O webu Bannery a partneři Ankety Letecké motory Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Konkrétní motory Motorářské firmy Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská let. výzbroj Popis zbraní Flight Simulator Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Ostatní Pilot Súčka Technik u dopravky Cyklovýlety Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover '12 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Mus. Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Hendon De Havilland Mus. Le Bourget mus. Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Mus. Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online Aeroweb.cz - Server pro piloty a zájemce o létání Letectvo.tym.sk www.airbase.cz www.militarybox.cz ČSLA Československá PVO další odkazy

ZAB, ZB

Zápalné bomby a zápalné nádrže

Zápalné bomby (ZAB) a nádrže (ZB) jsou určeny proti širokému spektru pozemních cílů, mezi které patří parkující letadla, kolony aut, radarové stanice, menší budovy, pochopitelně pěchota, ale také bunkry, kterým při vhodných podmínkách dokáží kompletně zničit vnitřní vybavení. Kalibr bomb ZAB je 1 až 500 kg, podle některých zdrojů existuje i zápalná bomba kalibru 1000 kg.

ZAB malého kalibru jsou obvykle plněny pyrotechnickou směsí, obvykle obsahující práškový termit (směs oxidů železa a hliníku). K termitu se přidává malé množství pojiva - pryskyřice nebo oleje. Termit může hořet bez přístupu vzduchu, pevné a tekuté produkty jeho hoření mají teplotu 2000-2800°C. Pláště termitových bomb ZAB jsou často konstruovány z hořlavého kovu elektronu (slitina hliníku a hořčíku), který shoří společně s termitem. ZAB malého kalibru (1 a 2,5 kg) se používají v kazetových bombách RBK a ve vícenásobně použitelných kontejnerech (KMGU).


RBK-500 ZAB-2,5SM

ZAB kalibru 100 - 500 kg jsou plněny pyrotechnickou směsí, tekutými zápalnými směsmi (benzín, kerosin, toluel) nebo zahuštěnou, gelovou zápalnou směsí (obsahující přírodní nebo syntetický kaučuk, vodní sklo, polystyrén apod.). Oproti tekutým hořlavinám se gelové nerozptýlí na miniaturní částice, hořlavina zůstává ve vetších kusech, neshoří tak během krátké doby a po výbuchu díky nižšímu aerodynamickému odporu doletí do větší vzdálenosti. Kusy gelu pak hoří několik minut při teplotě 900 - 1300°C. Gelová zápalná směs se dobře drží na různých druzích povrchů a je složité ji odstranit. Plynným produktem spalování je krom jiného i značné množství pro člověka jedovatého oxidu uhelnatého. Neposledním projevem jsou samozřejmě závažné, hluboké popáleniny. Zvýšení teploty hoření směsi na 1800 - 2000°C se může dosáhnout přidáním hořlavého kovového prášku. Pyrotechnické zápalné směsi se používaly u starých bomb ZAB kalibru 100 kg, všechny ostatní měly tekuté (zahuštěné) zápalné směsi.

Konstrukce ZAB kalibru 100 kg a výše je prakticky stále stejná. V trupu je krom zápalné směsi (nebo ještě termitu) také odpalovací zařízení sestávající se z patrony s fosforem a výbušniny nevelké hmotnosti. Příďový zapalovač je kontaktní bez zpožďovače. Detonace roztrhne plášť bomby a do okolí rozptýlí zápalnou směs a fosfor. Fosfor se na vzduchu samovolně vznítí a zapálí kousky zápalné směsi.


ZAB-100-105

Během druhé světové války vzniklo v sovětském svazu množství typů zápalných bomb, minimálně šlo o tyto: ZAB-1E, ZAB-2,5R, ZAB-2,5T, ZAB-2,5-16/O, ZAB-10TG, ZAB-50FP, ZAB-50TG, ZAB-100CK, ZAB-100-65TŠ, ZAB-100-50ŽG, ZAB-100-40P, ZAB-250-200ŽG, ABOG-100, ZAB-IRTŠ-50, ZARP-500, ZAB-500-300TŠ. Současné typy zřejmě přímo vycházejí z těchto válečných, nejsou-li téměř identické.

ZAB-500

Dostupné informace k tomuto konkrétnímu typu praví, že jsou použitelné v jakémkoliv ročním období, kdy teplota vzduchu neklesá pod -25°C. Bomba může být letouny Su-20, Su-22 (6 ks), Su-24 (7 ks), Su-25 (8 ks), Su-27, Su-30, Su-33 (6 - 10 ks), MiG-21, MiG-23, MiG-25, MiG-27 (4 ks), MiG-29 (4 ks), MiG-31 a dalšími shazována z výšek 50 - 1500 metrů při rychlosti do 1500 km/h. Bomba ZAB-500 má kovový trup s pojistkou, zapalovačem, fosforovou zápalnou kazetou, výbušninou a s explozivní rosolovou směsí. Trup je zakončen aerodynamickým krytem s osmi stabilizačními plochami, spojenými obručí. Celá bomba je obvykle v šedé barvě, popisky jsou černé nebo bílé. Lehčími typy v současnosti používaných zápalných bomb jsou ZAB-100-105 a ZAB-250-200, na veřejnost se informace o existenci těchto dvou typů dostala v polovině 90. let.

Zápalné nádrže ZB

Jednoduché zápalné nádrže ZB mají také gelovou zápalnou směs a konstrukčně se od ZAB odlišují tím, že mají tenkostěnný symetrický trup bez stabilizátoru. Jsou používány (výhradně?) na vnějších podvěsech letounů a vzhledem k absenci stabilizátoru a tedy ke špatně předpokládatelnému místu dopadu jsou shazovány z malých výšek. Krom toho nemají klasický zapalovač ani žádný systém pro otevření kontejneru a rozprsknutí směsi. K rozpadu zápalné směsi a rozhození do okolí dojde samovolně až při nárazu ZB do překážky.

Nádrže ZB jsou k dispozici v několika verzích, lišících se použitou zápalnou látkou - ZB-500GD, ZB-500ŠM, ZB-500Š, ZB-500P, ZB-500RT, atd. Například letoun Su-30 unese 10 ks ZB-500., Su-24M 7 ks, vrtulník Mi-24 2 ks, apod. Prokazatelně existují i nádrže nižšího kalibru, konkrétně ZB-360.

Trhavo-zápalné bomby FZAB

Poněkud odlišným typem zápalných bomb jsou trhavo-zápalné bomby FZAB, které jsou kombinací bomb FAB a ZAB. Při dopadu na cíl je nejprve odpáleno zápalné plnivo bomby, až poté je inicializována trhavá část bomby. Kombinovaný účinek bombu předurčuje k použití proti cílům, jako jsou továrny, zásobárny paliva a munice apod. Známá je nejméně bomba FZAB-500M. Další typ jsou tříštivo-trhavé-zápalné bomby OFZAB, znám je nejméně typ OFZAB-500.

Výčet některých dalších typů zápalných bomb a nádrží je zde.

 

Typ ZAB-2,5 (S, SM) ZAB-100-105 ZAB-500 ZAB-500-400 ZB-500 RBK-500 ZAB-2,5SM
Délka - celková 135 mm 1065 mm 1954 mm 1498 mm 2825 mm 1954 mm
   - ocasní části     483 mm      
   - fosforové kazety     840 mm      
   - nálože     570 mm      
Průměr 91 mm 263 mm 450 mm 450 mm 500 mm 450 mm
Rozpětí stabilizátorů     570 mm 570 mm    
Hmotnost - celková 2,7 kg 106,3 kg 428 kg 410 kg 354 kg 435 kg
   - zápalné náplně 1,72 kg 47 kg 195 kg 160 kg 215 kg 117 x 1,72 kg
   - fosforu     9,1 kg      
   - výbušniny     1,85 kg      
Délka hoření     22 s      
Výška vypuštění   > 20 m       > 70 m
Rychlost vypuštění   < 1000 km/h       < 1400 km/h
Množství submunice           117 ks
Zdroj   Kiesler Defense Airwar.ru Wikipedia Wikipedia Kiesler Defense

Údaje v tabulce nejsou ověřené.

Z hora: zápalná bomba s pyrotechnickou směsí, zápalná bomba s gelovou náplní, zápalná nádrž.
1 - zápalná směs; 2 - termit; 3 - fosfor; 4 - výbušnina; 5 - pyrotechnická směs.

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002