O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

R-8 (AA-3 Anab)

Bisnovat (Molnija), SSSR

R-8_nakres.gif (16349 bytes)

Sériová výroba prvních střel R-8 začala ještě pod prototypovým označením K-8 společně se střelami K-5 v Kaliningradském výrobním závodě v roce 1955. Byla to střela kachní konstrukce s mnohem většími rozměry než K-5. Radiolokační zaměřovač Uragan-5B, se kterým měla spolupracovat, se sice intenzivně zkoušel u sériově nevyráběných letounů I-75I a I-75F, ale nebyl přijat do výzbroje – R-8 tedy u letectva příliš neuspěla. Radiolokátor se později přece jen používal, ale to už byly vyvinuty nové verze R-8.

Vývoj tedy pokračoval a za pět let byla k dispozici vylepšená varianta stejného dosahu K-8M, sériově vyráběná a do služby pod označením R-8M zavedená od roku 1961. Ta spolupracovala s radarem RP-11 Oriol-D u stíhacích letounů Su-11 a Jak-28P (RP-11 + Lazur-S + 2x R-8M) a byla schopná zasahovat pronásledované cíle na vzdálenost 12 km ve výškách 5 až 23 km, letící rychlostí až 1800 km/h (u původní R-8R to bylo 1600 km/h). Všechny rakety AA-3 se vyráběly v poloaktivní radarové (s příponou R) i v pasivní infračervené variantě (s příponou T). V lednu 1960 bylo rozhodnuto použít naváděcí hlavici z nové K-13 na střelách K-5 a K-8. Výsledkem byla v kanceláři Vympel vyvinutá střela K-88 s mnohem menšími rozměry než K-8 (průměr 20 cm, hmotnost 110 kg, dolet 1-13 km). Přesto se ale nikdy nedostala dále než do prototypového stádia.

R-8M1, jejíž sériová výroba začala v roce 1963, má širší využití: dostřel je prodloužen na 14 km a rozpětí výšek postřelovaného cíle rozšířeno na 0,5 až 23 km. V roce 1965, kdy byl vyvinut modernější RP-11 Oriol-M, vznikla střela R-98 (méně známá jako R-8M2). Nový radiolokátor i vylepšená infrahlavice dávaly verzi R-98R i R-98T schopnost zasahovat cíl na příletových kurzech, tedy z přední polosféry. Zvětšený dolet činil 18 km. Prvním stíhačem s těmito střelami byl Su-15-98. Používány byly také letouny Jak-28P s radarem Oriol-D a později i letouny Su-15TM a Jak-28PM s radarem Tajfun-M. V roce 1973 byla zahájena výroba poslední varianty R-98M s rozšířenými podmínkami při vypuštění a se zlepšenou odolností proti rušení. Dolet se znovu zvětšil - na 24 km, výška cíle zůstala 0,5 – 23 km. Pravděpodobnost zásahu stíhacího bombardéru při vypuštění dvou střel byla 60 až 80 %. Vznikla i cvičná varianta UR-8M, používaná od roku 1966.

r-8_1.jpg (52450 bytes)r-8_4.jpg (61436 bytes)
r-8_3.jpg (69270 bytes)r-8_2.jpg (16465 bytes)

TTD

Typ R-8R R-8R R-98MR R-98MT
Délka 3,6 m (?) 3,3 m (?) 4,27 m 4 m
Průměr 0,28 m 0,28 m 0,28 m 0,28 m
Rozpětí 1,2 m 1,2 m 1,3 m 1,3 m
Hmotnost 275 kg 260 kg 292 kg 272 kg
Bojová hlavice 40 kg 40 kg 40 kg 40 kg
Pohon TPH TPH TPH TPH
Způsob navedení poloaktivní RL pasivní IR poloaktivní RL pasivní IR
Rychlost letu     M=2+ M=2+
Výška cíle 5-23 km 5-23 km 0,5-23 km 0,5-23 km
Dolet 2-12 km 2-12 km 24 km 24 km

 

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002