O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

R-73 (AA-11 Archer)

Vympel, SSSR

Vývoj střely byl zahájen v roce 1973 v konstrukční kanceláři Molnija. Když byl této firmě zadán úkol vyvinout raketoplán Buran, byly práce na nové střele R-73 (Izdielije-62) přesunuty do konstrukční kanceláře Vympel.

Rakety R-73 tvoří od roku 1985 výzbroj především letounů řady MiG-29 a Su-27, Jak-141, dále mohou být neseny například bitevními Su-25T (Su-39), modernizovanými MiG-21-93 a MiG-23-98 a vrtulníky Mi-24, Mi-28 a Ka-50. Specialisté firmy Vympel nalezli způsob, jak zajistit, aby střela mohla být podvěšena prakticky pod jakýkoliv letoun i bez vyspělých zaměřovacích systémů. Může tedy být použita i na starších typech, široce rozšířených v zemích třetího světa, které nyní mohou konkurovat obratným F-16.
R73_2.jpg (7346 bytes)

R-73 je v současnosti nejlepší ruská protiletecká střela pro manévrový boj a na krátké vzdálenosti. Ve svých schopnostech zanechává všechny starší typy daleko za sebou, včetně amerických AIM-9M/L. První konkurenceschopné typy se začaly objevovat až v polovině 90. let.. R-73 je založena na nejnovějších komponentech – používá vysoce energické palivo a vyspělý naváděcí a ovládací systém, který minimalizuje její velikost.
R73_42.jpg (69668 bytes)

Střela je určena k sestřelování současných i budoucích stíhacích letounů, útočných letadel, bombardérů, vrtulníků a křižujících střel s manévrováním do 12g. Díky IR navedení může zasahovat i pozemní cíle. Je použitelná za jakéhokoliv počasí, ve dne, v noci, v rušeném prostředí. Cíle zasahuje z jakéhokoliv směru na minimální vzdálenost 300 m v zadní polosféře, v přední polosféře na maximálně 30km, ve výškách 20 m až 20 km. Nejnovější verze R-74ME (dříve známá jako R-73M), jejíž letové zkoušky začaly v roce 1994, má novývýkonnější motor a citlivější IR hlavici se zvětšeným zorným úhlem. Může být vypuštěna i do zadní polosféry, dosah činí 40 km. Díky excelentní manévrovatelnosti a kvalitní naváděcí hlavici R-73 plně naplňuje označení “vystřel a zapomeň” (fire and forget).
R73_5.jpg (18725 bytes)

r-73try.jpg (82419 bytes)

Když se koncem 80. let začaly objevovat snímky a informace o R-73, začala tato zbraň vzbuzovat obavy západních odborníků. Že byly na místě se potvrdilo po sloučení obou částí Německa. Luftwaffe převzala spolu s letouny MiG-29 i zbraňový systém R-73. Letecká základna 61 v Manchingu provedla řadu simulovaných vzdušných soubojů proti letounům F-16C a F/A-18, které přinesly nepříjemná zjištění. Spojení MiGu-29, jednoduchého přilbového zaměřovače a řízených střel R-73 bylo v blízkém manévrovém souboji oproti F-16C úspěšnější v poměru 2 : 1 a oproti F/A-18 v poměru 1,5 : 1. Výhody střel R-73 oproti moderním AIM-9M/L se projevily především při značných úhlech mezi podélnou osou MiGu a cílem.

R73_3.jpg (54697 bytes)

Konstrukce střely z hliníkových slitin je modulární, skládá se z:

  • naváděcí hlavice
  • ovládání řídících ploch
  • autopilot
  • zapalovač
  • bojová nálož
  • motor na TPH s velkým impulzem (v obalu z odolné oceli)
  • vychylovače proudu spalin
  • aerodynamické plochy
  • ailerony

r-73pri.jpg (69391 bytes)

Velmi citlivá naváděcí hlavice se může zaměřit na infračervené vyzařování cíle (trysky motorů, aerodynamický ohřev, …) ještě když je podvěšená pod letounem. Zorný úhel tepelného snímače je plus-minus 45° (u novější R-74ME je to 60°), koordinátor snímače se může od podélné osy vychýlit o 75° rychlostí 60°/s. Vysoké citlivosti je dosaženo intenzivním chlazením fotodetektoru chladícím médiem, které je neseno v nádobě ve vypouštěcím zařízení P-72. Letoun vyhledává cíl radarem, zařízením IRST (optoelektronické senzory v charakteristické “bouli” před kabinou Su-27 a MiG-29) nebo přilbovým zaměřovačem. Elektronika je v závislosti na bojových podmínkách přeprogramovatelná. Hlavice je velmi odolná proti rušení. Přibližování k cíli je proporciální – střela letí přímo za cílem U střely je použit systém ICCM, který kombinuje čtyři různé techniky a algoritmus, který během posledních milisekund natočí střelu z trysek motorů na střed trupu cíle. Tato technologie nemá ve světě obdoby.
R73_4.jpg (80290 bytes)R73el_1.jpg (42240 bytes)R73_6.jpg (16606 bytes)R73el_2.JPG (40350 bytes)

Bojovou výbavu tvoří aktivní bezkontaktní radarový zapalovač, nárazový zapalovač a tyčová bojová hlavice o hmotnosti 7,4 kg. Na přelomu 1994 / 95 byla v Rusku zavedena do služby verze R-73EL s laserovým bezkontaktním zapalovačem (na vývoz byla nabídnuta v roce 1997).

R-73 představuje první sériově vyráběnou řízenou střelu, která kombinuje aerodynamické ovládání s vektorováním tahu motoru. Tato kombinace zajišťuje excelentní manévrovatelnost, díky které může být vypuštěna mimo jiné i z letounu, letícího s úhlem náběru 40°. V poháněné fázi letu je střela ovládána párovými ploškami na přídi, čtyřmi vychylovači výtokových plynů a ailerony na odtokových hranách stabilizátorů (otáčení kolem podélné osy). Střela je konstrukčně koncipována jako “kachna” – ovládací plochy jsou před vztlakovými, daleko od těžiště.

mvh5.jpg (26683 bytes)

Střela R-73 drží v mnoha ohledech světová prvenství. Poprvé byl použit kombinovaný ovládací systém, způsob vyhledávání cílů odchýlených od podélné osy a v neposlední řadě i unikátní systém ICCM.

 

TTD R-73

Délka 2900 mm
Průměr 170 mm
Rozpětí řídících ploch 385 mm
Rozpětí stabilizátorů 510 mm
Hmotnost 105 kg
Bojová hlavice 7,4 kg tyčová
Způsob navedení pasivní IR
Iniciace radarově (laserově u R-73EL)
Pohon TPH
Rychlost M=2,5
Minimální vzdálenost cíle v zadní polosféře 300 m
Maximální vzdálenost cíle v přední polosféře 30 km (40 km u R-74ME)
Dostup 20 m – 20000 m
Přetížení cíle 12 g

 R73_1.jpg (43389 bytes)R74me_1.JPG (37399 bytes)R73el_detonator.JPG (13213 bytes)

 

aa-11.jpg (81092 bytes)
autor nákresu S.Kaucký

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002