O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

R-40 (AA-6 Acrid)

Molnija, SSSR

R-40_nakres.gif (23614 bytes)

Speciálně pro stíhací letoun MiG-25P začala počátkem roku 1962 skupina M. Bisnovata pracovat na pravděpodobně první ruské střele vzduch-vzduch druhé generace R-40.
R-40, podobná R-8, má dlouhé válcovité tělo se čtyřmi malými delta ovládacími plochami na přídi a čtyřmi velkými plochami s pohyblivou odtokovou hranou na zádi. S vysokým poměrem tahu ke hmotnosti a s dobrou balistikou dosahuje maximální rychlosti až M=5, což si jako poprvé vyžádalo použití titanu jako konstrukčního materiálu a bylo nutné vyřešit spoustu dalších technických problémů s chlazením a konstrukcí povrchu, schopného snášet aerodynamický ohřev. Na kryt radarové soustavy byla vůbec poprvé použita keramika. Bojová hlavice s předtvarovanými střepinami je opatřena radarovým a aktivním laserovým přibližovacím zapalovačem.

R-40 vznikla ve dvou základních variantách. R-40R (Izdělije RD-46) s programovým, poloaktivním a v konečné fázi aktivním radiolokačním navedením hlavicí PARG-12 může ničit vzdušné cíle za jakýchkoliv povětrnostních podmínek. Pokud je cíl v dosahu aktivní radarové hlavice střely, navádí se zcela automaticky. R-40T (Izdělije TG-46) s infračerveným navedením je schopna aktivní komunikace s tepelným čidlem TP-26 letounu. Informace o vzdálenosti cíle udává polohová radiolokační stanice se speciálním režimem práce, jejíž anténa je směrována na cíl z tepelného čidla. Přestože je střela jen o málo větší než předchůdce R-4, má mnohem větší praktický dolet, který u základní verze činí přibližně 30 km. Výška rychle letícího cíle při útoku ze zadní polosféry může být 30 km, při vstřícném letu potom 27 km. Maximální vzdálenost, na kterou se dá střela navádět, je 35 km, přetížení cíle nesmí překročit 2,5 g. V září 1969 byly z Mig-25 poprvé úpěšně odpáleny dvě R-40R na letící cíl - bezpilotní Mig-17 letící na výšce 600 m.

Po přeletu ruského MiG-25P (por. Viktor Bělenko) do Japonska 7. září 1976 byl letoun podroben modernizaci, jejíž výsledkem byl stíhač MiG-25PD, u kterého byl radar Smierč-A nahrazen radarem Smierč-25. Pro nový letoun byla v roce 1980 zkonstruována a do výzbroje zavedena střela R-40D (někdy označovaná jako R-46), také dostupná ve dvou variantách. R-40RD, pro jejíž zamíření a navedení slouží radiolokační zaměřovač RP-25M (RP-35MN), druhá verze R-40TD má infračervené navedení. Obě rakety R-40D mají zvýšenou citlivost hlavice, zlepšenou odolnost proti rušení a také proti vibracím, schopnost sestřelování nízkoletících cílů na pozadí země, manévrujících se 4 g na vzdálenost až 60 km (se zaměřením na cíl až během letu střely). Současně se zaváděním střel R-40D byly letouny MiG-25PD vybavovány zařízením BAN-75 propojeným s pozemním automatickým systémem navedení Luč-1. V roce 1985 dostalo letectvo raketu R-40D1, vyvinutou týmem Vympel, protože skupina Molnija byla toho času vyřazena z vývoje letounových střel. R-40D1 má zlepšený ovládací systém a novou bojovou hlavici.

R-40 tvoří základní výzbroj letounů MiG-25 (4 ks) a Su-15. U MiGu-25 jsou obvykle neseny v kombinaci dvou infračervených R-40T/TD a dvou radarových R-40R/RD na podvěsech APU-84-46. R-40 patří rovněž do výzbroje MiGů-31 a to v kombinaci dvou R-40T/TD/TD1 pod křídly a čtyř dalekodosahových R-33 pod trupem nebo v málo známé konfiguraci dvou R-40RD, jednoho podvěsu APP-46TD pro ozařování cíle a tří R-33. Výroba střel R-40 byla zastavena v roce 1991.

 

r-40t_4.jpg (32500 bytes)r-40_8.jpg (59437 bytes)
r-40_7.jpg (18939 bytes)r-40_6.jpg (41324 bytes)r-40_5.jpg (35687 bytes)
r-40_3.jpg (21482 bytes)r-40_2.jpg (41416 bytes)r-40_1.jpg (29674 bytes)

TTD

Typ R-40R/RD R-40T/TD
Délka 6,22 m 5,98 m
Průměr 0,31 m 0,31 m
Rozpětí 1,45 m 1,45 m
Hmotnost 461 kg 450 kg
Bojová hlavice 70 kg 70 kg
Pohon TPH TPH
Způsob navedení poloaktivní a aktivní RL pasivní IR
Přeížení cíle 2,5 g 4 g
Dolet 35 km (R), 60 km (RD) 25 km (T), 30+ km (TD

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002