O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

R-27 (AA-10 Alamo)

Vympel, SSSR

nakres.gif (12722 bytes)

V polovině 70. let se OKB Vympel zaměřila na vývoj leteckých protiletadlových střel třetí generace R-27, R-33 a R-73. Všechny tyto pokrokové projekty se staly nástupnickou generací v ničení vzdušných cílů a ukázaly nová zajímavá konstrukční řešení. PLŘS R-27 (Izdělije 470) středního až dalekého dosahu je generačně srovnatelná s americkou AIM-7M Sparrow, přičemž ji v mnoha ohledech překonává.

R-27 může napadat bombardéry, stíhací letouny, vrtulníky a střely s plochou dráhou letu, letící ve výšce 20 m až 25 km (30 km u verzí R-27E), rychlostí do 3600 km/h a s přetížením maximálně 8g v blízkém manévrovém boji na minimální vzdálenost 500 m. Maximální dolet 50-170 km (podle verze) na slabě manévrující cíle ve velkých výškách (>10 km) je limitován výkonností radarového vybavení letounu-nosiče, který musí na tuto vzdálenost sledovat cíl a předávat střele data. R-27 umožňuje útok na nízkoletící cíle proti pozadí země nebo vody za jakýchkoliv podmínek. Pravděpodobnost sestřelu jednou střelou je 0,6 až 0,8.

Konstrukce se skládá z válcového trupu a dvanácti osově souměrných, do kříže uspořádaných ploch kachní konfigurace. První čtyři na přídi jsou pevné a pasivně vyrovnávají stabilitu při použití jiné naváděcí hlavice. Za nimi jsou ovládací plochy originální konstrukce (tzv. motýlkové), každá s vlastní hydraulikou, které slouží k otáčení kolem všech tří os. Na zádi trupu jsou potom velké nosné plochy. Pro všechny verze stejná tyčová bojová hlavice o hmotnosti 39 kg se iniciuje bezkontaktním radarovým (u verzí R, T) nebo laserovým zapalovačem (novější verze). R-27EM má modifikovaný zapalovač, údajně zlepšující účinnost proti nízkoletícím cílům. R-27 je navržena modulárně, díky čemuž mohlo vzniknout mnoho verzí s různými naváděcími hlavicemi a pohonnými jednotkami, často s unikátními vlastnostmi.

První střelou tohoto typu ve službě je od roku 1986 používaná R-27R (Alamo-A) s poloaktivním radiolokačním navedením. Před jejím vypuštěním se pilot řídí podle povelů radiolokačního kompletu RLPK-27 u Su-27 a RLPK-29 u MiGu-29. Raketa může být odpalována ze zařízení APU-470 (aviacionnaja puskovaja ustanovka) nebo katapultována ze zařízení AKU-470 (aviacionnaja katapultnaja ustanovka).

APUAKU-470.gif (17927 bytes)

Po vypuštění se inerciálně navádí po programové dráze s radiovou korekcí, případně bez ní. Přibližně ve vzdálenosti 30 km od cíle přejde naváděcí hlavice 9B-1101K firmy Agat do fáze poloaktivního navedení. Střela může letět po speciální trajektorii, příznivé pro práci naváděcí hlavice a bezkontaktního zapalovače, má také schopnost vyhnout se prostředkům pasivního rušení. Současně s R-27R vznikla infračerveně naváděná R-27T (Alamo-B) s hlavicí 36T a pasivní radarová R-27P (pasivnaja), použitelná proti cílům s elektromagnetickým vyzařováním - především letouny AWACS a pozemní radary. Pro letouny Su-27 vznikly vylepšené rakety řady R-27E (energetičnaja), kde zvětšením průměru zadní části a prodloužením trupu se téměř zdvojnásobila zásoba paliva. R-27E, zavedená do služby v roce 1990, vznikla znovu ve dvou variantách - R-27RE (R-27R1E, Alamo-C) s poloaktivním radarem a R-27RE (R-27T1E, Alamo-D) s pokročilejší verzí infračerveného vyhledávače, schopného spolupracovat s přilbovým zaměřovačem pilota. V roce 1992 Rusko oznámilo, že má dvě nové verze. Pro MiG-29M (MiG-33) a Su-27M (Su-35/37) určenou R-27AE s aktivní radarovou hlavicí 9B-1103M, téměř identickou s hlavicí 9B-1348 u R-77, což ji kvalitativně posunuje o velký krok vpřed oproti předchozím verzím. V druhém případě se jedná o speciálně pro Su-27M (Su-35/37) určenou poloaktivní radarovou R-27EM.

Rakety R-27 vyzbrojují letouny MiG-29, MiG-33 (včetně R-27AE), Su-27 (6x), Su-30, Su-33 (včetně R-27AE a EM), Su-34 (včetně R-27AE), Su-35/37 (10x včetně R-27AE a R-27EM), Su-39, Jak-141, čínské J-8 a modernizované MiG-21-93 (2x). Verze R-27T se také testovala na MiGu-27, ale nejspíše se nikdy nepoužívala. Jsou zavedeny u letectev Běloruska, Bulharska, Číny, Eritreji, Indie, Iráku, Jugoslávie, Kazachstánu, KLDR, Kuby, Maďarska, Malajsie, Německa, Peru, Polska, Rumunska, Ruska, Severní Koreje, Slovenska, Sýrie, Turkmenistánu, Ukrajiny, Uzbekistánu a Vietnamu.

 

TTD R-27

Verze R-27R R-27T R-27RE R-27TE R-27AE R-27EM
Rok zavedení do služby 1986 1986 1990 1990    
Délka 4,08 m 3,8 4,78 m 4,5 m 4,78 m 4,78 m
Průměr 0,23 m 0,23 0,26 m 0,26 m 0,26 m 0,26 m
Rozpětí řídících ploch 0,97 m 0,97 0,97 m 0,97 m 0,97 m 0,97 m
Rozpětí nosných ploch 0,77 m 0,77 0,8 m 0,8 m 0,8 m 0,8 m
Hmotnost 253 kg 245 350 kg 343 kg 350 kg 350 kg
Bojová hlavice 39 kg 39 kg 39 kg 39 kg 39 kg 39 kg
Pohon TPH TPH TPH TPH TPH TPH
Způsob navedení Poloaktivní RL Pasivní IR Poloaktivní RL Pasivní IR Aktivní RL Poloaktivní RL
Dolet * 70 / 40 (60–80) 25 (20-40) 130 / 80 (120) 35 130 / 80 170
Výška cíle 0,02 – 25 km 0,02 – 25 km 0,02 – 27 km 0,02 – 27 km 0,02 – 27 km 0,02 – 27 km

* Dolet udává maximální vzdálenost vypuštění na cíl při vstřícném letu / při útoku na cíl ze zadní polosféry ve velkých výškách. U verzí R, T, RE, TE se zdroje ohledně doletu liší, v závorce jsou údaje z jiných zdrojů.

       
       
       

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002