O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

R-23, R-24 (AA-7 Apex)

Vympel, SSSR

V polovině 60. let vyvinula konstrukční kancelář Vympel leteckou protileteckou střelu středního doletu K-23 pro stíhací letouny MiG-23. V roce 1972, po testech na prototypech MiGů-23, započatých roku 1968, byla certifikována jako standardní zbraň MiGů-23M.

Je to střela klasické konstrukce s destabilizátory na přídi a s tandemově uspořádanými křídly a stabilizátory. Raketový motor na tuhé palivo jí udává letovou rychlost okolo M=3. R-23, charakteristikami odpovídající americké AIM-7E, vznikla v základních variantách R-23R (Izdělije 340) s poloaktivním radarovým navedením, použitelná za všech atmosférických podmínek, a R-23T (Izdělije 360) s pasivním infračerveným navedením, pouze pro použití v případech optické viditelnosti. Před nimi neexistovala žádná jiná radarově naváděná střela schopná zničit nízkoletící cíl oproti pozadí země a žádné infračervená střela, co by dokázala sestřelovat cíle z přední polosféry. Mohly napadat rozličné cíle – stíhací letouny, bombardéry a taktické střely manévrující s přetížením do 5 g ve výškách 40 m až 25 km z obou polosfér. Pro účely výcviku vznikla cvičná varianta R-23UT. Střely, licenčně vyrobené v Rumunsku, se značily A-911. Pro zamíření raket musí být letoun vybaven radiolokátorem RL-23 (Safir-23). Odpal se uskutečňuje z kolejnicového zařízení APU-23, umístěného po jednom pod každým křídlem letounu-nosiče. Chlazení čidla infračervené hlavice u R-23T zvyšuje citlivost na tepelné vyzařování o jedenapůl až dvojnásobek. Pravděpodobnost zničení cíle jedinou střelou je 0,7.

Pozdější letouny MiG-23ML a MiG-23MLD nesly   v roce 1976 vyvinuté střely R-24 se stejnou konstrukcí jako typ předchozí, ale se zlepšenými charakteristikami – lepší manévrovací schopnosti (maximální přetížení cíle se zvětšilo na 8 g), větší a účinnější bojová hlavice a hlavně dolet zvětšený až na 50 km (díky schopnosti zaměřit se na cil až po vypuštění). R-24 také vznikla v RL a IR verzi – R-24R (Izdělije 140) a R-24T (Izdělije 160).

 

V roce 1968 získali sověti americkou AIM-7M Sparrow, patřící do stejné kategorie jako vyvíjená R-23. Tým Vympel ji zkopíroval pod prototypovým názvem K-25. Několik těchto střel bylo otestováno, ale pro sériovou výrobu uspěla pouze R-23, práce na K-25 byly zastaveny v roce 1971. R-23 a R-24 měly oproti K-25 „Sparrowski“ větší dolet, lepší obratnost, odolnost proti rušivým vlivům a mimo jiné také kvalitnější zpracování přijímaného signálu. Přesto analýza střely Sparrow velkou měrou pomohla při vývoji nových R-27 – např. použití oddělených hydraulických servomechanismů pro ovládání celootáčecích řídících ploch.

r-23r_1.jpg (15907 bytes)r-23t_2.jpg (35729 bytes)r-23r_2.jpg (21004 bytes)r-23t_1.jpg (69711 bytes)

TTD

Název R-23R R-23T R-24R
Délka 4,46 m 4,16 m 4,8 m (4,6 m R-24T)
Průměr 0,2 m 0,2 m 0,2 m
Rozpětí 0,97 m 0,97 m 0,97 m
Hmotnost 225 kg 217 kg 244 kg
Bojová hlavice 25 kg 25 kg 35 kg
Pohon TPH TPH TPH
Způsob navedení poloaktivní RL pasivní IR poloaktivní RL
Rychlost letu M=3 M=3 M=3
Přetížení cíle 5 g 5 g 8 g
Výška cíle 40 – 25000 m 40 – 25000 m  
Dolet * 27/15 km 20+ km 50/20 km

* první číslo u doletu je vzdálenost při vstřícném letu letounu-nosiče i cíle, druhé číslo je dolet při útoku na cíl ze zadní polosféry

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002