O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

KAB

„Korrektirujčeskaja Aviacionnaja Bomba“ (řízená letecká bomba)

GNNP Region, SSSR

První řízenou sovětskou bombou byla dvoutunová trhavá UB-2000F (Upravljajemaja Bomba) s televizní naváděcí hlavicí. Tuto protilodní bombu používaly letouny Il-28, Tu-14 a Tu-16. Technické údaje dalších sovětských řízených bomb jsou uvedeny v tabulce. Vývoj současných řízených bomb KAB začal v roce 1972 v GNNP, Moskva. Jeho rychlému průběhu pomohly americké systémy Walleye a Paveway, získané během vietnamské války. Bomby vznikly ve dvou hmotnostních kategoriích – 500 kg a 1500 kg, jsou určeny pro ničení pozemních, podzemních a hladinových nepohyblivých cílů – opevnění, velitelská stanoviště, vchody do tunelů, mosty, přehrady, nákladní lodě, apod. Jako KAB se také označují dvě řízené hlubinné nálože o hmotnosti 250 a 500 kg - viz dále. Bomby KAB bývají neseny frontovými letouny na univerzálních zbraňových závěsnících BD. Doporučená rychlost vypuštění je 550 - 1100 km/h a výška 500 - 5000 m (u KAB-1500Kr a F je to 1000 - 5000 m). Střední kruhová odchylka dopadu většiny dále popisovaných bomb nepřekračuje 4 metry.

KAB-250PL – řízená hlubinná nálož, používaná například vrtulníky Ka-27 (8 ks)

KAB-500L – vůbec první bomba série KAB, ve výzbroji je od roku 1975. Má poloaktivní laserovou naváděcí hlavici 27N a trhavou bojovou hlavice s destruktivním účinkem do 20 až 25 metrů. Naváděcí hlavice spolupracuje s laserovými ozařovači Klen, Kajra a Škval. 

  

KAB-500LK – také laserově naváděná, v tomto případě je místo klasické bojové hlavice použit kontejner pro submunici, který se otevírá v zadané výšce nad cílem.

KAB-500Kr – ve výzbroji od roku 1979, je určena pro denní operace. Její televizní naváděcí hlavice, shodná s hlavicí střel Ch-29TE a Ch-59, má zorný úhel 2 – 3°, za normálních podmínek dokáže zaměřit parkující letoun na vzdálenost 15 – 17 kilometrů, za zhoršeného počasí na vzdálenost 10 kilometrů. Bomba má některé vlastnosti, které se u západních typů nevyskytují - má velmi přesný rušení odolný naváděcí systém, může napadat zamaskované cíle, pokud je známa jejich poloha vzhledem k ostatním objektům cílové oblasti, snad jako u jediné bomby tohoto typu je možné při jednom náletu shodit více bomb a napadnout tak několik cílů zároveň, trhavě-průbojná hlavice je účinná proti širokému spektru cílů. KAB-500Kr může být vypuštěna na principu „vystřel a zapomeň“ a to obvykle z mírného klesání. Průbojná hlavice proráží 1,5 metru betonu nebo až 10 metrů zeminy.

   

     

     

 

Při útoku řízenou bombou KAB-500L (vlevo) musí letoun cíl sledovat a ozařovat laserovým paprskem po celou dobu letu bomby. Naproti tomu KAB-500Kr (vpravo) s televizní samonaváděcí hlavicí pracuje zcela samostatně - letoun může okamžitě opustit cílovou oblast - princip "vystřel a zapomeň"

KAB-500Kr-OD – televizně naváděná, hlavice je objemově detonující (FAE). Bomba je určena proti pěchotě, skalním úkrytům, tunelům, apod.

KAB-500PL – řízená hlubinná nálož, používaná letouny Il-38.

KAB-500R – není jisté, zdali vůbec existuje. Pokud ano, tak má pravděpodobně infračervené navádění a je tedy použitelná i v noci.

KAB-1500Kr – televizně naváděná bomba s trhavou hlavicí..

     

KAB-1500L-Pr (pronikajuščaja) – poloaktivní laserovou hlavicí 27N řízená těžká bomba, do výzbroje zavedená v roce 1979. Bomba je určena pro ničení silně pancéřovaných a podzemních cílů. Speciální podkaliberní průbojně-zápalná hlavice dokáže proniknout 10 až 20 metry zeminy a při následném výbuchu ještě prorazit 2 metry železobetonu. Rozkládací stabilizátor a zdvojená kormidla zabezpečují dobré manévrovací schopnosti.

KAB-1500L-F (fugasnaja) – laserově naváděná bomba s trhavou hlavicí, která v zemi vytvoří kráter o průměru 20 metrů, používá se k ničení malých, silně chráněných cílů.

   

   

   

     

KAB-1500TK KAB-1500TK (televizionno–komandnaja) – televizně-povelově naváděná bomba, obraz cíle je přenášen na obrazovku v pilotní kabině. Pravděpodobně je modernější než typ KAB-1500Kr.

Bomby KAB se používají na těchto letounech:

KAB-500 (všechny verze): MiG-27K (2 ks ?), novější verze MiGu-29, MiG-31BM/FE (8 ks), Su-24/24M (4 ks), Su-25T/39 (až 8 ks), všechny odvozeniny letounu Su-27 se schopností protizemního útoku (6 ks), Jak-141, S-37, MiG-1.42

KAB-500 (jen televizně naváděné verze (?): MiG-21-93 (2 ks)

KAB-1500 (všechny verze): MiG-27K (1 ks), MiG-31BM/FE (3 ks), Su-24/24M (2 ks), všechny odvozeniny letounu Su-27 se schopností protizemního útoku (3 ks), S-37, MiG-1.42

Řízené bomby KAB byly počátkem 90. let nabídnuty na export.

 

TTD bomb řady KAB

Typ KAB-500Kr KAB-500L KAB-500Kr-OD KAB-1500Kr KAB-1500L-Pr KAB-1500L-F KAB-1500TK
Délka 3050 mm 3050 mm  3050 mm   4600 mm 4600 mm 4500 mm
Průměr 350 mm 400 mm  350 mm   580 mm 580 mm 580 mm
Rozpětí 750 mm 750 mm  750 mm   850 / 1300 mm 850 / 1300 mm 850 / 1300 mm
Hmotnost 560 kg 534 kg 480 kg 1525 kg  1500 kg 1560 kg 1475 kg
Hlavice - typ průbojná trhavá objemově detonující trhavá průbojná + zápalná trhavá  
   - hmotnost 380 kg 400 kg 250 kg  1180 kg 1100 kg 1180 kg  
   - hmot. nálože ± 200 kg 195 kg          
Navedení TV laserové TV TV laserové laserové TV

 

TTD dalších řízených bomb

Typ SNAB-3000 Krab UF-2F Čajka UF-2F Čajka-2 Kondor UVB-5
Délka   4730 mm 4730 mm 6846 mm 6200 mm
Rozpětí   2100 mm 2100 mm 2670 mm 2060 mm
Hmotnost 3300 kg 2240 kg 2240 kg 5100 kg 5150 kg
Hlavice - typ tříštivo-trhavá trhavá trhavá trhavá trhavá
   - hmotnost 1285 kg 1795 kg 1795 kg 4200 kg 4200 kg
Navedení IR rádiové povely IR TV TV, IR

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002