O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

K-10S (AS-2 Kipper)

MiG, SSSR

K-10S (Izdělije 352) je mohutná, dalekodosahová protilodní střela první generace. Její vývoj začal 3. února 1955 v OKB-155 (Moskva) a v přidruženém závodě OKB-155-2 v Dubně. Hlavními konstruktéry byli M. I. Gurevič a A. J. Bereznjak. Systém navedení vznikl v KB-1 pod vedením hlavního konstruktéra S. F. Matvejevského.

K-10S je určena k ničení velkých námořních cílů s výtlakem nad 8000 tun. Systém v sobě zahrnuje řízenou střelu K-10S, letoun Tu-16K-10 a systém navedení, opírající se o radar "Jen". Anténa pro vyhledání a zaměření cíle je instalovaná v přídi stroje Tu-16, pod kabinou je anténa navádění střely a v pumovnici je hermetická kabina operátora systému "Jen" a závěsník pro jednu polozapuštěnou střelu K-10S. První zkušební Tu-16K-10 byl zhotoven v roce 1958, v následujícím roce byla spuštěna jeho sériová výroba.

Střela má středoplošná křídla a vodorovný stabilizátor se šípovitostí 55°. Pro snadnější přepravu se konce křídel mohou sklopit nahoru. Svislý stabilizátor tvoří kýl ze dvou spojených elektronových odlitků a samotná řídící ploška, také z elektronu. Svislý stabilizátor je v pumovnici sklopený a vyklápí se až po opuštění letounu. "Doutníkový" trup kruhového průřezu má ve své přední části rozměrnou naváděcí hlavici, která je od okolí hermeticky a tepelně izolovaná. Ve střední části je bojová hlavice. Pro základní střelu K-10S je k dispozici trhavě-kumulativní hlavice FK-10 a FK-1M (určená k proražení podvodní části trupu lodí). V zadní části střely je nádrž leteckého petroleje. Pohon obstarává proudový motor M-9FK, což je modifikovaná verze motoru RD-9B.

Střela je vypouštěna z výšky 5 - 11 km, samotný let probíhá ve výšce 0,5 - 8 km. Navedení je podle povelů, které střele prostřednictvím radiového spojení předává operátor systému "Jen". 15 - 20 km od cíle je navedení přepnuto na aktivní radarovou samonaváděcí hlavici střely. První vypuštění K-10S se zjednodušeným naváděcím systému proběhlo 28. května 1958 na polygonu ve Vladimirovce, do výzbroje byl komplex přijat v roce 1960. První sériová střela byla vypuštěna v červnu 1960 na polygonu č.77 u přístavu Ševčjenko v Kaspickém moři. Postřelován byl tanker Čkalov. Během zkoušek bylo vypuštěno celkem pět střel z výšek 10 - 10,5 km na vzdálenost 170 - 175 km. Čtyři z nich byly úspěšné. V letech 1960 - 1962 se komplex K-10 dostal do výzbroje sedmi sovětských leteckých pluků. V roce 1960 bylo provedeno 79 cvičných vypuštění, v roce 1961 jich bylo 126 a v roce 1962 potom 149. 22. srpna 1962 byla během cvičení Škval z letounu Tu-16K-10 vypuštěna raketa K-10S s jadernou hlavicí, která byla odpálena nad Novou Zemí.

2. července 1958 vyšlo ustanovení ministerstva obrany, které jako nový nosič střel K-10S požadovalo bombardér Tu-95K. Ten měl nést čtyři střely, ale vzhledem k výraznému zhoršení letových výkonů tak "přeplněného" letounu byl projekt zrušen. 

V letech 1960 - 1966 vzniklo několik dalších variant střely K-10S: K-10P (protiradarová), K-10M (jaderná), K-10SN a K-10SD. Minimální výška vypuštění nových raket byla snížena z původních 5000 metrů na 1500 a poté na 600 metrů. Výroba K-10 byla ukončena v polovině 60. let. Střely měly na rušení méně citlivou naváděcí hlavici, která umožnila o několik desítek kilometrů prodloužit dolet. Na základě K-10 vznikl klamný cíl K-10PP, který byl úspěšně odzkoušen v květnu 1981. Z výzbroje byly střely K-10 vyřazeny v polovině 80. let.

Typ K-10S
Délka 9450 mm (10000 mm s motorem)
Průměr 920 mm
Rozpětí 4180 mm
Hmotnost 4533 kg
Bojová hlavice konvenční 940 kg nebo jaderná 200 - 600 Kt (K-10M)
Pohon proudový motor M-9FK
Způsob navedení autopilot s povelovou korekcí + aktivní RL
Dolet 110 - 325 km
Rychlost letu 2030 km/h

 

ODAB-500PM_1.jpg (80716 bytes)
Jedna střela K-10S pod trupem raketového nosiče Tu-16K-10 "Badger-C"

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002