O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

FAB

“Fugasnaja Aviacionnaja Bomba“ (trhavá letecká bomba)

Trhavé (demoliční) letecké bomby FAB jsou standardní a základní zbraní ruských (sovětských) letounů. Celkový design se v různých verzích příliš nemění – válcový trup; přední část obvykle s balistickým okružím; na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem. Hlavní poškození po explozi je způsobeno tlakovou vlnou, cíle jsou nepohyblivé – železniční mosty, továrny, lodě v docích, neopevněné cíle, apod. Bomby FAB existují v desítkách verzí v hmotnostním rozsahu 50 – 9000 kg. Doporučená rychlost vypuštění je 500 – 1000 km/h a výška 500 – 5000 m (u bomb FAB-1000 a výše je minimální výška pro bezpečnost zvýšena na 1000 m a více). Většina bomb existuje v různých subverzích - např. M-46 (kde rozpětí stabilizátorů odpovídá průměru), M-54 (malorozměrná s vysokým odporem), M-58, M-64 (nízkoodporové), ŠN (s brzdícím padákem) a další.

Typ

Některé podverze

FAB-50

 

FAB-70

 

FAB-100

M-43, M-62, KD , ZE

FAB-250

M-43, M-46, M-54, M-62, TS

FAB-500

M-46, M-54, M-58, M-62, M-62T, ŠN, ŠL , TS

FAB-1000

M-62

FAB-1500

M-46, M-54, -2600TS , Š

FAB-2000

 

FAB-3000

M-46, M-54

FAB-5000

M-54

FAB-9000

M-54

POPIS A FOTKY NĚKTERÝCH VERZÍ

FAB-100

nejmenší prakticky využívaná bomba FAB. Existuje v několika verzích - základní a nejpoužívanější varianta FAB-100M-43 (?) (šestý snímek) je pravděpodobně totožná s tříštivě-trhavou OFAB-100-120, varianta FAB-100M-62 (pátý snímek) má nižší aerodynamický odpor, ale vzhledem ke své délce může být letouny nesena v menších počtech, speciální variantou je FAB-100ZE, která má trhavě-zápalné účinky, apod.


Bomby FAB-100 pod letouny Su-24 (2 snímky), Su-25, Su-17/22 (2 snímky) a MiG-21 (poslední 3 snímky)

FAB-100M-80 s UKB-100M-80

UKB-100M-80 je zbržďovací zařízení připevněné na zadní část bomby. Plocha padáku je 2,2 m2.

FAB-250 M79 sa UKB-250 M80

UKB-250M-80 je zbržďovací zařízení připevněné na zadní část bomby. Plocha padáku je 4 m2.

FAB-250

Letouny Su-25 a MiG-21. Na třetím snímku jsou tři křídelní pumovnice letounu Il-102 se třemi bombami FAB-250. Na černobílých snímcích a na nákresu je šestinásobný pumový závěsník MBD-U6-68-1 pro pumy o hmotnosti 100 až 250 kg (v tomto případě se třemi FAB-250, na nákresu se dvěmi). Skupinový závěsník MBU-U6-68-1 se u letounu Su-22 připevňuje na závěs typu BD-3-57. Na předposledním snímku je detail devítinásobného závěsníku letounu Tu-22M (pod každým křídlem je takový závěsník jeden, pod trupem jsou dva). Na posledním obrázku je skupinový závěsník MBU-U6-68-1 se všemi šesti bombami (pro letoun Su-37)

FAB-500-M54


Nakládání bomb FAB-500M-54 na letouny Su-24 a Su-25 během čečenského konfliktu

FAB-500-M62

Bomba má podlouhlý trup, litou přední část vypouklé formy bez balistického okruží, k duté zadní části jsou upevněny plochy nadkaliberních stabilizátorů, spojených kruhem. Shazovaná je z výšek 570 - 12000 metrů a při rychlosti 500 až 1180 km/h. (snímek pod titulkem této stránky je FAB-500M-62)


Vyzbrojování letounu Su-24 během vojenských operací v Čečensku

FAB-500-M62T (termostojkaja)

Speciální bomba, schopná vydržet vysokoteplotní aerodynamický ohřev, vznikající při letu vysokými rychlostmi. Uplatnění nachází především u bombardovacích verzí letounu MiG-25, ale také u letounů Flanker, apod. Délka letu v mezních podmínkách je následující:

  • 45 minut letu rychlostí 2500 km/h ve výšce 18000 m
  • neomezeně dlouho rychlostí do 2550 km/h ve výšce 23000 m
  • 15 minut rychlostí do 2815 km/h ve výšce 23000 m
  • 5 minut rychlostí do 3000 km/h ve výšce 23000 m
  • 3000 km/h je sice mezní rychlost, ale bomba snese krátkodobě i 3400 km/h, ale vznikající teplo už může poškodit samotný letoun.
FAB-1500-2600TS (tolstostennaja)

Protože se těžké trhavé bomba FAB v afghánském konfliktu neukázaly být příliš efektivní, začala být v roce 1986 uplatňována nová taktika, ve které se využily těžké bomby s opožděným zapalovačem. Při výbuchu tak vznikaly mohutné sklaní sesuvy, přehrazující horské stezky a silnice. FAB-1500-2600TS byla jednou z nejefektivnějších zbraní této taktiky. Měla velmi štíhlý trup, vyrobený z 10 cm tlusté oceli (oproti 18 mm u standardní FAB-1500), hmotnost 2500 kg (2600 kg ?) a vnější rozměry srovnatelné s bombou FAB-1500. Zpožděný zapalovač umožnil u této bomby s 469 kg trhaviny dosáhnout vyššího destruktivního účinku než u bomb s 675 kg trhaviny.

FAB-1500, FAB-3000, FAB-9000

Použití těžkých trhavých bomb v Afghánistánu (1984) ukázalo jejich nízkou účinnost vzhledem k jejich hmotnosti. Těžká FAB-3000 byla smrtelná jen do vzdálenosti 39 metrů, zranění způsobovala do vzdálenosti 158 metrů. Supertěžké FAB-9000 (shazované bombardéry Tu-16) nebyly o moc účinnější – smrtelné byly do 57 metrů, zraňovaly do 225 metrů. To jsou výkony srovnatelné s mnohem lehčími bombami, nesenými například letouny Su-24. Na některých bombách FAB-1500 a FAB-3000, shazovaných na Afghánistán z letounů Tu-22M3, se používaly šestidenní zpožděné zapalovače AVPZ. Bomby FAB-1500 v zemi vytvářejí kráter o průměru 20 metrů.


FAB-1500 shazované těžkým sovětským bombardérem na Kandahar (Afghanistan)


Bomby FAB-1500 a FAB-3000

FAB-5000

FAB-5000 (ve verzi z druhé světové války) je pětitunová trhavá bomba s 2500 až 3000 kg výbušniny. Bylo vyrobeno 20 kusů těchto bomb, z čehož byla část použita pro testování vlivu tlakové vlny, zbytek byl připraven pro operační použití. Právě ve své době extrémní hmotnost působila velké problémy při přemisťování bomby z železničního vagónu do letounu. Jediným typem, schopným nést tuto bombu byl čtyřmotorový Pe-8 (TB-7), který musel mít pootevřenou pumovnici a nedosahoval svých běžných výkonů. Dvě bomby byly v ůnoru 1944 shozeny na Helsinky, další dvě byly 9. března 1944 shozeny na další cíl, pravděpodobně město Tallin. Trhavé bomby FAB-5000 dosahovaly během zkoušek těchto výsledků:

  • zničí několik desítek centimetrů tlustou zděnou stěnu na 28 metrů
  • poškodí několik desítek centimetrů tlustou zděnou stěnu na 42 metrů
  • zničí silné dřevěné zdi na 42 metrů
  • zničí stěnu z prken na 104 metrů
  • zničí okenní rámy, dveře a méně odolné překážky na 150 metrů
  • zničí okenní tabule na 450 metrů
  • poškodí okenní tabule na 1700 metrů
FZAB-500 (M)

Trhavá bomba se zápalným účinkem

 

Tabulka některých letounů, které nesou bomby FAB. Nejí zde většina starších (válečných) letounů, které samozřejmě také používaly bomby řady FAB. U některých letounů (např. Su-22) není maximální počet bomb (např. FAB-100) uveden. Neznamená to ale, že je nemohou nést ! Obecně platí, že pokud letoun může nést bomby určitého kalibru, tak obvykle může nést všechny lehčí bomby. 

+ .... bomba je ve výzbroji, ale není znám přesný počet nesených.

 -  ….. ve výzbroji letounu určitě není (vzhledem ke své hmotnosti)

 

FAB
50 100 250 500 1000 1500 2000 3000 9000
M-54 M-58 M-46 M-62 M-46 M-54 M-62 M-62T M-54 M-62 M-54
MiG-17 + +   - - - - - -
MiG-17F + + +   - - - - - -
MiG-19S 2   - - - - - -
MiG-21F 2 2 2   2 - - - - - -
MiG-21MF 10 10 4   2 - - - - - -
MiG-21-93 14 (?) 4   2 - - - - - -
MiG-23B 18 8   4 - -
MIG-25RB   6 (?) 10 10 -
MiG-27M 22 22 9   8 2 - -
MiG-29 +   4 - -
MiG-29 (novější) +   6 - -
MiG-31BM/FE   6 -
MiG-AT 16 4   2 - - - - - -
Su-7 4 (?) 4   2 - - - - -
Su-9 (starý) 2   1 - - - - - -
Su-22 8 (?)   6 - - - - -
Su-24 30 18   9 + 4 2 2 -
Su-24M 42 (?) 30 9 (?)   8 + 3 3 - -
Su-25 32 8   8 - - - - -
Flankery (???) 48 26   16 10 - - -
Su-30 31 28   + 10 10 - - -
Su-33 + 12 (?) +   6 (?) - - -
Su-34 34 22 (?)   16 - -
Su-39   + - - - - -
Jak-26 8 8   2 1 1 - -
Jak-38 + +   + - - - - - -
Jak-141   + - - - - - -
Tu-2   3 1 -
Tu-16   1
Tu-22M + 69   42 8 2
Tu-95 60   30 18
Il-28   1
Il-102 14 (?) 14   8 - - - - - -
ANT-42   6 (?) -
Mi-8 6   - - - - - -
Mi-24         +   +                  
Mi-28   + - - - - - -
Ka-50 4   2 - - - - - -

 

 

TTD

 

Typ Délka Průměr Rozteč závěsných bodů Hmotnost
bomby hlavice trhaviny
  mm mm mm kg kg kg
FAB-50 152   47 (?)

FAB-70

203   70
FAB-100 964 267   115 70
FAB-100M-80 1490 230 250 / 355,6 117 39
FAB-100M-80 s UKB-100M-80 1617 230   132 1) 39
FAB-250 1589 285   250 230
FAB-250M-79 2015 325 250 / 355,6 240 105
FAB-250M-79 s UKB-250M-80 2200 325   259,5 2) 105
FAB-500 (???) 2142 392   500 450
FAB-500M-54 1560 440   474 201
FAB-500M-62 2425 400   500 300
FAB-1500-M-54 3000 580   1550 675
FAB-3000 (odhad) 3100 750   2900 1387
FAB-5000 (nepotvrzeno) 3107 642   4900 2200
FAB-9000 (odhad) 5050 1120   4287

Některé údaje (především rozměry) pravděpodobně nebudou přesně odpovídat skutečnosti
1) Podle jugoslávského zdroje je "masa bez upaljaca" 128 kg. Nejsem si jist, co přesně je "upaljac"
2) Podobně je jako u předchozího typu je zde "masa bez upaljaca 255,5 kg.

 

Zleva:

 

FAB-500M-62

FAB-500M-54

FAB-250M-46

OFAB-250 (tříštivá)

PROSAB-250 (clusterová)

RBK-250 (clusterová)

Zhora

 

FAB-9000

FAB-3000

FAB-1500Š

FAB-500TS

FAB-500M-54

FAB-250M-62

FAB-100M-54

FAB-500M-46 (vlevo)

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002