![]() |
FAB“Fugasnaja Aviacionnaja Bomba“ (trhavá letecká bomba)Trhavé (demoliční) letecké bomby FAB jsou standardní a základní zbraní ruských (sovětských) letounů. Celkový design se v různých verzích příliš nemění – válcový trup; přední část obvykle s balistickým okružím; na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem. Hlavní poškození po explozi je způsobeno tlakovou vlnou, cíle jsou nepohyblivé – železniční mosty, továrny, lodě v docích, neopevněné cíle, apod. Bomby FAB existují v desítkách verzí v hmotnostním rozsahu 50 – 9000 kg. Doporučená rychlost vypuštění je 500 – 1000 km/h a výška 500 – 5000 m (u bomb FAB-1000 a výše je minimální výška pro bezpečnost zvýšena na 1000 m a více). Většina bomb existuje v různých subverzích - např. M-46 (kde rozpětí stabilizátorů odpovídá průměru), M-54 (malorozměrná s vysokým odporem), M-58, M-64 (nízkoodporové), ŠN (s brzdícím padákem) a další.
POPIS A FOTKY NĚKTERÝCH VERZÍFAB-100nejmenší prakticky využívaná bomba FAB. Existuje v několika verzích - základní a nejpoužívanější varianta FAB-100M-43 (?) (šestý snímek) je pravděpodobně totožná s tříštivě-trhavou OFAB-100-120, varianta FAB-100M-62 (pátý snímek) má nižší aerodynamický odpor, ale vzhledem ke své délce může být letouny nesena v menších počtech, speciální variantou je FAB-100ZE, která má trhavě-zápalné účinky, apod. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bomby FAB-100 pod letouny Su-24 (2 snímky), Su-25, Su-17/22 (2 snímky) a MiG-21 (poslední 3 snímky) FAB-100M-80 s UKB-100M-80UKB-100M-80 je zbržďovací zařízení připevněné na zadní část bomby. Plocha padáku je 2,2 m2. ![]() ![]() FAB-250 M79 sa UKB-250 M80 UKB-250M-80 je zbržďovací zařízení připevněné na zadní část bomby. Plocha padáku je 4 m2. ![]() ![]() FAB-250![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Letouny Su-25 a MiG-21. Na třetím snímku jsou tři křídelní pumovnice letounu Il-102 se třemi bombami FAB-250. Na černobílých snímcích a na nákresu je šestinásobný pumový závěsník MBD-U6-68-1 pro pumy o hmotnosti 100 až 250 kg (v tomto případě se třemi FAB-250, na nákresu se dvěmi). Skupinový závěsník MBU-U6-68-1 se u letounu Su-22 připevňuje na závěs typu BD-3-57. Na předposledním snímku je detail devítinásobného závěsníku letounu Tu-22M (pod každým křídlem je takový závěsník jeden, pod trupem jsou dva). Na posledním obrázku je skupinový závěsník MBU-U6-68-1 se všemi šesti bombami (pro letoun Su-37) FAB-500-M54
FAB-500-M62Bomba má podlouhlý trup, litou přední část vypouklé formy bez balistického okruží, k duté zadní části jsou upevněny plochy nadkaliberních stabilizátorů, spojených kruhem. Shazovaná je z výšek 570 - 12000 metrů a při rychlosti 500 až 1180 km/h. (snímek pod titulkem této stránky je FAB-500M-62)
FAB-500-M62T (termostojkaja)Speciální bomba, schopná vydržet vysokoteplotní aerodynamický ohřev, vznikající při letu vysokými rychlostmi. Uplatnění nachází především u bombardovacích verzí letounu MiG-25, ale také u letounů Flanker, apod. Délka letu v mezních podmínkách je následující:
FAB-1500-2600TS (tolstostennaja)Protože se těžké trhavé bomba FAB v afghánském konfliktu neukázaly být příliš efektivní, začala být v roce 1986 uplatňována nová taktika, ve které se využily těžké bomby s opožděným zapalovačem. Při výbuchu tak vznikaly mohutné sklaní sesuvy, přehrazující horské stezky a silnice. FAB-1500-2600TS byla jednou z nejefektivnějších zbraní této taktiky. Měla velmi štíhlý trup, vyrobený z 10 cm tlusté oceli (oproti 18 mm u standardní FAB-1500), hmotnost 2500 kg (2600 kg ?) a vnější rozměry srovnatelné s bombou FAB-1500. Zpožděný zapalovač umožnil u této bomby s 469 kg trhaviny dosáhnout vyššího destruktivního účinku než u bomb s 675 kg trhaviny. FAB-1500, FAB-3000, FAB-9000Použití těžkých trhavých bomb v Afghánistánu (1984) ukázalo jejich nízkou účinnost vzhledem k jejich hmotnosti. Těžká FAB-3000 byla smrtelná jen do vzdálenosti 39 metrů, zranění způsobovala do vzdálenosti 158 metrů. Supertěžké FAB-9000 (shazované bombardéry Tu-16) nebyly o moc účinnější – smrtelné byly do 57 metrů, zraňovaly do 225 metrů. To jsou výkony srovnatelné s mnohem lehčími bombami, nesenými například letouny Su-24. Na některých bombách FAB-1500 a FAB-3000, shazovaných na Afghánistán z letounů Tu-22M3, se používaly šestidenní zpožděné zapalovače AVPZ. Bomby FAB-1500 v zemi vytvářejí kráter o průměru 20 metrů.
FAB-5000FAB-5000 (ve verzi z druhé světové války) je pětitunová trhavá bomba s 2500 až 3000 kg výbušniny. Bylo vyrobeno 20 kusů těchto bomb, z čehož byla část použita pro testování vlivu tlakové vlny, zbytek byl připraven pro operační použití. Právě ve své době extrémní hmotnost působila velké problémy při přemisťování bomby z železničního vagónu do letounu. Jediným typem, schopným nést tuto bombu byl čtyřmotorový Pe-8 (TB-7), který musel mít pootevřenou pumovnici a nedosahoval svých běžných výkonů. Dvě bomby byly v ůnoru 1944 shozeny na Helsinky, další dvě byly 9. března 1944 shozeny na další cíl, pravděpodobně město Tallin. Trhavé bomby FAB-5000 dosahovaly během zkoušek těchto výsledků:
FZAB-500 (M)Trhavá bomba se zápalným účinkem
TTD
Některé údaje (především rozměry) pravděpodobně nebudou přesně odpovídat skutečnosti
Některé zdroje použitých informací a obrázků: Poslední aktualizace: 22.8.2002 Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.leteckemotory.cz |