O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Ch-65 (AS-15 Kent)

MKB Raduga, SSSR / Rusko

Ch-65 je taktická modifikace strategické střely s plochou dráhou letu Ch-55, vznikla v polovině 80. let. První o informace o nové střele byly uveřejněny na Moskevské Air Show 1992. Samotná Ch-65 byla představena v roce 1993 - v únoru v Abu Dabi, v září v Žukovském a v Jižním Novgorodu. Zkrácení doletu oproti Ch-55 bylo nutné pro splnění norem smlouvy SALT-2, kde je počet letounů, schopných nést střely s dosahem větším než 600 km, striktně omezen. Ch-65 se někdy označuje jako taktická varianta strategické Ch-101, která ovšem také vznikla z Ch-55.

Ch-65 je aerodynamickým schématem blízká svému předchůdci. Změn doznala příď trojúhelníkového průřezu a záď, která je teď mírně prodloužena. Základní verzí je konvenční protizemní střela s plochou dráhou letu Ch-65. V počáteční fázi střela klesne na letovou výšku 40 - 110 metrů nad terénem, přičemž využívá systém navádění INS (inerciální navigační systém) a TERCOM (porovnávání snímaného reliéfu okolního terénu s tím, uloženým v paměti palubního počítače). Konečné navedení je televizní, při kterém je střední kruhová odchylka dopadu jen několik metrů. Druhou verzí je Ch-65S, určená proti námořním cílům s efektivní odrazovou plochou přes 300 m2 (bitevní lodě při silném elektromagnetickém rušení, apod.), s doletem 250 - 280 km (v závislosti na výšce vypuštění). Ta se k cíli znovu přibližuje v nízké výšce za použití systému TERCOM (?) a INS s kontrolou polohy přes satelitní navigační systém GLONASS, bojová hlavice je tříštivě-kumulativní. V cílové oblasti vystupuje do větší výšky, kde aktivní radarová hlavice začne vyhledávat cíl (Ch-SD má údajně navedení INS + TV). Její exportní varianta má označení Ch-65SE.  

Ch-65 je určena pro raketové nosiče Tu-22M5 (8 ks), Tu-95MS (14 ks), Tu-142 (6 ks), Tu-160 (12 ks) a letouny Su-34, -35, -37. Vypouští se z rotačních zařízení MKU-6-5 nebo z klasických letounových závěsníků. ŘS prošla zkouškami na konci 80. let, ve výzbroji ruského letectva není s největší pravděpodobností dosud zařazena, ale má reálné šance dosáhnout exportních úspěchů. Čína o střely Ch-65SE projevila vážný zájem a pokud ji od Rusů získá (v případě, že se tak ještě nestalo), tak nejspíše vyvine vlastní, velmi vyspělou konkurenci amerického Tomahawku.  

Typ Ch-65 Ch-65S/SE
Délka 6040 mm
Průměr 514 mm
Maximální šířka trupu 770 mm (přes nádrže)
Rozpětí křídla 3100 mm
Hmotnost 1) 1250 kg
Bojová hlavice trhavá nebo clusterová (410 kg) tříštivě-kumulativní (410 kg)
Pohon dvouproudový motor
Způsob navedení INS + TERCOM + TV INS + aktivní RL
Dolet 500 - 600 km 250 - 280 km
Let - rychlost 840 km/h
   - výška 40 - 110 m
Vypuštění - rychlost 540 - 1050 km/h
   - výška 200 - 12000 m

1) Ve hmotnosti se zdroje rozcházejí. Uvádí se 1250 kg (nejčastěji), 1500 kg, 1600 kg, 1400 - 1800 kg, apod.

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002