O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Ch-61 (Jachont)

Mašinostrojenia, Rusko

Ch-61_nakres.gif (14360 bytes)

Letecká protilodní střela Jachont (drahokam) vznikla z námořní / ponorkové ŘS P-800 Onisk / Bolid (SS-N-X-26). Tato střela, odvozená z P-80 Zubr, byla vyvinuta v OKB-52 (dnes NPO Mašinostrojenia) jako konkurenční typ k ŘS 3M80 Moskit. Její vývoj se však opožďoval a do výzbroje byla nakonec přijata jen střela Moskit.

Přednostmi ŘS Onisk jsou menší rozměry (na lodích může být nesena ve dvoj až trojnásobném počtu oproti typu Moskit) a možnost odpalování z ponořených ponorek, nevýhodou je však menší bojová hlavice. Střela se přepravuje v ampulovitém kontejneru o délce 8,9 m, průměru 0,71 m a hmotnosti 900 kg (3900 kg i se střelou). Z přepravního kontejneru se také vypouští a to pod úhlem 15-90°. Ruské vojenské námořnictvo plánuje zavést ŘS Onisk do výzbroje některých nejmodernějších plavidel, mj. nových atomových ponorek projektu 885 (tř.Severodvinsk), nových raketových fregat projektu 1244.1 (tř. Novik), ale i na používaných lodích - např. torpédoborce tř. Sovermenij (16x Onisk oproti 8x Moskit). S rychlostí letu M>2, udělenou raketovým urychlovačem a udržovanou náporovým motorem, dosahuje při kombinované výšce letu doletu 300 km (v počáteční a střední části letu udržuje výšku až 15 km, před cílovou oblastí klesne 5 až 15 m nad hladinu), při letu pouze v blízkosti vodní hladiny je dolet 120 km. Stejně jako Moskit je vybavena inerciálním (autopilot) a aktivním radarovým navedením s možností pasivního navedení na vyzařující cíle. Dosah aktivního radaru je minimálně 50 km, zorné pole ±45°. Po vystřelení nevyžaduje žádnou spolupráci se svým nosičem a plně uplatňuje princip "vystřel a zapomeň". V předprogramované vzdálenosti od cíle zahájí aktivní radar vyhledávání. Po nalezení cíle se vypíná a střela pokračuje až do vzdálenosti radiového horizontu napadané lodi s pomocí autopilota. Poté se znovu zapíná radar, střela zrychluje na M=2,5, vykonává klamné manévry a nakonec zasahuje a ničí cíl 250 kg tříštivo-průbojnou konvenční hlavicí. Vysoká letová rychlost, nízká výška letu, ale i kvalitní naváděcí hlavice a výkonný palubní počítač minimalizují možnost odhalení, sledování a zničení střely napadanou lodí. Střela vypadá jako "létající doutník" se vstupním kuželem na přídi, ukrývajícím naváděcí soustavu a bojovou hlavici, a s relativně malými aerodynamickými plochami ve střední části.

Letecká varianta má být nesena pod trupem letounů Su-33, -34, -35 a -37. Nejbližšími americkými protějšky jsou střely Tomahawk a Harpoon, ty ale letí pouze podzvukovou rychlostí, nejlepší francouzské střely Exocet mají k pomalé rychlosti i nevýhodu v malém doletu - 80 km. Přestože se střela díky finančním problémům Ruska zatím nepoužívá, projevuje o ni zájem střední a daleký východ, především Čína, která najmula ruský vývojářský tým do Šanghaje, kde bude pravděpodobně   vyvíjet kopie střel Jachont pro použití na svých torpédoborcích tříd Luda a Luhu, a zřejmě i na svých letounech Su. Současné čínské střely s náporovým motorem (např C-101 a C-103) jsou příliš velké pro použití na lodích a letadlech. Jachont Číně nabízí levnější a mnohem kompaktnější řešení.

ch-61_1.jpg (45871 bytes)ch-61_2.jpg (47172 bytes)ch-61_3.jpg (60711 bytes)

TTD Ch-61
Délka 6,1 m
Průměr 0,6 m
Rozpětí 1,2 m
Hmotnost 2500 kg
Bojová hlavice 250 kg
Pohon raketový urychlovač + náporový motor
Způsob navedení inerciální + aktivní a pasivní radar
Rychlost letu M=2+ (M=2,5 těsně před cílem)
Výška letu Kombinovaná, před cílem klesne 5 - 15 m nad hladinu
Dolet 120 – 300 km

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002