O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Ch-59 (AS-13 Kingbolt)
Ch-59M (AS-18 Kazoo)

Raduga, SSSR / Rusko

Mezi zbraně vyvinuté na přelomu 70. a 80. let patří také velké, střednědosahové střely Ch-59 (Izdělije D-9), patřící do stejné skupiny jako americké AGM-142. Ch-59 byla vyvinuta v kanceláří Raduga, hlavním konstruktérem byl I. Selezněv. Přestože do služby byla přijata v roce 1981, západu byla veřejně předvedena až v listopadu 1991 v Dubaji a v roce 1993 na výstavě MAKS‘93. Střela netradiční konstrukce nese na přídi skládací ovládací plochy, na zádi lichoběžníková křídla s řídícími ploškami na odtokové hraně. Podzvuková rychlost udělená raketovým urychlovačem se udržuje motorem na tuhé palivo s bočním vývodem spalin. Navedení je televizní s přenosem dat mezi letounem a střelou pomocí podvěsného kontejneru APK-8 u MiGu-27K, ale především APK-9 u letounů Su-24M a u všech novějších. APK-9 firmy Raduga (délka 4000 mm, průměr 450 mm, hmotností 260 kg, dosah datového spojení 140 km). Díky kontejneru je možno sledovat na obrazovce v pilotní kabině obraz cíle pohledem hlavice střely a případně pomocí rádiových povelů provést korekci letu. Právě tyto komunikační-naváděcí a s nimi kompatibilní kontejnery (např. některé francouzské) umožňují použití těchto střel i na letounech Mirage-3, F-15, F-16, apod.

Naváděcí hlavice Granit 7TM1

Naváděcí hlavice Granit 7TM1

Modifikovaná verze Ch-59M, veřejnosti představená v roce 1993, se od originálu liší dvojnásobně zvětšenou hlavicí a jiným pohonným systémem. Pod trup střely byl upevněn malý dvouproudový motor RDK-300, vyvinutý v OKB Sojuz. Na záď střely může být upevněn raketový urychlovač na tuhé pohonné hmoty. Ch-59M má s novým pohonem třikrát větší dolet než Ch-59. Protože televizní navedení (hlavicí Granit 7TM1 s dosahem 40 km) má nevýhodu v tom, že cíl musí být při vystřelení „viděn“, byla střela doplněna o inerciální navigaci, se kterou letí k cíli jako střela s plochou dráhou letu ve výšce 50, 100, 200, 600 nebo 1000 m nad zemí nebo 7 m nad vodou. Může být opatřena jednotnou průbojnou hlavicí o hmotnosti 315 kg nebo zásobníkem na submunici o hmotnosti 280 kg. Střední kruhová odchylka dopadu (poloměr kruhu do kterého dopadne polovina střel) je 2-3 m. Další verzí je Ch-59D s naváděním na infračervený obraz cíle. Vyvíjela se také protilodní verze (Ch-59A ?) s doletem 200 km. Měla mít inerciální a aktivní radarové navedení.

  

Ch-59 je zavedena ve výzbroji Ruska, Ázerbajdžánu, Běloruska, Kazachstánu a Ukrajiny na letounech MiG-27K (2x Ch-59), MiG-29M a novější, MiG-31BM (3x Ch-59 nebo 2x Ch-59M), Su-24 (2x Ch-59), Su-24M (2x obě verze), MiG1.42, S-37 a na letounech řady Su-27 (většinou 2 až 3 kusy obou verzí). Je nesena na katapultovacím zařízení AKU-58 firmy Vympel. Zařízení je dlouhé 3810 mm, široké 130 mm, vysoké 220 mm a váží 185 kg.

Typ Ch-59 Ch-59M
Délka 5368 mm 5695 mm
Průměr 380 mm 380 mm
Rozpětí 1260 mm 1260 mm
Hmotnost 760 kg 920 kg (930 - 950 kg)
Bojová hlavice 147 kg 315 kg průbojná nebo 280 kg clusterová
Pohon urychlovač na TPH + raketový motor na TPH urychlovač na TPH + dvouproudový motor RDK-300
Způsob navedení pasivní TV s rádiovou korekcí inerciální + pasivní TV s rádiovou korekcí
Dolet - minimální 1)   10 - 15 km
   - maximální 40 km 100 - 115 km
Let - rychlost  860 - 1000 km/h 860 - 1000 km/h
   - výška nad zemí   50, 100, 200, 600 nebo 1000 m
   - výška nad vodou   7 m
Vypuštění - rychlost   600 - 1100 km/h
   - výška   100 - 5000 m

 1) při vypuštění z větší výšky

Průřez střelou Ch-59M a kontejnerem APK-9

Detailní nákres střely Ch-59M

Exportní střela Ch-59ME

Exportní Ch-59ME

Exportní střela Ch-59ME

Exportní Ch-59ME

 Základní varianta střely Ch-59

Základní Ch-59

Střela Ch-59M s proudovým motorem

Ch-59M

Detail katapultovacího zařízení AKU-58 

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002