O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Ch-55 Granat (AS-15 Kent)

Raduga, SSSR

V době kdy Američané začali vyvíjet ze vzduchu a z ponorek odpalované střely s plochou dráhou letu, spustil Sovětský Svaz vývoj svých vlastních typů (jak již bylo obvyklé). Výsledkem byla strategická střela Ch-55, pro svou podobnost s americkou BGM-109 přezdívaná "Tomahawski", používaná proti vzdáleným strategickým cílům u kterých jsou předem známy souřadnice (vývoj probíhal od poloviny roku 1976 do poloviny roku 1982). Naváděcí systém kombinuje inerciální navigaci a korekci letu na principu porovnávání snímaného terénu s terénem uloženým v paměti palubního počítače. Údaj o poloze je získáván pomocí satelitního navigačního systému GLONASS. Střela se skládacími nosnými plochami o velkém rozpětí v polovině trupu a se skládacími ovládacími plochami na zádi se od Tomahawku liší pouze umístěním svého dvouproudového motoru TVD-50. Ten je skryt uvnitř trupu, před opuštěním nosného letounu se však celý vysouvá pod trup. Motor má tah 400 - 500 kg, specifickou spotřebu 0,65 kg paliva / kg tahu / hodina, hmotnost 95 kg, průměr 330 mm a délku 850 mm. Do konstrukce střely byla přijata opatření pro snížení radiolokačního a tepelného vyzařování. Bojová hlavice je jaderná o síle 200 Kt. První testy byly provedeny s modifikovaným Tu-22M3 v roce 1978. K letectvu se střela dostala o pět let později, 31. prosince 1983, kdy bylo několik systémů Ch-55 instalováno na bombardéry Tu-95MS. Letoun Tu-95MS-16 nese celkem 16 kusů: 6 v rotačním zásobníku v pumovnici, 1 pod prvním křídelním závěsníkem, 1 pod druhým a 3 pod třetím. Bombardéry tohoto typu byly při odzbrojování přestaveny na Tu-95MS-6 pouze se šesti střelami. Tu-160 pojme do svých dvou pumovnic až 24 střel Ch-55 nebo 12 kusů větších Ch-55SM. V roce 1991 bylo ve službě 600 střel Ch-55. Jsou známy tři základní letecké verze, několik námořních variant a také větší množství střel, které byly od Ch-55 odvozeny:

  • Ch-55 (Izdělije 120, RKV-500A, AS-15A) - designovaná pro bombardéry Tu-95 Bear-H
  • Ch-55-OK ( Izdělije 124)
  • Ch-55SM - (Izdělije 125, RKV-500B, AS-15B) – odstranitelné palivové nádrže na bocích trupu (viz nákres) prodlužují dolet na 3000 km. Vzniklý trojúhelníkový průřez efektivněji využívá prostor pumovnice bombardéru Tu-160
  • RK-55 (SSC-X-4 Slingshot) – pozemní varianta; díky odzbrojovacím smlouvám zrušena
  • S-10 Granat (3M-10, SS-N-21 Sampson) - námořní verze, je ve výzbroji vojenských lodí a ponorek tříd Akula, Victor III, Yankee Notch a Sierra. Někteří odborníci soudí, že námořní verze je vypouštěna z torpédometů ráže 650mm, protože SSN-4 byla ukládána do kontejnerů stejného průměru.
  • Ch-65 – letecká taktická modifikace Ch-55 s mnohem kratším doletem a konvenční bojovou hlavicí, vyhovuje odzbrojovací smlouvě SALT-2
  • Ch-555 - – výrazně modernizovaná střela Ch-55 s konvenční hlavicí, zmenšenou efektivní radarovou odrazovou plochou, přesnější navigací a s doletem 5000 km. S největší pravděpodobností se označuje Ch-101.
  • 3M-51 Alfa (SS-N-27) – derivát námořní střely S-10 Granat, tentokrát se jedná o protilodní střelu se zvýšenou dopadovou rychlostí. Vypouštěna může být lodí, ponorek, pozemních systémů a z frontových letounů

Srovnání Ch-55 a Ch-55SM

Po rozpadu SSSR část raket a letounů-nosičů zůstala za hranicemi Ruska – na Ukrajině a v Kazachstánu. Na konci roku 1997 bylo 575 střel Ch-55 a Ch-55SM železnicí převezeno u Ukrajiny do Ruska pro umoření dluhu za dodávky plynu. Do splátky patřilo také osm letounů Tu-160 a tři Tu-95MS, vše dohromady v hodnotě 285 mil. USD.

Typ Ch-55 Ch-55SM
Délka 6040 mm 6040 mm
Průměr 514 mm 770 mm (přes nádrže)
Rozpětí křídla 3100 mm 3100 mm
Hmotnost 1250 kg 1500 kg (?)
Bojová hlavice 200 Kt 200 Kt
Hmotnost boj. hlavice 410 kg (?) 410 kg (?)
Pohon    
Způsob navedení inerciální + TERCOM inerciální + TERCOM
Dolet 2500 km 3000 km
Rychlost letu M = 0,48 - 0,77 M = 0,48 - 0,77
Výška letu 40 - 110 m 40 - 110 m
Rychlost vypuštění 540 - 1050 km/h 540 - 1050 km/h
Výška vypuštění 200 - 12000 m 200 - 12000 m

  

 

Ch-55SM

 

Vypuštění Ch-55 z bombardéru Tu-160




Přístupů od 24. 4. 2002