O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Ch-41 (Moskit)

Raduga, SSSR

Ch-41 Moskit je letecká varianta námořní protilodní rakety 3M80 (P-270, SS-N-22 Sunburn), používané například na torpédoborcích projektu 956 Saryč třídy Sovremenny (po 8 ks) a na raketových korvetách projektu 1241.1MP třídy Tarantul III (po 4 ks) od roku 1981.

Řízená střela Moskit měla ve své době největší letovou rychlost ze všech tehdejších protilodních raket. I dnes neexistuje mnoho s ní srovnatelných střel, snad jen Ch-31, případně stále nepoužívaná Ch-61 Jachont a ŘS Alfa . Ve výšce dosahuje rychlosti M=3, v blízkosti vodní hladiny M=2.2, trojnásobek americké AGM-84 Harpoon. Použití pomalejších střel, jako jsou například francouzské Exocet, dává napadané lodi přibližně 120 až 150 sekund na obrannou reakci - rušení, vypuštění protiraketových střel a použití kanónů (např. Phalanx). Vysoká letová rychlost a malá výška letu Moskitu však tuto dobu zkracují na 25 až 30 sekund. Až do března 1997 nebylo americké námořnictvo schopno sestřelit cíl simulující 3M80. Lodě bez obranného systému Aegis jsou proti této střele zcela bezbranné. Střela je přesto schopna snést několik zásahů projektily z Phalanxů, dokonce i kdyby se střelu podařilo pomocí kanónů zničit, nezastaví všechny vzniklé úlomky, letící prakticky přímočaře s obrovskou kinetickou energií.

Letecká verze, oficiálně nazývaná ASM-MSS (Ch-41), bývá vystavována nebo uváděna ve výzbroji především letounů Su-27K (Su-33) a Su-34, ale také u ostatních Suchojů této řady - Su-30, Su-35, Su-37. Standardní radiolokátory těchto letounů však pravděpodobně nejsou přizpůsobeny ke spolupráci s naváděcí hlavicí střely. Dost výkonné by mohly být až radiolokátory exportních verzí těchto letounů, pro které je střela Moskit výhradně určena. Neveřejně byla předvedena v únoru 1992 na letišti Mačiulišče u Minsku, pro širší veřejnost potom v srpnu téhož roku na letecké přehlídce v Žukovském.

Raketa je poháněna dvojitým pohonem firmy Sojuz z Turajeva - raketový urychlovač jí udělí dvojnásobnou rychlost zvuku, samotný let zajišťuje náporový motor. Pohon je obdobný jako u střely Ch-31. Ch-41 se podvěšuje na speciální podtrupový závěsník, pro zmenšení velikosti jsou všechna křídla skládací. V počáteční fázi letu je naváděna inerciálně (autopilotem) s případnou korekcí z radiolokátoru letounu-nosiče pomocí radiového spojení, výška letu je v této fázi 20 m nad hladinou. Přibližně 50 km před cílem zahájí aktivní radar střely vyhledávání. Po nalezení cíle se radar vypíná a střela klesá na výšku 7 m. Ke druhému zapnutí radaru dochází až v bezprostřední blízkosti cíle, během posledních 5 - 7 km může raketa vykonávat klamné manévry s přetížením až 15g. Pro případ, kdy cíl sám vyzařuje elektromagnetickou energii, je k dispozici pasivní radarový mód naváděcího radaru. Střela zasahuje cíl 3 m nad čárou ponoru. Dolet se v závislosti na výšce vypuštění pohybuje mezi 160 a 250 km. Při použití podtrupové nádrže by se mohl zvětšit o dalších 40 až 50 km.

Ruská vláda dala povolení na vývoz letecké varianty pod označením 3M80E (Ch-41E ?). Čína, vlastnící letouny Su-27 a Su-30, bude prvním zákazníkem těchto střel, ke kterým také objednala 50 námořních variant pro své lodě Sovremenny. Vývoz se setkal s námitkami ze strany ruského ministerstva obrany, které už dříve zamítlo žádost US Navy na nákup střel 3M80 pro použití jako cvičných cílů. V té době bylo ve skladech kolem 300 střel, které ruské vojsko nebylo schopno splatit. Raduga upozorňovala na skutečnost, že pokud se export uskuteční, zvýší se dotování a vývoj nových variant i zcela nových střel by se mnohem urychlil. V době ekonomických problémů Ruska je možné, že se Moskit v konkurenci lehčích a modernějších střel Jachont a Alfa v ruském letectva neprosadí.

Ch-41_zaves.gif (5507 bytes)ch-41_5.jpg (20227 bytes)
ch-41_4.jpg (36424 bytes)ch-41_3.jpg (46628 bytes)ch-41_2.jpg (56168 bytes)
ch-41_1.jpg (74662 bytes)

TTD Ch-41
Délka 9,745 m
Průměr 0,76 m
Rozpětí 2,1 m
Rozpětí se složenými křídly 1,3 m
Hmotnost 4500 kg
Bojová hlavice 320 kg
Pohon raketový urychlovač + náporový motor
Způsob navedení inerciální + aktivní a pasivní radar
Rychlost ve výšce M=3
Rychlost u hladiny moře M=2,2
Výška letu 20 m (první, inerciální část letu)
7 m (po nalezení cíle radiolokátorem střely)
3 m (těsně před cílem)
Dolet 160 - 250 km

 

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002