O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Ch-35 URAN (AS-20 Kayak)

Zvezda, SSSR

V roce 1972 začala skupina Zvezda-Strela pracovat na lodní protilodní střele Uran (SS-N-25 Switchblade, 3M24 URAN, Ch-35), na západě známou pod přezdívkou Harpoonskij (pro svou podobnost s americkou AGM-84 Harpoon). Ch-35 může být používána loděmi, motorovými čluny, pobřežními obrannými systémy, ponorkami, námořními vrtulníky a bojovými letouny. Cíle tvoří vojenské lodě, raketové, kanónové a torpédové čluny, transportní lodě vojenských konvojů a vyloďující se jednotky.

Námořní raketový námořní systém Uran, nyní známý jako projekt 1149.8, se skládá z 16 raket Ch-35, umístěných po čtyřech ve čtyřech transportních / vypouštěcích kontejnerech nakloněných 35° vzhůru.

Ch-35 má klasickou aerodynamickou konstrukci ze slitin hliníku, pro lepší skladovatelnost jsou všechny aerodynamické plochy skládací. S vyjímkou letounové verze se při startu používá raketový motor na tuhé palivo, po dosažení potřebné rychlosti se oddělí a střela pokračuje v letu pomocí malého turbodmychadlového motoru na letecký petrolej s polozapuštěným vstupem vzduchu na spodní straně trupu. K cíli letí podzvukovou rychlostí (1100 km/h) a díky preciznímu radiovýškoměru v extrémně nízké výšce 10 – 15 m, v konečné fázi letu sestoupí na 3 – 5 m. Inerciální navigační systém vede střelu s pomocí letounů AWACS po předprogramovaných bodech trati. V cílové oblasti se zapíná rušení odolná aktivní radarová hlavice ARGS-35, zachycující cíl ze vzdálenosti 20 km, případně později zavedená hlavice s navedením přes infračervený obraz cíle. Bojová část střely o hmotnosti 145 kg s průraznými, trhavými a tříštivými účinky, iniciována kontaktním zapalovačem, je dostatečně efektivní i proti křižníkům. Střela se vypouští ze vzdálenosti až 130 km, mimo dosah PVO nepřítele. U pozemní a námořní verze je vzdálenost k cíli omezena minimální vzdáleností 5 km.

Raketový námořní systém Uran, nyní známý jako projekt 1149.8, se skládá z 16 raket Ch-35, umístěných po čtyřech ve čtyřech transportních / vypouštěcích kontejnerech nakloněných 35° vzhůru. Letecká verze Ch-35U (Izdělije 78U) byla do služby zavedena v roce 1994. Je určena prakticky pro všechny palubní taktické letouny, pro bombardéry Tu-142 a pro palubní vrtulníky Ka-27.

Podobně jako u Ch-31, i z Ch-35 vznikl létající cíl pro cvičení lodní protiraketové obrany, IC-35. Údajně také existuje verze proti pozemním cílům (podobně jako z AGM-84 Harpoon vznikla AGM-84E SLAM), má mít TV navedení a pravděpodobně se označuje Ch-37.

TTD Ch-35
Název letecká Ch-35 námořní Ch-35
Délka 3,75 m 4,53 m
Průměr 0,42 m 0,42 m
Rozpětí nosných ploch 1,31 m 1,31 m
Rozpětí řídících ploch 0,93 m 0,93 m
Rozpětí složených ploch 0,65 m 0,65 m
Hmotnost 480 kg 630 kg
Bojová hlavice 145 kg 145 kg
Pohon proudový motor raketový motor na TPH + proudový motor
Způsob navedení inerciální + aktivní radar inerciální + aktivní radar
Dolet 130 km 5 – 130 km
Rychlost letu 1000 – 1100 km/h 1000 – 1100 km/h

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002