O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Ch-31 (AS-17 Krypton)

Zvezda, SSSR

Souběžně se vznikem americké protiletadlové střely Patriot vyvstal v Sovětském Svazu požadavek na novou, účinnou protiradarovou raketu, která by se oproti starším typům měla vyznačovat větší letovou rychlostí, delším doletem, lepší odolností proti rušení a schopností zasáhnout vypnutý radar. Pro uspokojení těchto požadavků začala skupina Zvezda, pod vedením V. Bugajského, v roce 1977 pracovat na raketě Ch-31 (Izdělije 77P), která se svého prvního vypuštění dočkala v roce 1982.

Nejzajímavější částí Ch-31P je její dvojitý pohonný systém, navržený kanceláří Sojuz z Turajeva u Moskvy. Prvně je raketa urychlena raketovým motorem s tuhým palivem na rychlost M=1.8, který se po vyhoření oddělí, čímž vznikne spalovací prostor pro druhý stupeň. Druhý stupeň tvoří náporový motor, který urychlí raketu až na M=4.5. Vysoká letová rychlost je udržována optimální spotřebou paliva (letecký petrolej), která se pozitivně projevuje i na doletu. Vzduch pro činnost druhého stupně je odebírán ze čtyř odkrývacích vstupů po stranách trupu. Kancelář Zvezda úspěšně vyřešila, jak tento výkonný systém vtěsnat do velikostí a hmotností přísně omezené konstrukce. Kromě základního typu o délce 4,7 m vznikla i prodloužená varianta se zvětšenou zásobou paliva o délce 5,23 m.

Na základě protiradarové Ch-31P s pasivním radarem vznikla protilodní verze Ch-31A (Izdělije 77A) s aktivním radarovým navedením. Její 90 kg průrazná hlavice může ničit hladinová plavidla až do výtlaku 4500 t. K cíli letí rychlostí přibližně M=2.7 ve výšce 10 metrů nad vodní hladinou. Výška vypuštění leží mezi 50 a 15000 m. Ch-31A byla dále upravena na protileteckou střelu s kombinovaným pasivním / aktivním navedením o dosahu 200 km, určenou letounům MiG-31 pro sestřelování nemanévrujících cílů, jako jsou například letouny AWACS. Z Ch-31A také vznikl létající cíl M-31 pro účely výcviku protivzdušné obrany. Jeho modifikace MA-31 byla ve druhé polovině 90. let testována US Navy za účelem ověření schopností ruských raket, ale hlavně pro ověření schopností obranných systémů amerických lodí. Po zkušebních odpalech z rádiem řízeného letounu QF-4 zjistilo americké námořnictvo, že je takřka neschopné čelit jejich útokům. MA-31 má simulovat především ruské rakety SS-N-22 a francouzské ANS, následníky široce exportovaných raket Exocet.


MA-31

Neoficiálně se raketa Ch-31A přezdívá “mini-Moskit”, jsou si totiž s raketou Ch-41 Moskit podobné vzhledem i některými taktickými vlastnostmi. Dá se říci, že Ch-31 byla vyvinuta technologiemi 70. a 80. let. Do výzbroje byla zavedena v roce 1988, veřejnosti byla poprvé předvedena v listopadu 1991 v Dubai.

Ch-31 je obvykle nesena letouny MiG-29, MiG-31BM, Su-24M, Su-25T, Su-39 a letouny řady Su-27 (Su-27, 30, 33, 34, 35, 37), dá se ale podvěsit také pod modernizované MiG-21-93 a nejnovější verze MiG-23. V současnosti je nabízena na vývoz v obou základních variantách – s pasivním i aktivním navedením. Využití najde především v zemích, kam rusko exportovalo své MiGy a Suchoje. Je to hlavně Indie, Irák, Čína a Lybie. V Iránu by je teoreticky mohly používat letouny F-4 Phantom.

TTD Ch-31
Verze

Ch-31P (typ 1 / typ2)

Ch-31A (typ 1 / typ2)

Určení

protiradarová

protilodní

Délka

4,7 / 5,23 m

Průměr

0,36 m

Rozpětí

1,10 m

Hmotnost

600 / 650 kg

Bojová hlavice

90 kg

Způsob navedení

inerciální + pasivní radar

inerciální + aktivní radar

Pohon

raketový urychlovač na TPH + náporový motor

Maximální rychlost letu

M = 4,5 ve výšce

M=2,7 nízko nad hladinou

Dolet

110 / 200 km

50 / 70 km


Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002