O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Ch-29 (AS-14 Kedge)

Molnija (od 80. let Vympel), SSSR

Ch-29_nakres.gif (13563 bytes)

 

Ch-29+Ch-59+APK-9.JPG (31470 bytes)
Uprostřed kontejner APK-9 pro datové spojení mezi letounem a střelami Ch-59M (vlevo) a Ch-29T (vpravo)

Ch-29 (9M721) je jediná protizemní raketa vyvinutá pod vedením Matuse Bisnovata v konstrukční kanceláři Molnija, která se specializovala na střely vzduch – vzduch.
Vývoj byl dokončen v polovině 70. let, kolem roku 1980 byla přijata do výzbroje letounů MiG-27 (2 ks), Su-17 (2 ks) a Su-24M (3 ks), později byla, případně bude, instalována i pod letouny MiG-29, MiG-31FE (plánovaná exportní verze letounu pro přesné protizemní útoky), MiG-33, Su-22 (2 ks), Su-25T/-39 (4 ks), prototypový S-37, pod letouny řady Su-27 (6 ks) a pod irácké Mirage F1.

Je určena především proti silně chráněným cílům (zpevněné betonové kryty, vzletové dráhy, železnice, mosty, lodě a vynořené ponorky), čemuž svědčí i fakt, že téměř polovinu hmotnosti tvoří bojová hlavice, schopná ničit lodě do výtlaku 10000 t – torpédoborce a křižníky. K letounu je připevněna zařízením AKU-58, ze kterého je uvolněna ještě před zapálením motoru, nebo zařízením APU-58, ze kterého se vystřeluje. Varianta Ch-29L (Izdělije 63, AS-14A) s poloaktivním laserovým navedením používá hlavici 24N1, která je s trupem o větším průměru spojena aerodynamickým přechodem. Cíl se ozařuje laserovým paprskem z letounu-nosiče, z jiného letounu nebo z pozemního značkovače. Verze L se nepoužívá proti námořním cílům. Ch-29T (Izdělije 64, AS-14B) se díky televizní hlavici ze střel Ch-59 autonomně opticky navádí na cíl zobrazený na obrazovce v kabině letounu. Pro přenos dat mezi letounem a střelou používají Rusové kontejner APK-9 (u letounů vycházejících ze Su-27 se zavěšuje na zadní mezimotorový závěsník), v Iráku se používá francouzský Thompsom-CFS Atlis.

Ch-29D se navádí na obraz cíle v infračerveném spektru. Posledně jmenovaná verze byla jako první nabídnuta na export. Ch-29TE je vylepšená varianta původní televizně naváděné střely. Vyvíjela se také protiradarová Ch-29MP, operačního nasazení se ale s největší pravděpodobností nedočkala. Střely Ch-29, plnící úkoly jako americké AGM-65, se obvykle vypouštějí z výšek 200 až 5000 m. Raketa je poháněna raketovým motorem na tuhé palivo, rychlost letu je až 3000 km/h.

 

Ch-29TE_4.jpg (24347 bytes)ch-29t_5.jpg (40944 bytes)
ch-29_6.jpg (35544 bytes)ch-29t_1.jpg (17423 bytes)Ch-29L+T_3.JPG (26297 bytes)
ch-29l_2.jpg (26447 bytes)
ch-29_7.jpg (91202 bytes)

TTD
Název Ch-29L Ch-29T Ch-29TE
Délka 3,875 m 3,875 m 3,875 m
Průměr 0,38 m 0,38 m 0,38 m
Rozpětí 1,1 m 1,1 m 1,1 m
Hmotnost 657 kg 680 kg 680 kg
Bojová hlavice 317 kg 320 kg 230 kg
Pohon TPH TPH TPH
Způsob navedení laserové televizní televizní
Dolet (praktický)* 10 km 12 km 30 km

* Dolet je velkou měrou ovlivněn schopnostmi naváděcí hlavice, všechny typy by byly schopny v závislosti na výšce vypuštění doletět 10 až 30 km.

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002