About this web
Banners and partners
Engines
Teorie a další články
Glossary
Military shows
Srovnání motorů
Převaděč jednotek
Interesting links
Literatura
Expozice
For English readers
List of weapons
Sukhoi pilot
Technik u dopravky
Jindřichův Hradec
Jesenicko 2.0
ZK VFR Objects
FSbox - crashboxes
Czech rep. sceneries
Developement notes
FS FAQ
Lock On - tutorial
Ka-50 Black Shark
Cyklo
Calendar
Aviation museums on map
Letecké dny v ČR/SR
Aviatická pouť 2010
Aviatická pouť 2012
CIAF 2000
CIAF 2002
CIAF 2003
CIAF 2004
CIAF 2005
CIAF 2006
CIAF 2007
IFD 2008
Přerov 2005
Přerov 2006
Flying Rhino 2005
Flying Rhino 2007
Flying Rhino 2008
Flying Rhino 2009
Ramstein Rover 2012
Náměšť, Hradec 95/6
Náměšť 1995 a 1996
Náměšť 2006
Mošnov 1989
Den NATO 2006
Den NATO 2007
Dny NATO 2008
Dny NATO 2012
Čáslav 2007
Sliač 1964
Sliač 2003
Sliač 2005
Národné let. dni 2007
Malacky 2009
CSIAF 1992
Le Bourget 2007
RIAT 2009
TLP 2008
Duxford 2008
Kecskemét 2008
Kecskemét 2010
Airpower 2009
NTM 2009
Radom 2013
Cihelna 2006
Cihelna 2007
Cihelna 2010
Cihelna 2012
Den Pásovce 2009
Den Pásovec 2010
Kbely
Bílý Potok
Olomouc Neředín
Králíky, Bouda
Lešany
Vyškov
AirPark Zruč
TM Brno
Krakow 2013
Muz. Orla Bialego
Świdnica
Košice
SPSL 2008
Messerschmitt Stif.
Schleißheim
Cottbus
Gatow
Peenemünde
Sinsheim
Gatchina
NASM
Castle Air Museum
Hill Aerospace Museum
Pacific Air Museum
USS Hornet
Planes of Fame
Cradle of Aviation
Kennedy Space Center
Midland
Museum of Flight
USS Interpid
Hendon
De Havilland Museum
Le Bourget Museum
Linköping
Aeroseum
Ängelholm
Moskva
Siem Reap
Bukurešť
War Remnants Museum
Rimini
Caproni
Autosalon 2005
AUTOTEC 2008
Ecce Homo 2005
Ecce Homo 2006
Ecce Homo 2007
Ecce Homo 2008
Ecce Homo 2009
FMX Brno 2010
Flight over Jeseniky 1
Flight over Jeseniky 2
Piper L4J flight
Praha - Chania 2007
Priessnitzův pohár 07
Delfín OK-ATS
JAS-39 Gripen
Panorama
Medlánky 24.2.2008
Depozit TM Brno
Dargen
Ignis Brunensis 2008
aukce Mariánské Láz.
California agric. mus.
Petroleum museum
|
Ch-22 (AS-4 Kitchen)MiG (později Raduga), SSSRPráce na okřídlené střele Ch-22 systému K-22 byly zahájeny na základě ustanovení ministerstva č. 426-201 ze dne 17. června 1952 ve výrobním závodě OKB-155 (MiG). První zkušební prototyp ŘS byl zhotoven v roce 1962 závodem č. 256 GKAT. Aparaturu hlavice samonavedení odzkoušeli na létající laboratoři Tu-16K-22. Ch-22 má klasický letounový drak se středoplošným křídlem i stabilizátorem. Raketa byla navržena ve dvou variantách - jedna pro ničení radiolokačně kontrastních bodových cílů (např. osamocené lodě), druhá pro ničení cílů plošných (letadlové lodě se svými doprovodnými plavidly, konvoje, pozemní cíle apod.). V prvním případě má střela aktivní radiolokační samonaváděcí hlavici. Pro stabilizaci rakety kolem těžiště, zajištění správného programového letu a vykonání povelů naváděcí hlavice je v raketě zabudován elektronický autopilot APK-22A a hydraulický ovládací systém. Ch-22 je vybavena dvoukomorovým vícerežimovým raketovým motorem R-201-300 (C5.33) na kapalné palivo. Po oddělení od letounu se motor spouští, raketa začne nabírat výšku (v závislosti na charakter trajektorie, který je raketě zadán před oddělením). Po dosažení zadané rychlosti přechází motor na letový (ekonomický) režim. Při střelbě na bodový cíl sleduje aktivní radarová samonaváděcí hlavice cíl ve dvou rovinách a dává upřesňující údaje letovému automatu. Poté co úhel antény sledující cíl dosáhne nastavené hodnoty, vydá naváděcí soustava signál letovému automatu, který střelu uvede do klesání pod úhlem 30° (vzhledem ke hladině). Na úseku střemhlavého letu je neustále naváděcí aparaturou korigován směr i náklon. Konvenční hlavice N je iniciována při kontaktu s cílem, jaderná hlavice M povelem samonaváděcí soustavy v zadané výšce. Vzdálenost objevení cíle typu křižníku letounem-nosičem je do 340 km. Vzdálenost zaměření a sledování je ale 250 až 270 km.
Raketa Ch-22 se ukázala efektivním protilodním prostředkem i bez použití jaderné hlavice. Zkoušky ukázaly, že v případě postřelování námořního cíle dochází ke značnému poškození paluby lodě a může dojít k jejímu úplnému zneschopnění (to platí i proti letadlovým lodím a křižníkům) i při použití tříštivo-kumulativní hlavice. Při dopadu rychlostí 800 m/s vytvoří díru o průměru přes 5 metrů a kumulativní proud se propálí 12 metrů do cíle. Při výbuch je osa kumulativního proudy vzhledem k ose střely skloněna směrem dolů pro dosažení "hlubšího" účinku. Hmotnost tříštivo-kumulativní bojové hlavice (verze N) je okolo 900 kg z čehož na samotnou nálož připadá 600 kg. Takové množství úplně stačí na zničení části továrny nebo železničního/silničního mostu. Při střelbě na plošný cíl letoun-nosič za letu určí jeho polohu
cíle s pomocí palubního radiolokátoru nebo jiných navigačních prostředků.
Inerciální naváděcí systém se skládá z autonomního počítače dráhy
(PSI), založeného na dopplerovských a gyroskopických senzorech a časového
počítadla, kurz se během letu mění jen na povel operátora. V zadané vzdálenosti
uvede autopilot střelu do klesání na cíl pod úhlem 30°. Iniciace jaderné
hlavice M se provádí v zadané výšce, případně nárazem na přehradu. Střední
kruhová odchylka při střelbě na plošný cíl je 5 km.
Prvním typem s raketami Ch-22 byl bombardér Tu-22K s jednou střelou polozapuštěnou do spodní části trupu. Letové zkoušky byly zahájeny 1. července 1961 na dvou Tu-22K (č. 24 a č. 25), trvaly až do roku 1967. Práce na Ch-22 byla přenesena do MKB Raduga (firma byla založena v polovině 60. let na základě OKB-155-1). V roce 1975 se dalším nositelem ŘS Ch-22 stal Tu-95K-22, nesoucí jednu polozapuštěnou střelu pod trupem nebo dvě pod křídly. A konečně ve druhé polovině 70. let se tyto střely staly součástí výzbroje nadzvukových letounů Tu-22M2 a Tu-22M3. Ty mohou teoreticky nést až 3 rakety (jednu zapuštěnou v trupu a dvě pod křídly), prakticky se ovšem nosila pouze jedna nebo dvě, protože použití tří kusů by negativně projevilo na výkonu, doletu a efektivitě letounu. Raketa Ch-22 nebyla oblíbená u pozemního personálu. pracujícího s jejím vysoce toxickým okysličovadlem. Páry okysličovadla byly natolik jedovaté, že technici museli být při podvěšování rakety oblečení do speciálního obleku (OZK) a museli mít plynovou masku. Křídlatá střela Ch-22 se dlouho nacházela ve výrobě a měla řadu modifikací. "Bodová" varianta:
"Plošná" varianta:
V 70. letech prošla experimentálními testy raketa Ch-22B ("plošná" varianta), vedená po polobalistické trajektorii. Ch-22B dosáhla maximální rychlosti M=6 a výšky 70 km, do výzbroje však přijata nebyla. Sovětské vedení považovalo letouny Tu-95K-22 a Tu-22M3 s raketou Ch-22 za nejefektivnější zbraně boje proti letadlovým lodím. Proto se sovětské těžké letouny systematicky přibližovaly k americkým letadlovým lodím a analyzovaly činnost jejich radiotechnických obranných prostředků. Výsledky byly ohromující: lodě se na obrazovkách radarů ztrácely v "oblacích" klamných cílů a nebylo možné stanovit přesnou polohu letadlové lodě. Proto byla rozpracována varianta útoku, kdy se prvně vypustí osm raket Ch-22 s jadernými hlavicemi ne proti konkrétním cílům, ale do oblasti pravděpodobného výskytu svazu lodí. Počítalo se, že se tím podstatně sníží činnost rušících prostředků a vytvoří se podmínky pro odpálení druhé, konvenční vlny střel Ch-22, které už dokáží najít a zničit zbývající nepoškozené cíle. V polovině 90. let posloužila Ch-22 jako hypersonická létající laboratoř pod označením Raduga D2. Ch-22 bude brzy nahrazena novou raketou Ch-32, poháněnou náporovým motorem a znovu vyvinutou v kanceláři Raduga.
Some sources of information and images:
Last update: 13.8.2002 If you have any suggestions or find mistakes, please contact me Back on homepage www.leteckemotory.cz |