![]() |
česky english
Zajímavá srovnání motorůV první části jsou uvedeny grafy, vytvořené z databáze parametrů přibližně 750 proudových motorů - turbokompresorových, turbodmychadlových, civilních i vojenských. Lze vypozorovat charakteristické závislosti parametrů dané třídy motorů. Druhá část této stránky srovnává zajímavé charakteristiky konkrétních typů motorů.
Na následujícím grafu stojí za povšimnutí tyto věci:
|
letoun | motory | režim | spotřeba (kg/h) |
L-13TJ | 1x TJ100A | maximální | 120 |
L-29 | 1x M-701 | maximální | 1013 |
MiG-17 | 1x VK-1F | maximální | 4210 |
MiG-17 | 1x VK-1F | plná forsáž | 8810 |
MiG-19 | 2x RD-9B | maximální | 4850 |
MiG-19 | 2x RD-9B | plná forsáž | 10400 |
MiG-21MF | 1x R-13F-300 | maximální | 3933 |
MiG-21MF | 1x R-13F-300 | plná forsáž | 14826 |
MiG-25 | 2x R-15B-300 | maximální | 18750 |
MiG-25 | 2x R-15B-300 | plná forsáž | 60480 |
MiG-29 | 2x RD-33 | maximální | 7515 |
MiG-29 | 2x RD-33 | plná forsáž | 33382 |
MiG-29 | 2x RD-33 | maximální, H=11km, M=0.9 | 2950 |
MiG-29 | 2x RD-33 | plná forsáž, H=11km, M=2 | 31500 |
MiG-29 | 2x RD-33 | volnoběh | 670 |
MiG-31 | 2x D-30F6 | maximální | 13680 |
MiG-31 | 2x D-30F6 | plná forsáž | 58900 |
Su-27 | 2x AL-31F | maximální | 10200 |
Su-27 | 2x AL-31F | plná forsáž | 48000 |
F-15E | 2x F100-PW-229 | maximální | 11712 |
F-15E | 2x F100-PW-229 | plná forsáž | 54370 |
JAS-39 | 1x RM12 | maximální | 4540 |
JAS-39 | 1x RM12 | plná forsáž | 14700 |
Il-62 | 4x NK-8-4 | maximální | 24710 |
Il-62 | 4x NK-8-4 | cestovní | 10870 |
An-225 | 6x D-18T | maximální | 47800 |
An-225 | 6x D-18T | cestovní, H=11km, M=0.75 | 15900 |
Boeing 747-400 | 4x CF6-80C2-A5 | maximální | 36000 |
Boeing 747-400 | 4x CF6-80C2-A5 | cestovní, H=11km, M=0.8 | 14000 |
Concorde | 4x Olympus 593 | plná forsáž | 96000 |
Concorde | 4x Olympus 593 | cestovní, H=19km, M=2 | 22000 (odhad) |
Tu-144 | 4x NK-144A | vzletový, plná forsáž | 132000 |
Tu-144 | 4x NK-144A | cestovní, M>2 | 36200 |
Tu-144 | 4x NK-144A | cestovní, M<1 | 11040 |
Tu-144 | 4x RD-36-51 | cestovní, M>2 | 25700 |
Tu-160 | 4x NK-321 | plná forsáž | 170000 |
Tu-160 | 4x NK-321 | maximální (?) | 40600 |
Su-7 | 1x AL-7F-1 | maximální | 6200 |
Su-7 | 1x AL-7F-1 | plná forsáž | 19200 |
Hodinová spotřeba na maximální a forsážní režim | |
L-29 |
|
MiG-17 |
|
MiG-19 |
|
JAS-39 |
|
MiG-21MF |
|
Su-7 |
|
MiG-29 |
|
Su-27 |
|
F-15E |
|
MiG-25 |
|
MiG-31 |
|
Concorde |
|
Tu-144 (NK-144A) |
|
Tu-144 (RD-36-51) |
|
Tu-160 |
|
Il-62 |
|
747-400 |
|
An-225 |
|
* zelená - cestovní režim * modrá - maximální tah * červená - plné přídavné spalování |
Při vzletu MiG-25 na plném přídavném spalování je každou sekundu spotřebováno přes 21 litrů paliva. Při zapnutí plné forsáže všech čtyř motorů NK-321 letounu Tu-160 se spotřebovává až 60 litrů paliva každou sekundu. Jde tak patrně o "nejžíznivější" letadlo všech dob, alespoň co se týče tohoto režimu provozu motorů.
Pokud jste někdy letěli na dovolenou dopravním letadlem, tak vás alespoň poprvé patrně překvapila akcelerace letounu při startu, která vás zarazila do sedačky. V následující tabulce a grafu si můžete srovnat, jak jdou na tom další typy letadel a jiné dopravní prostředky. Vypočítaná akcelerace (zrychlení) je v tzv. jednotkách G, kdy 1 G = 9,80665 m.s-2. Pro představu: pokud je akcelerace 1G, tedy 9,80665 m.s-2, znamená to, že každou sekundu dojde ke zvýšení rychlosti o necelých 10 m/s. Pokud se nezmění aerodynamický odpor, byla by po deseti sekundách rychlost 100 m/s.
V tabulce je u aut bráno průměrné zrychlení mezi 0 a 100 km/h. Počáteční zrychlení při rozjíždění je ale podstatně vyšší, než v tabulce udaná hodnota. Následující výpočty neberou v potaz valivý odpor podvozku, ten hodnotu zrychlení snižuje maximálně v řádu několika procent.
U letecké techniky je níže uvedená hodnota zrychlení známá spíše jako poměr tahu ke hmotnosti. Pokud tato hodnota přesahuje číslo 1, překonává tah hmotnost a letoun se teoreticky silou svých pohonných jednotek může z místa vznést. Znovu jde však o hodnoty získané podílem neinstalovaného tahu a hmotnosti. Instalovaný tah je obvykle o něco menší a tím i poměry tahu ke hmotnosti letounu.
letoun / auto | motory | akcelerace při minimální hmotnosti | akcelerace při maximální hmotnosti |
A321-300 | 2x CFM56-5 | 0.583 | 0.301 |
A380-800 | 4x Trent 970 | 0.458 | 0.226 |
B737-500 | 2x CFM56-3B-1 | 0.579 | 0.3 |
B757-300 | 2x PW2043 | 0.681 | 0.322 |
L-39C | 1x AI-25TL | 0.498 | 0.366 |
MiG-21MF | 1x R-13F-300 | 1.159 | 0.727 |
MiG-23MLD | 1x R-35-300 | 1.355 | 0.721 |
MiG-29 | 2x RD-33 | 1.494 | 0.782 |
Su-25 | 2x R-95Š | 0.893 | 0.468 |
Su-27 | 2x AL-31F | 1.529 | 0.759 |
Eur. Typhoon | 2x EJ200 | 1.646 | 0.781 |
JAS-39 | 1x RM12 | 1.448 | 0.631 |
A-10 | 2x TF34 | 0.724 | 0.356 |
F-22 | 2x F119-PW-100 | 2.213 | 0.877 |
McLaren F1 | 461 kW | - | 0.887 |
F1 (2003) | - | - | 0.928 |
raketový Dragster | - | - | 9.116 |
Poměr tahu ke hmotnosti | |
A380-800 |
|
B737-500 |
|
A321-300 |
|
B757-300 |
|
A-10 |
|
L-39C |
|
Su-25 |
|
JAS-39 |
|
MiG-23MLD |
|
MiG-21MF |
|
Su-27 |
|
Typhoon |
|
MiG-29 |
|
F-22 |
|
McLaren F1 |
|
F1 (2003) |
|
* modrá - zrychlení při maximální hmotnosti * červená - teoretické zrychlení prázdného letounu * zelená - průměrné zrychlení aut mezi 0 a 100 km/h |
motor | výkon maximální [kN] | výkon s příd. spalováním [kN] |
TJ100C (L-13TJ) | 1 | - |
AI-25TL (L-39) | 16.87 | - |
VK-1F (MiG-17) | 26.47 | 33.12 |
R-13F-300 (MiG-21MF) | 40.221 | 64.746 |
R-35-300 (MiG-23MLD) | 84 | 127.5 |
R-15B-300 (MiG-25) | 73.5 | 110 |
RD-33 (MiG-29) | 49.44 | 81.42 |
AL-31F (Su-27) | 74.5 | 122.5 |
TF30-PW-414A (F-14) | 53.9 | 92.9 |
NK-321 (Tu-160) | 137 (?) | 245 |
CFM56-5B2 (A321) | 137.9 | - |
Olympus 593 Mk.610 (Concorde) | 139 | 170 |
D-18T (An-225) | 229.85 | - |
Trent 977 (A380-400F) | 350 | - |
GE90-115B (777-200LR) | 513 | - |
GE90-115B (test) | 547 | - |
Tah motorů | |
AI-25TL |
|
VK-1F |
|
R-13F-300 |
|
RD-33 |
|
TF30-PW-414A |
|
R-15B-300 |
|
AL-31F |
|
R-35-300 |
|
CFM56-5B2 |
|
Olympus 593 Mk.610 |
|
D-18T |
|
NK-321 |
|
Trent 977 |
|
GE90-115B |
|
GE90-115B (test) |
|
* zelená - motory dopravních letounů s větším obtokovým poměrem * červená - přídavné spalování * modrá - maximální tah |
motor | hmotnost |
Mercury (RC) | 1.4 |
TJ100C (L-13TJ) | 19 |
AI-25TL (L-39) | 400 |
VK-1(MiG-15) | 814 |
VK-1F (MiG-17) | 1024 |
RD-33 (MiG-29) | 1050 |
R-13F-300 (MiG-21MF) | 1210 |
AL-31F (Su-27) | 1570 |
TF30-PW-414A (F-14) | 1905 |
CFM56 (A321) | 2381 |
R-15B-300 (MiG-25) | 2706 |
Olympus (Concorde) | 3175 |
Trent 900 (A380) | 5436 |
GE90-115B (777-200LR) | 8283 |
Hmotnost motorů | |
TJ100C |
|
AI-25TL |
|
VK-1 |
|
VK-1F |
|
RD-33 |
|
R-13F-300 |
|
AL-31F |
|
TF30-PW-414A |
|
CFM56 |
|
R-15B-300 |
|
Olympus |
|
Trent 900 |
|
GE90-115B |
|
* zelená - motory dopravních letounů s větším obtokovým poměrem * červená - motory s přídavným spalováním * modrá - zbývající motory |
motor | rok | cena za kus | cena na dnešní poměry (2013) |
J44 (jednorázový pro řízené střely) | 1956 | 4 800 liber (13450 $) | 115 570 $ |
J44 (booster) | 1956 | 7 200 liber (20150 $) | 173 140 $ |
J40 | 1956 | 80 000 liber (224 000 $) | 1 924 728 $ |
J71-A-2 | 1956 | 52 000 liber (146 000 $) | 1 254 510 $ |
J71-A-9 (pro B-66) | 1954 | cca 124 000 $ | 1 061 514 $ |
J75 (pro F-105B) | 1960 | 328 797 $ | 2 584 142 $ |
J75 (pro F-105D) | 1960 | 244 412 $ | 1 920 928 $ |
J75 (pro F-105F/G) | 1960 | 290 000 $ | 2 279 222 $ |
F100-PW-220 | 1990 | 3 330 000 $ | 6 019 093 $ |
F101-GE-102 | 1985 | 3 730 000 $ | 8 141 653 $ |
F110-GE-100 | 1985 | 2 900 000 - 3 200 000 $ | 6 329 972 - 6 984 796 $ |
F110-GE-129C (pro Saudské letectvo) 1) | 2007 | 4 615 000 $ | 5 250 703 $ |
F110-GE-129C (pro Saudské letectvo) 2) | 2008 | 4 945 000 $ | 5 394 290 $ |
F119-PW-100 | 2004 | 9 500 000 $ | 11 812 419 $ |
F135 (malosérie 16 motorů) | 2007 | 3 750 000 $ | 4 266 551 $ |
F414-GE-400 | 1998 | 4 000 000 $ | 5 700 000 $ |
F414 (99 ks pro Indii) | 2012 | 5 500 000 $ | 5 587 964 $ |
TF30-P-1 | 1965 | 673 184 $ | 4 968 616 $ |
TF30-P-1A | 1965 | 677 161 $ | 4 997 969 $ |
TF30-P-12 | 1968 | 732 386 $ | 4 945 861 $ |
PW4000-94 (?, B747) | 2010 ? | 8 000 000 $ | 8 501 848 $ |
PW4090 (B777) | 2010 ? | 10 - 12 mil. $ | 10 627 310 - 12 752 772 $ |
RD-33 | 1993 | 1 800 000 $ | 2 906 760 $ |
AL-31FN | 1998 | 3 750 000 $ | 5 343 750 $ |
AL-31FN (velkosérie pro Čínu) | 2005 | cca 3 250 000 - 3 500 000 $ | 3 924 541 - 4 226 429 $ |
AL-55I (odhad) | 2005 ? | 500 000 - 700 000 $ | 603 776 - 845 286 $ |
RD-1700 (odhad) | 2005 ? | 500 000 - 700 000 $ | 603 776 - 845 286 $ |
M88-2 | 1990 | 3 400 000 $ | 6 145 620 $ |
M53-P2 | 1990 | 3 000 000 $ | 5 422 606 $ |
RM12 | 1990 | 2 900 000 $ | 5 241 852 $ |
RB199 Mk. 105 | 1990 | 3 350 000 - 3 650 000 $ | 6 055 243 - 6 597 504 $ |
EJ200 | 1990 | 4 200 000 $ | 7 591 648 $ |
H80 (24ks pro Trush) | 2013 | 354 000 $ | 354 000 $ |
Motor s nejvyšším tahem
Při testech motoru GE90-115B bylo dosaženo tahu 569 kN.
Nejvyšší tah proudového motoru s přídavným spalováním
NK-25 a NK-32 ruských bombardérů Tu-22M3 a Tu-160 a dopravního letounu Tu-144, nejvyšší tah je 245,2 kN.
Motor s nejvyšší celkovou, statickou spotřebou
NK-25 z bombardérů Tu-22M3, spotřeba jednoho neinstalovaného motoru je s přídavným spalováním až 52 tun za hodinu, tedy zhruba 18,5 litru za sekundu.
Letoun s největším celkovým tahem
Prvenství stále drží An-225 s šesti motory D-18 o celkovém tahu 1377 kN. Na paty mu šlape Airbus 380, jehož současný nejvyšší celkový tah je kolem 1280 kN.
Nejvýkonnější turbovrtulový motor
NK-12 sovětských bombardérů Tu-95 a dopravních letounů An-22 a Tu-114. Verze NK-12MA dosahovala výkonu údajně 11343 kW. Byla projektována ještě odvozená verze NK-16 o výkonu 11931 kW.
Letoun s největším celkovým výkonem
An-22 se čtyřmi motory NK-12MA, celkový výkon 45372 kW. Snese-li tato hodnota srovnání s motorem dieselové lokomotivy, pak má An-22 výkon 34 známých lokomotiv řady 753 (tzv. brejlovec).
Nejmenší proudový motor
Nelze jednoznačně stanovit. Pro RC modely je jedním z nejmenších Kolibri T15 o tahu 16 N a hmotnosti 230 g. Vyvíjeny jsou však i mnohem menší turbínové motory a to o velikosti jen několika milimetrů, do praxe se však zatím patrně nerozšířily.
Proudový motor s největším počtem vyrobených kusů
S největší pravděpodobností to je VK-1, kterého bylo v letech 1949-1960 vyrobeno 50601 kusů a to ve třech verzích - VK-1, VK-1A a VK-1F. Na vrchu žebříčku je dále americký J47, kterého bylo do roku 1956 vyrobeno kolem 36500 kusů. Z dalších velkosériově vyráběných motorů lze zmínit J57/JT3C s 21170 kusy, R-11 s 20900 kusy, CFM56 s 20270 kusy (k lednu 2010), J79 s nejméně 17000 kusy, JT8D s počtem převyšujícím 14750 kusů a J35 s počtem přes 14000 kusů.
Poslední aktualizace: 24.10.2007 & 7.4.2008
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz