O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Zprávy ze světa leteckých motorů, letecké výzbroje a simulátorů
AI-222-25
21.4.2015
Ruský závod Saljut zvládl kompletní výrobní proces původně rusko-ukrajinských motorů AI-222-25. Až doposud se na výrobě podílely z 50% také ukrajinské podniky Motor Sič a Ivčenko Progress, ale to je již minulostí. Důvodem jsou napjaté vztahy obou zemí. Nejtěžším úkolem bylo zavedení výroby horké části motoru.

Motory pro bombardér PAK DA
17.9.2014
Motory pro perspektivní bombardér programu PAK DA budou založeny na jádru motoru NK-32 (etapy II) z bombardérů Tu-160. První let PAK DA by měl proběhnut v roce 2019.

L-39NG
16.7.2014
Na veletrhu ve Farnborough představilo Aero koncept cvičného/lehkého bojového letounu L-39NG. Letoun si opět zachovává vzhled předchozích verzí, jedinou výraznější vizuální změnou je absence koncových křídelních palivových nádrží. Pohonnou jednotkou by měl být motor FJ44-4M. Více na http://www.l-39ng.cz

Aero Vodochody vyvíjí L-169
11.12.2013
V Aeru Vodochody se vyvíjí další následovník L-39. Nový letoun sice nemá mít nádrže na koncích křídel, má však mít palivové nádrže přímo v křídle, od kterých se očekává zvýšení doletu o stovky kilometrů. Letoun by navíc měl mít více tuzemských komponentů, což by mohlo usnadnit export. Prototyp má vzlétnout v roce 2015. Aktualizace v červnu 2014: Žádný vážný vývoj L-169 údajně neprobíhá, co vzniká je údajně jen projekt L-39NG.

Rusko prodá Číně 36 bombardérů Tu-22M3
23.1.2013
Hodnota kontraktu je 1,5 mld. USD (tedy v přepočtu asi 800 mil. Kč za kus), zdroj neuvádí, zda jsou v ceně započteny i střely Ch-22, předpokládá se to ale. Letouny dostanou čínské označení H-10, budou v Číně modernizovány a bude jim zvýšen operační dolet. Tento nákup může výrazně pohnout s poměrem sil kolem východního pobřeží Asie. Kdy můžeme očekávat vzlet 37., již v Číně, reverzním inženýrstvím vyrobeného letounu?

F414 pro LCA Mk. II
23.1.2013
Indie koupí 99 motorů F414 pro své budoucí letouny LCA Mk. II. Hodnota kontraktu je 30 mld. rupií, v přepočtu asi 108 mil. Kč za jeden motor. První série letounu, LCA Mk. I, je poháněna slabšími motory F404 a bude v blízké budoucnosti zařazena do výzbroje Indického letectva.

Poslední vyrobený F119
17.1.2013
17.1.2013 dodala firma Pratt & Whitney USAF poslední, pětistý sedmý motor F119, určený pro letouny F-22. Sériová výroba trvala 12 let.

Švédsko nakoupí nové JAS-39 Gripen E/F
11.12.2012
Švédská vláda schválila nákup 40-60 kusů letounů JAS-39 Gripen E/F. Nedávno odsouhlasilo nákup 22 strojů této verze Švýcarsko. Dodávky prvních Gripenů E/F by mohly začít v roce 2018. Nové letouny budou vybaveny motory F414G, které mají o 20% vyšší tah, než předchozí RM12.

Motory F125IN pro indické Jaguary
30.11.2012
Koncem října 2012 požádalo Indické letectvo Honeywell o rozpracování možnosti integrace motorů F125IN do letounů Sepecat Jaguar. Oproti původním Adour 811 zajistí nové motory o 23% zkrátit vzlet za horkého počasí, poskytnou o 17-40% vyšší tah a prodlouží dolet o 36%, navíc se zvýší nosnost o 2000 kg. Pokud se projekt rozběhne, bude samotnou integraci motoru zajišťovat HAL, měla by se týkat asi 125 letounů. Výměna motorů je součástí modernizačního procesu indických letounů Jaguar na verzi Darin III. Na samém konci listopadu 2012 vzlétl první tento letoun, zatím jen s vylepšenou avionikou. F125IN je modulárně řešený motor se systémem FADEC. Motor je dvouproudový, má přídavné spalování. Tah motoru je 27,7/43,8 kN, specifickou spotřebu 0,775/1,91 kg.kp-1.h-1. Průtok vzduchu motorem je 42 kg.s-1, celkové stlačení je 19,2, obtokový poměr 0,46. Oficiální web

První přistání čínského bojového letounu na letadlové lodi
26.11.2012
V neděli 25.11.2012 přistál na letadlovou loď Liao-ning první čínský letoun, typ J-15. Letoun je kopií ruského palubního Su-33, který Čína získala v roce 2001 od Ukrajiny v nekompletním stavu. Stejně tak letadlová loď, dříve pojmenovaná Varjag, byla ve stejném roce získána od Ukrajiny.

Čínský prototyp J-31 je poháněn motory RD-93
23.11.2012
Byla zveřejněna informace, že nedávno zalétnutý čínský letoun J-31 je poháněn motory Klimov RD-93. Tento motor pohání také letouny JF-17 (FC-1). Doposavad dodalo Rusko Číně 100 těchto motorů z celkem požadovaných 500 kusů.

Střídání generací: QF-4 bude nahrazen QF-16
21.11.2012
19.11.2012 byl na základnu Tyndall na Floridě dopraven první cvičný cíl Boeing QF-16, měl by zde podstoupit šestiměsíční testování, při kterém bude ověřena funkce řídícího systému Gulf Range. QF-16 je bezpilotní konverze vyřazených F-16, letoun by měl nahradit starší QF-4 a měl by tak představovat cíl simulující letouny 4. generace. První QF-16 budou dodány USAF zřejmě v roce 2014.

Testy nového motoru pro PAK FA začnou v roce 2014
16.11.2012
NPO Saturn začal s přípravami pozemních zkoušek nově vyvíjeného motoru 5. generace. První kompletní motor by měl být spuštěn v roce 2014, do operační služby by se motory měly dostat nejdříve v roce 2015. Podle hlavního konstruktéra Jevgenije Marčukova bude mít nový motor Izdělije 30 o 30% lepší poměr výkonu ke hmotnosti oproti AL-41F1 z PAK FA. AL-41F1 (Izdělije 117) je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S ze Su-35. O 30% nižší mají být i provozní náklady. Předpokládaný tah by mohl být zhruba 107/176 kN. Nový motor má být použit na letounech PAK FA.

Posledních 8 let aktivní služby MiG-25
19.10.2012
Ruské ministerstvo obrany se rozhodlo modernizovat zbývajících 20 průzkumných letounů MiG-25 a udržet je tak v aktivní službě až do roku 2020, kdy už by mohlo být jasno, jakým prostředkem budou tyto zastarávající letouny nahrazeny. Letounům, jejichž první verze vzlétla před 48 lety bude upraven navigační systém, fotografické a video vybavení a prostředky pro elektronický průzkum. Jako největší problém při snaze udržet letouny v aktivní službě se jeví jejich motory R-15B, které jsou založeny na technologiích z 50. a 60. let. Motory R-15B se už od konce 80. let nevyrábí a omezené množství náhradních dílů tak omezuje počet provozovatelných MiG-25.

Omán vybral F110-GE-129D pro své nové F-16C/D Block 50
27.8.2012
12 nových letounů F-16C/D bude s motory F110-GE-129D dodáno počínaje příštím rokem. Celková cena zakázky je 600 mil. USD. Letectvo Ománu již 12 letounů F-16C/D s motory F110-GE-129 má z dřívějška.

Účast Dnů NATO se stále rozrůstá
22.8.2012
Divy se dějí a dnešním dnem přibyl do programu leteckého dne v Mošnově souboj dvou slovenských MiG-29AS a letová ukázka B-52H. K tomu již dříve potvrzené vystoupení dvou polských Su-22, dvou francouzských Mirage 2000, ukázka tankování za letu a máme tu v ČR na armádním leteckém dnu snad nejlepší účast za posledních více, než 15 let.

Nový turbínový motor z Prahy
30.7.2012
Letňanská pobočka GE Aviation vyvinula nový turbovrtulový motor H80, vycházející z českého M601. Naposledy byl na území České republiky vyvinut turbínový motor v roce 1976. Nový motor má oproti svému předchůdci nižší spotřebu a lepší vlastnosti v extrémních klimatických podmínkách.

Německé válečné motory Walter
20.7.2012
Pěkný web popisující německé raketové motory Walter naleznete na tomto odkazu. Motory HWK 109-509 jsou známé především z raketových stíhacích letounů Me.163A Komet.

Trent z Lega
19.7.2012
V Británii postavili poloviční model motoru Trent 1000 z 152,455 kostek Lega. Další informace a video zde

Dvigatěli-2012
6.6.2012
Fotografie z vystavy zde

Ramstein Rover 2012
6.6.2012
4. až 21. září proběhne nad ČR vojenské cvičení Ramstein Rover 2012. Účastnit se jej mají letouny F-16, A-10, technika letectva AČR a další typy. Podobně jako dříve cvičení Flying Rhino, bude i nyní hlavní základna na letišti v Náměšti nad Oslavou.

Motory v Technickém muzeu v Brně
27.5.2012
15.5.2012 byla otevřena nová expozice leteckých motorů v brněnském technickém muzeu. Součástí výstavy jsou motory RD-45, M601, M701, Anzani, NZ-60 a další. Více na http://www.technicalmuseum.cz/vystavy/674-nova-expozice-tmb-letecke-motory-aneb-kouzlo-aviatiky-se-prave-otevrela-navstevnikum

Výstava "Dvigatěli-2012"
11.4.2012
Moskevská výstava leteckých motorů proběhne 17.-20. dubna 2012.

Obnoven provoz L-39 Vzdušných sil AČR
12.1.2012
Po více jak roce byl obnoven provoz L-39. Ten byl přerušen v roce 2010 po havárii jednoho stroje vinou požáru motoru. Po výměně motorů byl proveden první zálet a obnoven provoz letounů.

Švýcaři vybrali Gripeny
1.12.2011
Švýcarsko vybralo jako náhradu svých starších amerických letounů F-5 švédské stroje JAS-39 Gripen v celkovém počtu 22 kusů.

Nová verze KAB-250
17.11.2011
Rusko na výstavě MAKS 2011 představilo novou verzi řízené bomby KAB-250, protipól amerických bomb kategorie SDB (Small Diameter Bomb). Bomba je zcela nové konstrukce, nevyužívá tedy bojovou hlavici z dřívějších typů. Průměr bomby je 255 mm, délka 3200 mm, hmotnosti přibližně 250 kg, nese 127 kg výbušniny a je vybavena televizní naváděcí soustavou. Prodlouženého doletu je dosaženo použitím malých nosných ploch. Bomba byla svými kompaktními rozměry navržena pro použití v pumovnicích bojových letounů poslední generace.

AI-222-25F pro Čínu
4.11.2011
Čína objednala 250 kusů AI-222-25F pro pohon svých sériových cvičných letounů L-15 (LIFT). Jde o motor vybavený přídavným spalováním. AI-222 bez přídavného spalování byl na L-15 poprvé za letu odzkoušen v říjnu 2010. Tento motor dostaly tři ze čtyřech prototypů L-15. AI-222-25T má tah 4200 kp, jde o první ukrajinský motor s přídavným spalováním. Motor Sič má s nově nabytými zkušenostmi ambice vyvinout motor s přídavným spalováním v tahové třídě 10 až 20 tun a konkurovat tak například motorům RD-93 u letounů FC-1/JF-17. Nový motor letounu udělí rychlost až M=1.6. Cena letounu se má pohybovat kolem 10 mil. USD. Dodávky motorů by měly začít koncem roku 2011 a končit v roce 2015. Na výstavě Aviation Expo 2011 v Pekingu představila společnost Progress také úpravu motoru TV3-117 pod názvem SBM1V se zvýšeným tahem. Motor by měl zlepšit schopnosti vrtulníků Mi-17 v teplých, nebo vysoce položených oblastech, jako mohou být oblasti na západě Číny.

Druhý nezdařený let X-51A
1.7.2011
Druhý let pokusného letounu X-51A WaveRider dne 13.6.2011 s motorem typu scramjet neproběhl podle plánu. Po úspěšném odhození z B-52H a akceleraci na rychlost přes Mach 5 pomocí raketového pohonu na tuhé palivo mělo dojít k přechodu na pohon motorem scramjet. Motor za letu nejprve pracoval na etylén a měl přejít na palivo JP7, díky pumpáží však motor pracovat přestal. Pokusy o znovuspuštění se nezdařily a letoun řízeně dopadl do vod Tichého oceánu. První let 26.5.2010 také nedopadl dle očekávání. Motor letounu fungoval jen přibližně 200 sekund, letoun dosáhl výšky přes 21 km a rychlosti M=5. Přesto to byl doposavad nejdelší let s motory scramjet.


Přístupů od 24. 4. 2002