AI-222-25 21.4.2015 Ruský závod Saljut zvládl kompletní výrobní proces původně rusko-ukrajinských motorů AI-222-25. Až doposud se na výrobě podílely z 50% také ukrajinské podniky Motor Sič a Ivčenko Progress, ale to je již minulostí. Důvodem jsou napjaté vztahy obou zemí. Nejtěžším úkolem bylo zavedení výroby horké části motoru.
Motory pro bombardér PAK DA 17.9.2014 Motory pro perspektivní bombardér programu PAK DA budou založeny na jádru motoru NK-32 (etapy II) z bombardérů Tu-160. První let PAK DA by měl proběhnut v roce 2019.
L-39NG 16.7.2014 Na veletrhu ve Farnborough představilo Aero koncept cvičného/lehkého bojového letounu L-39NG. Letoun si opět zachovává vzhled předchozích verzí, jedinou výraznější vizuální změnou je absence koncových křídelních palivových nádrží.
Pohonnou jednotkou by měl být motor FJ44-4M.
Více na http://www.l-39ng.cz
Aero Vodochody vyvíjí L-169 11.12.2013 V Aeru Vodochody se vyvíjí další následovník L-39. Nový letoun sice nemá mít nádrže na koncích křídel, má však mít palivové nádrže přímo v křídle, od kterých se očekává zvýšení doletu o stovky kilometrů. Letoun by navíc měl mít více tuzemských komponentů, což by mohlo usnadnit export. Prototyp má vzlétnout v roce 2015.
Aktualizace v červnu 2014: Žádný vážný vývoj L-169 údajně neprobíhá, co vzniká je údajně jen projekt L-39NG.
Rusko prodá Číně 36 bombardérů Tu-22M3 23.1.2013 Hodnota kontraktu je 1,5 mld. USD (tedy v přepočtu asi 800 mil. Kč za kus), zdroj neuvádí, zda jsou v ceně započteny i střely Ch-22, předpokládá se to ale. Letouny dostanou čínské označení H-10, budou v Číně modernizovány a bude jim zvýšen operační dolet. Tento nákup může výrazně pohnout s poměrem sil kolem východního pobřeží Asie. Kdy můžeme očekávat vzlet 37., již v Číně, reverzním inženýrstvím vyrobeného letounu?
F414 pro LCA Mk. II 23.1.2013 Indie koupí 99 motorů F414 pro své budoucí letouny LCA Mk. II. Hodnota kontraktu je 30 mld. rupií, v přepočtu asi 108 mil. Kč za jeden motor. První série letounu, LCA Mk. I, je poháněna slabšími motory F404 a bude v blízké budoucnosti zařazena do výzbroje Indického letectva.
Poslední vyrobený F119 17.1.2013 17.1.2013 dodala firma Pratt & Whitney USAF poslední, pětistý sedmý motor F119, určený pro letouny F-22. Sériová výroba trvala 12 let.
Švédsko nakoupí nové JAS-39 Gripen E/F 11.12.2012 Švédská vláda schválila nákup 40-60 kusů letounů JAS-39 Gripen E/F. Nedávno odsouhlasilo nákup 22 strojů této verze Švýcarsko. Dodávky prvních Gripenů E/F by mohly začít v roce 2018.
Nové letouny budou vybaveny motory F414G, které mají o 20% vyšší tah, než předchozí RM12.
Motory F125IN pro indické Jaguary 30.11.2012 Koncem října 2012 požádalo Indické letectvo Honeywell o rozpracování možnosti integrace motorů F125IN do letounů Sepecat Jaguar. Oproti původním Adour 811 zajistí nové motory o 23% zkrátit vzlet za horkého počasí, poskytnou o 17-40% vyšší tah a prodlouží dolet o 36%, navíc se zvýší nosnost o 2000 kg. Pokud se projekt rozběhne, bude samotnou integraci motoru zajišťovat HAL, měla by se týkat asi 125 letounů.
Výměna motorů je součástí modernizačního procesu indických letounů Jaguar na verzi Darin III. Na samém konci listopadu 2012 vzlétl první tento letoun, zatím jen s vylepšenou avionikou.
F125IN je modulárně řešený motor se systémem FADEC. Motor je dvouproudový, má přídavné spalování. Tah motoru je 27,7/43,8 kN, specifickou spotřebu 0,775/1,91 kg.kp -1.h -1. Průtok vzduchu motorem je 42 kg.s -1, celkové stlačení je 19,2, obtokový poměr 0,46.
Oficiální web
První přistání čínského bojového letounu na letadlové lodi 26.11.2012 V neděli 25.11.2012 přistál na letadlovou loď Liao-ning první čínský letoun, typ J-15. Letoun je kopií ruského palubního Su-33, který Čína získala v roce 2001 od Ukrajiny v nekompletním stavu. Stejně tak letadlová loď, dříve pojmenovaná Varjag, byla ve stejném roce získána od Ukrajiny.
Čínský prototyp J-31 je poháněn motory RD-93 23.11.2012 Byla zveřejněna informace, že nedávno zalétnutý čínský letoun J-31 je poháněn motory Klimov RD-93. Tento motor pohání také letouny JF-17 (FC-1). Doposavad dodalo Rusko Číně 100 těchto motorů z celkem požadovaných 500 kusů.
Střídání generací: QF-4 bude nahrazen QF-16 21.11.2012 19.11.2012 byl na základnu Tyndall na Floridě dopraven první cvičný cíl Boeing QF-16, měl by zde podstoupit šestiměsíční testování, při kterém bude ověřena funkce řídícího systému Gulf Range.
QF-16 je bezpilotní konverze vyřazených F-16, letoun by měl nahradit starší QF-4 a měl by tak představovat cíl simulující letouny 4. generace.
První QF-16 budou dodány USAF zřejmě v roce 2014.
Testy nového motoru pro PAK FA začnou v roce 2014 16.11.2012 NPO Saturn začal s přípravami pozemních zkoušek nově vyvíjeného motoru 5. generace. První kompletní motor by měl být spuštěn v roce 2014, do operační služby by se motory měly dostat nejdříve v roce 2015.
Podle hlavního konstruktéra Jevgenije Marčukova bude mít nový motor Izdělije 30 o 30% lepší poměr výkonu ke hmotnosti oproti AL-41F1 z PAK FA. AL-41F1 (Izdělije 117) je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S ze Su-35. O 30% nižší mají být i provozní náklady. Předpokládaný tah by mohl být zhruba 107/176 kN. Nový motor má být použit na letounech PAK FA.
Posledních 8 let aktivní služby MiG-25 19.10.2012 Ruské ministerstvo obrany se rozhodlo modernizovat zbývajících 20 průzkumných letounů MiG-25 a udržet je tak v aktivní službě až do roku 2020, kdy už by mohlo být jasno, jakým prostředkem budou tyto zastarávající letouny nahrazeny.
Letounům, jejichž první verze vzlétla před 48 lety bude upraven navigační systém, fotografické a video vybavení a prostředky pro elektronický průzkum.
Jako největší problém při snaze udržet letouny v aktivní službě se jeví jejich motory R-15B, které jsou založeny na technologiích z 50. a 60. let. Motory R-15B se už od konce 80. let nevyrábí a omezené množství náhradních dílů tak omezuje počet provozovatelných MiG-25.
Omán vybral F110-GE-129D pro své nové F-16C/D Block 50 27.8.2012 12 nových letounů F-16C/D bude s motory F110-GE-129D dodáno počínaje příštím rokem. Celková cena zakázky je 600 mil. USD.
Letectvo Ománu již 12 letounů F-16C/D s motory F110-GE-129 má z dřívějška.
Účast Dnů NATO se stále rozrůstá 22.8.2012 Divy se dějí a dnešním dnem přibyl do programu leteckého dne v Mošnově souboj dvou slovenských MiG-29AS a letová ukázka B-52H. K tomu již dříve potvrzené vystoupení dvou polských Su-22, dvou francouzských Mirage 2000, ukázka tankování za letu a máme tu v ČR na armádním leteckém dnu snad nejlepší účast za posledních více, než 15 let.
Nový turbínový motor z Prahy 30.7.2012 Letňanská pobočka GE Aviation vyvinula nový turbovrtulový motor H80, vycházející z českého M601. Naposledy byl na území České republiky vyvinut turbínový motor v roce 1976.
Nový motor má oproti svému předchůdci nižší spotřebu a lepší vlastnosti v extrémních klimatických podmínkách.
Německé válečné motory Walter 20.7.2012 Pěkný web popisující německé raketové motory Walter naleznete na tomto odkazu. Motory HWK 109-509 jsou známé především z raketových stíhacích letounů Me.163A Komet.
Trent z Lega 19.7.2012 V Británii postavili poloviční model motoru Trent 1000 z 152,455 kostek Lega. Další informace a video zde
Dvigatěli-2012 6.6.2012
Ramstein Rover 2012 6.6.2012 4. až 21. září proběhne nad ČR vojenské cvičení Ramstein Rover 2012. Účastnit se jej mají letouny F-16, A-10, technika letectva AČR a další typy. Podobně jako dříve cvičení Flying Rhino, bude i nyní hlavní základna na letišti v Náměšti nad Oslavou.
Motory v Technickém muzeu v Brně 27.5.2012 15.5.2012 byla otevřena nová expozice leteckých motorů v brněnském technickém muzeu. Součástí výstavy jsou motory RD-45, M601, M701, Anzani, NZ-60 a další. Více na http://www.technicalmuseum.cz/vystavy/674-nova-expozice-tmb-letecke-motory-aneb-kouzlo-aviatiky-se-prave-otevrela-navstevnikum
Výstava "Dvigatěli-2012" 11.4.2012 Moskevská výstava leteckých motorů proběhne 17.-20. dubna 2012.
Obnoven provoz L-39 Vzdušných sil AČR 12.1.2012 Po více jak roce byl obnoven provoz L-39. Ten byl přerušen v roce 2010 po havárii jednoho stroje vinou požáru motoru. Po výměně motorů byl proveden první zálet a obnoven provoz letounů.
Švýcaři vybrali Gripeny 1.12.2011 Švýcarsko vybralo jako náhradu svých starších amerických letounů F-5 švédské stroje JAS-39 Gripen v celkovém počtu 22 kusů.
Nová verze KAB-250 17.11.2011 Rusko na výstavě MAKS 2011 představilo novou verzi řízené bomby KAB-250, protipól amerických bomb kategorie SDB (Small Diameter Bomb). Bomba je zcela nové konstrukce, nevyužívá tedy bojovou hlavici z dřívějších typů. Průměr bomby je 255 mm, délka 3200 mm, hmotnosti přibližně 250 kg, nese 127 kg výbušniny a je vybavena televizní naváděcí soustavou. Prodlouženého doletu je dosaženo použitím malých nosných ploch.
Bomba byla svými kompaktními rozměry navržena pro použití v pumovnicích bojových letounů poslední generace.
AI-222-25F pro Čínu 4.11.2011 Čína objednala 250 kusů AI-222-25F pro pohon svých sériových cvičných letounů L-15 (LIFT). Jde o motor vybavený přídavným spalováním. AI-222 bez přídavného spalování byl na L-15 poprvé za letu odzkoušen v říjnu 2010. Tento motor dostaly tři ze čtyřech prototypů L-15.
AI-222-25T má tah 4200 kp, jde o první ukrajinský motor s přídavným spalováním. Motor Sič má s nově nabytými zkušenostmi ambice vyvinout motor s přídavným spalováním v tahové třídě 10 až 20 tun a konkurovat tak například motorům RD-93 u letounů FC-1/JF-17.
Nový motor letounu udělí rychlost až M=1.6. Cena letounu se má pohybovat kolem 10 mil. USD. Dodávky motorů by měly začít koncem roku 2011 a končit v roce 2015.
Na výstavě Aviation Expo 2011 v Pekingu představila společnost Progress také úpravu motoru TV3-117 pod názvem SBM1V se zvýšeným tahem. Motor by měl zlepšit schopnosti vrtulníků Mi-17 v teplých, nebo vysoce položených oblastech, jako mohou být oblasti na západě Číny.
Druhý nezdařený let X-51A 1.7.2011 Druhý let pokusného letounu X-51A WaveRider dne 13.6.2011 s motorem typu scramjet neproběhl podle plánu. Po úspěšném odhození z B-52H a akceleraci na rychlost přes Mach 5 pomocí raketového pohonu na tuhé palivo mělo dojít k přechodu na pohon motorem scramjet. Motor za letu nejprve pracoval na etylén a měl přejít na palivo JP7, díky pumpáží však motor pracovat přestal. Pokusy o znovuspuštění se nezdařily a letoun řízeně dopadl do vod Tichého oceánu.
První let 26.5.2010 také nedopadl dle očekávání. Motor letounu fungoval jen přibližně 200 sekund, letoun dosáhl výšky přes 21 km a rychlosti M=5. Přesto to byl doposavad nejdelší let s motory scramjet.
|