Nco o m a webu Bannery Ankety Cyklovlety Psniky z reklam Leteck motory Teorie a dal lnky Slovnk pojm Konkrtn motory Motorsk firmy Zajmav odkazy For English readers Rusk let. vzbroj Popis zbran Flight Simulator Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Pehled scenri R Poznatky z tvorby ast problmy s FS Ostatn Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark 3D Mark - vsledky Akce & fotky Kalend akc Leteck dny a akce CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Perov 2005 Perov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Slia 1964 Slia 2003 Slia 2005 Nrodn let. dni 2007 CSIAF 1992 Nm칻, Hradec 95/6 Nm칻 1995 a 1996 Nm칻 2006 Monov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 slav 2007 Le Bourget 2007 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemt 2008 Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Fotky z let Let nad Jesenky I Let nad Jesenky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Muzea a vstavy Gatina NASM Let. muzeum Kbely Krakow 2007 Krlky, tvrz Bouda Voj. muzeum Leany Messerschmitt Stif. Let. muzeum Koice SPSL 2008 Hendon 2008 De Havilland Museum Ostatn Priessnitzv pohr 07 Delfn OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama RC WildHawk 1 RC WildHawk 2 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Medlnky 24.2.2008 Depozit TM Brno Ignis Brunensis 2008 Monosti webu

Switch to English Pidat k oblbenm Verze pro tisk Pstup od 24. 4. 2002
Sptelen weby
L-39 Vcvikov systm ATM Online Zenair.cz - Stavba letadla Zenair Zodiac CH 601 UL Historicflight.cz - Historick letka republiky eskoslovensk dal odkazy

Firma Williams International se specializuje na vrobu malch proudovch motor
Williams International
F107, F112, F121
FJ33, FJ44, FJX-1, FJX-2, EJ22
WR2, WR19, WR24, RM12

Williams International, USA

 

Dr. Sam Williams je prkopnkem v oblasti malch proudovch motor. Firma Williams International, kterou zaloil, vyrb jedny z nejmench proudovch motor svta - a u pro vojensk ely (zen stely, bezpilotn letouny, ltajc tere, velmi lehk cvin letouny) tak i pro ely civiln (mal obchodn letouny)

F107-WR-101 je mal dvouproudov motor se dvma protibnmi hdeli, pohn stelu AGM-86B ALCM. Motor vyuv speciln palivo JP-10 o vy hustot - pi stejnm objemu jako m normln leteck petrolej dodv vce energie. Motor na prvnm obrzku se stal muzejnm expontem v roce 1983.

F112-WR-100, vylepen varianta motoru F107-WR-101, je dvouproudov motor se dvma protibnmi hdeli, uren pro pohon stely AGM-129A ACM. Motor vyuv tce detekovateln materily (radarov, infraerven, ...). Motor na obrzku byl vyuvn jako testovac jednotka u Williams International ve Wallet Lake, Michigan, do muzea byl pedn v beznu 1992.

F121, jeden z nejmench funknch proudovch motor, byl od zatku projektovn jako motor pro jedno pouit na stelch AGM-136A Tacid Rainbow. Poadavkem byla monost dlouhodobho skladovn, ale krtk ivotnost - ti hodiny provozu. Prvn F121 pohnjc stelu AGM-136A vzltl 30. ervence 1984. Motor m pyrotechnick startr na jedno pouit. Letov zkouky ukzaly bezproblmovost motoru - vech 32 test probhlo bez pot.

WR19 pohn prostedek Jet Belt, jaksi ltajc batoh zkouen koncem 50. let.

WR24-17 pohn ltajc ter programu VSTT, vyvinut v 70. letech z tere MQM-71C

FJX-1 pohn letoun V-jet firmy Scaled Composites, zaltn byl v Oshkoshi v roce 1997.

FJX-2 je zatm jet pokusn dvouproudov motor. Podle pedstav Dr. Williamse jej zkonstruoval Burt Rutan. Zkouky zaaly v prosinci 1998 ve spolenosti Williams International - byl proven systm spoutn motoru, olejov systm, funkce dmychadla, byl men tah a kontrolovna ivotnost namhanch st. V beznu a dubnu 2000 byl motor testovn v Glennov vzkumnm stedisku - byla provovna aerodynamika na simulovanch vkch 0 - 13 km. Pro letov zkouky byl vybrn letoun V-jet. FJX-2 me bt odstrannm dmychadla, upravenm vstupu vzduchu a pidnm pevodovky snadno pestaven na motor turbohdelov.

EJ22, uren pro obchodn letoun Eclipse 500, vychz z pokusnho FJX-2. Prvn dva exemple byly dokoneny v lt 2000. Vvoj m pokraovat do roku 2003, jet v tme roce m bt certifikovn, sriov vroba bude zahjena v roce 2004.

FJ44 je mal dvouhdelov turbodmychadlov motor pro modern obchodn a cvin vojensk letouny. Vvoj zaal v roce 1989, kdy sv sly spojily firmy Rolls-Royce a Williams International (vznikla tak spolenost Williams-Rolls). Motor vynik nzkm potem komponent a jednoduchou konstrukc. FJ-44-1 byl certifikovn v roce 1992, prvn sriov kusy byly dodny v nsledujcm roce. Krlovsk vdsk letectvo obdrelo 245 motoru verze FJ44-1C jako nhradu za star pohonn jednotky letoun SK 60 (Saab 105), ve vdsku se tyto motory oznauj RM15 a jsou ekonomitj ne dvj pohonn jednotky letoun SK 60. V roce 1994 byla spolenost Williams-Rolls vyputna zvten varianta FJ44-2, certifikaci zskala v ervenci 1997. Tisc motor FJ44 byl vyroben v prosinci 1999. (na malm obrzku v titulku je prez motorem FJ44)

 

Do budoucna se spolenost Williams International zam na zven pomru tahu ke hmotnosti svch motor a na 12:1 (kolem roku 2007), lopatky turbn budou konstruovny za pouit modernjch technologi, vzkum aerodynamickch dj v motoru by ml zvit efektivnost kompresoru a spalovac komory. Snen nklad na provoz m bt dosaeno pouitm levnch kompozitovch materil, bude uplatnna technologie na innost motoru bez oleje a bude zabudovn vylepen monitorovac systm. Samozejmost je snen hluku a mnostv kodlivch emis. 

Eclipse 500

Proteus

V-jet II

AGM-86B

AGM-129A

AGM-136A

SK 60 (Saab 105)

Citation Jet

 

Typ

Tah (kg)

SFC (kg/kg/h) Prtok vzduchu (kg/s)

Stlaen za ...

OP 

Dlka (mm)

Prmr (mm) Hmot. (kg) Konstrukce

Pouit

Max. Max. dmych. VTK dmych NTK VTK VTT NTT
F107-WR-101 272 0,685 6,2 2,1 13,8 1 1232 305 66,2           AGM-86B
F112-WR-100 332               73           AGM-129A
F121 (*) 32         - 1016 140 22,2 - - ? 2 - AGM-136A
FJ33-1 544                            Aerostar, Century Jet
FJ44-1A (*) 862 0,458 28,7   12,8 3,28       1 1 1c 1 2 Citation CJ / CJ1
FJ44-1C 816 0,46 26,3   10,3 3,4       1 1 1c 1 2 SK 60A/B/C
FJ44-2A 1043                 1 1 2+1c 1 2 Premier 1, SJ30-2
FJ44-2C 1089                 1 1 2+1c 1 2 Citation CJ2
FJ44-2E 1043                           Proteus
FJX-1 245                +-50            V-jet
FJX-2 (*) 318                +-40            
WR2-6 57 1,25 0,91   4 -       - - 1c 1 - CL-89
WR19 195 0,7     8 1,1  610  300   2 2 1c 1 2 Jet Flying belt
WR24-17 90                                ltajc ter
EJ22 350             360 39           Eclipse 500

 

Vysvtlivky a poznmky:

  • SFC ... specifick spoteba paliva

  • OP ... odtokov pomr

  • NTK = poet stup nzkotlakho kompresoru

  • VTK = poet stup vysokotlakho kompresoru (c = odstediv kompresorov stupe) 

  • VTT = poet stup vysokotlak turbny

  • NTT = poet stup nzkotlak turbny

  • U motoru F121 je maximln vkon kolem 32 kg vyvjen pi otkch 45000 ot./min.

  • U motoru FJ44-1A je cestovn tah 272 kg a spoteba paliva 0,758 kg/kg/h (vka letu H=9150 m, rychlost M=0,7).

  • U motoru FJX-2 je spoteba paliva srovnateln s pstovm motorem.