Americký motor převážně námořních bojových letounů 60. až  90. let

TF30

Pratt & Whitney, USA

F-14A Tomcat
EF-111 Raven
A-7 Corsair II

TF30, americký dvouproudový, dvouhřídelový motor, vznikal od konce 50. let z iniciativy firmy P&W pro potřeby USAF a US NAVY. Poprvé byl zalétán v roce 1964, sériová výroba probíhala v rozmezí let 1964 a 1986. Motorem byly vybaveny legendární ale dnes již vyřazované letouny F-111 (létající od 60. let), A-7 (od poloviny 60. let) a F-14(od počátku 70. let). Starší verze motorů TF30 byly známy jako velmi problémové a neposkytovaly dostatečný výkon. V jejich prospěch ale hovořila relativně nízká spotřeba pohonných hmot, která se projevovala nejen při delších přeletech, ale také při bojových misích letounů A-7A/B nad Vietnamem.

Konstrukce:

TF30-PW-12
Tyto motory, vyvinuté původně pro projekt letounu F-111B, měly pohánět také letoun F-14. Již v době projektování však bylo jasné, že výkonnostně letounu nebudou vyhovovat. Byl proto zahájen vývoj motorů pokročilé technologie (ATE - Advanced Technology Engines), ty se však do sériové výroby nikdy nedostaly. F-14 se tedy musel spokojit s odvozeninami původních pohonných jednotek, s motory TF30-PW-412 a 412A.

TF30-PW-100
Motory TF30-PW-100, zalétané v roce 1971,  měly počátkem 70. let nahradit předešlé podstatně slabší verze TF30 z letounů F-111. Naneštěstí si USAF nemohlo dovolit koupi tak nákladných motorů a program F-111 byl zastaven.

TF30-PW-412A
Tyto motory způsobovaly při použití na letounech F-14 vážné problémy a několikrát také byly viníky katastrofy (např. utržené lopatky dmychadla prolétly motorem a kompletně jej zničily i s letadlem)

TF30-PW-414A
Toto je definitivně poslední verze TF30, u které byla vyřešena většina problémů. Původní motory 412 a 412A byly u letounů F-14 nahrazovány za nové TF30-PW-414A v letech 1981 až 1983. Jednou z nejdůležitějších úprav je použití ocelového krytu kolem rotoru dmychadla, který má při utržení dmychadlových lopatek zabránit zničení celého motoru.

Tabulka verzí

Typ Tah Spotřeba paliva Průtok
vzduchu
Stlačení vzduchu za ... Obtokový
poměr
Použití Civilní označení a další poznámky
Max. Fors. Max. Fors. dmych. VTK
- kN kN kg.kN-1.h-1 kg.kN-1.h-1 kg.s-1 - - - - -
TF30-PW-1 47,82 82,29 65 256 106   17,1 1,1 F-111A/B JTF10A-20
TF30-PW-3 47,82 82,29 81,6 (?) 183,5 106 1,87 17,1 1,1 F-111A/C/E/F, EF-111A JTF10A-21
TF30-PW-6 50,48 -   -         A-7A/C JTF10A-8
TF30-PW-7   93,41             FB-111A JTF10A-27D
TF30-PW-8 54,27 - 81,6 (?) - 116 2 17,1   A-7B/E JTF10A-9
TF30-PW-9   87,18             F-111D/E JTF10A-36
TF30-PW-12   97,86             F-111B JTF10A-27A
TF30-PW-12A                   JTF10A-27B
TF30-PW-18 66,72 -   -     20   A-7C/E/F JTF10A-15
TF30-PW-100 68,06 112,09 68 255 118 2,43 21,8 0,73 F-111F JTF10A-32C
TF30-PW-103                   odpovídá motoru TF30-PW-3 
TF30-PW-108   90,52         16,5   F-111C  
TF30-PW-111 64,77 111m65 70 250 118 2,43 21,8 0,73 F-111F  
TF30-PW-408 59,6 -   -         A-7B/C/P/D modifikace motoru TF30-PW-8
TF30-PW-412   92,97           0,73 F-14A modifikace motoru TF30-PW-12
TF30-PW-412A   92,97           0,73 F-14A  
TF30-PW-414   92,97         19,6   F-14A  
TF30-PW-414A 54 ? 92,97         19,6   F-14A spotřeba paliva s forsáží je možná 2,78 kg/kg/h

Článek čeká na dokončení ...

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 5 + 1 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002