![]() |
Sovětský zdvihový motor pro V/STOL letouny Jak-141RD-41RKBM (Rybinsk), SSSR RD-41 je jednohřídelový jednoproudový zdvihový motor nadzvukových V/STOL letounů Jak-141. Narozdíl od zdvihových RD-36 z letounů Jak-38 je vybaven tryskami s měnitelným vektorem tahu v rozsahu. Práce na RD-41 začaly v roce 1982, do první zkoušky Jaku-141 bylo vyrobeno něco mezi 25 až 30 motory. Zásluhou ředitele RKMB Alexandra Novkova bylo pro letouny Jak-141 zvoleno třímotorové schéma - dva zdvihové RD-41 o tahu 4260 kp a jeden letový R-79 z AMNTK Sojuz (Tumansky) s forsážním tahem 15500 kp. Všechny motory mají elektronický systém řízení FADEC, napojený na letový systém letounu. Oba zdvihové motory jsou umístěny tandemově za kabinou pilota. Při vzletu jsou oba vychýleny od svislé osy o 10° (viz obrázek), tak aby se proudy plynů z něj vycházejících vhodně spojily a zajistily dobrou stabilitu letounu při visu. V konstrukci motoru je široce využit lehký titan, díky čemuž je poměr tahu ke hmotnosti velmi vysoký - 16,7:1. Od motoru RD-36 se nový RD-41 liší upraveným kompresorem, úplně novou spalovací komorou i novým rotorem turbíny, turbínové lopatky jsou také nové a mají modifikovaný systém chlazení. I výkon je o 30% vyšší. Pro smůlu letounů Jak-38 ale není z důvodu porušení vyvážení možné modernizovat RD-36 za RD-41. Konstrukce RD-41:
Jak-141 "Freestyle"
Údaje v závorkách jsou z jiných zdrojů
poslední aktualizace této stránky: 2. 1. 2003 Pokud máte připomínky nebo narazíte na nějakou chybu, prosím napiąte (c) Zdeněk Kussior
|