Něco o mě a webu Bannery Ankety Cyklovýlety Písničky z reklam Letecké motory Teorie a daląí články Slovník pojmů Konkrétní motory Motorářské firmy Zajímavé odkazy For English readers Ruská let. výzbroj Popis zbraní Flight Simulator Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Ostatní Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark 3D Mark - výsledky Akce & fotky Kalendář akcí Letecké dny a akce CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 CSIAF 1992 Náměą», Hradec 95/6 Náměą» 1995 a 1996 Náměą» 2006 Moąnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Čáslav 2007 Le Bourget 2007 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Muzea a výstavy Gatčina NASM Let. muzeum Kbely Krakow 2007 Králíky, tvrz Bouda Voj. muzeum Leąany Messerschmitt Stif. Let. muzeum Koąice SPSL 2008 Hendon 2008 De Havilland Museum Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama RC WildHawk 1 RC WildHawk 2 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Ignis Brunensis 2008 Moľnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk Přístupů od 24. 4. 2002
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online Zenair.cz - Stavba letadla Zenair Zodiac CH 601 UL Historicflight.cz - Historická letka republiky Československé daląí odkazy

 

 

 

Sovětský zdvihový motor pro V/STOL letouny Jak-141

RD-41

RKBM (Rybinsk), SSSR

  

RD-41 je jednohřídelový jednoproudový zdvihový motor nadzvukových V/STOL letounů Jak-141. Narozdíl od zdvihových RD-36 z letounů Jak-38 je vybaven tryskami s měnitelným vektorem tahu v rozsahu.

Práce na RD-41 začaly v roce 1982, do první zkoušky Jaku-141 bylo vyrobeno něco mezi 25 až 30 motory. Zásluhou ředitele RKMB Alexandra Novkova bylo pro letouny Jak-141 zvoleno třímotorové schéma - dva zdvihové RD-41 o tahu 4260 kp a jeden letový R-79 z AMNTK Sojuz (Tumansky) s forsážním tahem 15500 kp. Všechny motory mají elektronický systém řízení FADEC, napojený na letový systém letounu. Oba zdvihové motory jsou umístěny tandemově za kabinou pilota. Při vzletu jsou oba vychýleny od svislé osy o 10° (viz obrázek), tak aby se proudy plynů z něj vycházejících vhodně spojily a zajistily dobrou stabilitu letounu při visu.

V konstrukci motoru je široce využit lehký titan, díky čemuž je poměr tahu ke hmotnosti velmi vysoký - 16,7:1. Od motoru RD-36 se nový RD-41 liší upraveným kompresorem, úplně novou spalovací komorou i novým rotorem turbíny, turbínové lopatky jsou také nové a mají modifikovaný systém chlazení. I výkon je o 30% vyšší. Pro smůlu letounů Jak-38 ale není z důvodu porušení vyvážení možné modernizovat RD-36 za RD-41.

Konstrukce RD-41:

  • 7-stup. titanový kompresor

  • titanová prstencová spalovací komora (palivo se se vzduchem míchá tak, že se vstřikuje proti jeho proudu)

  • 1-stup. turbína (rotor je titanový, lopatky zhotoveny ze žáruvzdorné niklové slitiny)

  • asymetrická vektorovatelná tryska, ovládaná čtyřmi hydraulickými válci, pracovním médiem je palivo letounu, maximální výchylka je ±12°

Jak-141 "Freestyle"

 

Typ RD-41
Tah - maximální 4260 kp (4100)
Průtok vzduchu 55,3 kg/s (53,5)
Teplota před turbínou 1462 °C
Délka 1700 mm
Průměr prvního stupně kompresoru 635 mm
Hmotnost motoru 255 kg (?)

 Údaje v závorkách jsou z jiných zdrojů

 

poslední aktualizace této stránky: 2. 1. 2003