RB199

Turbo - Union, Velká Británie / Německo / Itálie

Tornado

Firma Turbo - Union byla založena v roce 1969 speciálně pro vývoj pohonných jednotek dvoumotorového letounu Tornado. Společnost v sobě sdružuje britský Rolls-Royce (40% podíl na projektu), německý DaimlerChrysler Aerospace Motoren und Turbinen (MTU) München (40% podíl) a italský FiatAvio (20% podíl). Vyvinutý motor RB199-34R je dvouproudový, tříhřídelový, je vybaven přídavným spalováním a obracečem tahu. RB199 vyniká nízkou hmotností a malými rozměry.

RB199 využívá technologie vyvinuté pro civilní RB211. Tříhřídelová konfigurace byla zvolena pro co nejoptimálnější průběh stlačování přicházejícího vzduchu. Dmychadlo, odvozené od dmychadla motorů Pegasus, také využívá nových technologií. Jde o přivařování lopatek elektrickým obloukem, čehož důsledkem je snížená hmotnosti, redukce vibrací, ale i usnadnění a urychlení jejich výměny.

Firma Rolls-Royce se na projektu podílela výrobou vstupu vzduchu, obalu nízkotlakých částí, dmychadla, spalovacího systému, vysokotlaké turbíny i s jejím obalem a výrobou systému přívodu paliva. MTU vyráběla středně a vysokotlaký kompresor, obal střednětlakého kompresoru, převodovku, příslušenství motoru, konstrukci vnějšího proudu vzduchu a vnějšího obalu motoru, střednětlakou turbínu, hnací hřídel a obraceč tahu. FiatAvio vyráběl kompletní nízkotlakou turbínu s hřídelí, směšovač proudů vzduchu, prodlužovací (forsážní) rouru a proměnnou výstupní trysku.

První motory byly dodány v roce 1979. Do dnešního dne bylo vyrobeno celkem 2504 kusů RB199, sloužících u letectev Velké Británie, Německa, Itálie, Saudské Arábie a u Německého námořnictva. Během přibližně čtvrt století služby motory nalétaly více než 4,2 milióny letových hodin a to včetně bojových akcí. V 90. letech byl motor využit i u prvních prototypů letounu Eurofighter Typhoon (Eurofighter 2000).

Modulární konstrukce se skládá z:

RB199-34R Mk. 101

Prvně vyráběné motory RB199, verze Mk.101, byly problémové. Často se ani nedočkaly první plánované revize. Jejich životnost byla prodloužena částečným snížením teploty před turbínou.

RB199-34R Mk. 103

Tento typ, dokončený v roce 1979, má sníženou spotřebu, prodlouženou životnost a řadu nových konstrukčních prvků. Například byl upraven mazací olejový systém tak, aby dlouhodobě snášel negativní přetížení, atd. Množství Tornad se staršími motory Mk.101 dostalo nové Mk.103. Existuje také dále upravená verze, Mk.103B.

RB199-34R Mk. 104

Motory Mk.103 byly u Tornad ADV, F.2 a F.3 nahrazeny výkonnějšími a digitálně ovládanými Mk.104, optimalizovanými pro provoz ve středních a větších výškách. Záď letounu musela být mírně upravena, protože motor má delší forsážní rouru.

RB199-34R Mk. 105

Těmito motory byla modernizována německá Tornada ECR (od roku 1988). Motor Mk.105 je oproti Mk.103, od kterého byl odvozen, vybaven dmychadlem (označení 62B) a kompresorem s vyšším stlačením a má digitální ovládací systém FADEC typu Lucas. Výsledkem těchto úprav bylo zvýšení tahu o 5 až 10%.

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY MOTORŮ RB199

Verze - RB199-34R Mk.101 RB199-34R Mk.103 RB199-34R Mk.104 RB199-34R Mk.104D RB199-34R Mk.104E RB199-34R Mk.105
Maximální tah kN 40,21 42,66 42,66 42.66 42,66 43,64
Tah s přídavným spalováním kN 71,1 74,53 76 76 76 78,94
Specifická spotřeba paliva při maximálním tahu kg.kN-1.h-1 63 61       65
Specifická spotřeba paliva s přídavným spalováním kg.kN-1.h-1 224 255        
Průtokové množství vzduchu kg.s-1 70 71       75
Celkové stlačení za kompresorem - 23,4 23,5       23,4
Obtokový poměr - 1,1 1,25       0,97
Použití - Tornado GR.1, Tornado IDS (série 1 až 3) Tornado GR.1/GR.1A/GR.1B/GR.4, Tornado ADV, Tornado  IDS (od série 4) Tornado F.3/ADV BAe EAP program Eurofighter (pro letové zkoušky prototypu) Tornado ECR
Prameny se v tahu liší (až o 8 kN!), vybral jsem nejpravděpodobnější hodnotu

DALŠÍ PARAMETRY MOTORŮ RB199

Hmotnost 991 - 1084 kg podle verze
Délka 3230 mm
Maximální průměr 870 mm
Max. teplota před turbínou 1330°C
Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 4 + 5 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002