![]() | Tornado |
Firma Turbo - Union byla založena v roce 1969 speciálně pro vývoj pohonných jednotek dvoumotorového letounu Tornado. Společnost v sobě sdružuje britský Rolls-Royce (40% podíl na projektu), německý DaimlerChrysler Aerospace Motoren und Turbinen (MTU) München (40% podíl) a italský FiatAvio (20% podíl). Vyvinutý motor RB199-34R je dvouproudový, tříhřídelový, je vybaven přídavným spalováním a obracečem tahu. RB199 vyniká nízkou hmotností a malými rozměry.
RB199 využívá technologie vyvinuté pro civilní RB211. Tříhřídelová konfigurace byla zvolena pro co nejoptimálnější průběh stlačování přicházejícího vzduchu. Dmychadlo, odvozené od dmychadla motorů Pegasus, také využívá nových technologií. Jde o přivařování lopatek elektrickým obloukem, čehož důsledkem je snížená hmotnosti, redukce vibrací, ale i usnadnění a urychlení jejich výměny.
Firma Rolls-Royce se na projektu podílela výrobou vstupu vzduchu, obalu nízkotlakých částí, dmychadla, spalovacího systému, vysokotlaké turbíny i s jejím obalem a výrobou systému přívodu paliva. MTU vyráběla středně a vysokotlaký kompresor, obal střednětlakého kompresoru, převodovku, příslušenství motoru, konstrukci vnějšího proudu vzduchu a vnějšího obalu motoru, střednětlakou turbínu, hnací hřídel a obraceč tahu. FiatAvio vyráběl kompletní nízkotlakou turbínu s hřídelí, směšovač proudů vzduchu, prodlužovací (forsážní) rouru a proměnnou výstupní trysku.
První motory byly dodány v roce 1979. Do dnešního dne bylo vyrobeno celkem 2504 kusů RB199, sloužících u letectev Velké Británie, Německa, Itálie, Saudské Arábie a u Německého námořnictva. Během přibližně čtvrt století služby motory nalétaly více než 4,2 milióny letových hodin a to včetně bojových akcí. V 90. letech byl motor využit i u prvních prototypů letounu Eurofighter Typhoon (Eurofighter 2000).
Modulární konstrukce se skládá z:
RB199-34R Mk. 101
Prvně vyráběné motory RB199, verze Mk.101, byly problémové. Často se ani nedočkaly první plánované revize. Jejich životnost byla prodloužena částečným snížením teploty před turbínou.
RB199-34R Mk. 103
Tento typ, dokončený v roce 1979, má sníženou spotřebu, prodlouženou životnost a řadu nových konstrukčních prvků. Například byl upraven mazací olejový systém tak, aby dlouhodobě snášel negativní přetížení, atd. Množství Tornad se staršími motory Mk.101 dostalo nové Mk.103. Existuje také dále upravená verze, Mk.103B.
RB199-34R Mk. 104
Motory Mk.103 byly u Tornad ADV, F.2 a F.3 nahrazeny výkonnějšími a digitálně ovládanými Mk.104, optimalizovanými pro provoz ve středních a větších výškách. Záď letounu musela být mírně upravena, protože motor má delší forsážní rouru.
RB199-34R Mk. 105
Těmito motory byla modernizována německá Tornada ECR (od roku 1988). Motor Mk.105 je oproti Mk.103, od kterého byl odvozen, vybaven dmychadlem (označení 62B) a kompresorem s vyšším stlačením a má digitální ovládací systém FADEC typu Lucas. Výsledkem těchto úprav bylo zvýšení tahu o 5 až 10%.
Verze | - | RB199-34R Mk.101 | RB199-34R Mk.103 | RB199-34R Mk.104 | RB199-34R Mk.104D | RB199-34R Mk.104E | RB199-34R Mk.105 |
Maximální tah | kN | 40,21 | 42,66 | 42,66 | 42.66 | 42,66 | 43,64 |
Tah s přídavným spalováním | kN | 71,1 | 74,53 | 76 | 76 | 76 | 78,94 |
Specifická spotřeba paliva při maximálním tahu | kg.kN-1.h-1 | 63 | 61 | 65 | |||
Specifická spotřeba paliva s přídavným spalováním | kg.kN-1.h-1 | 224 | 255 | ||||
Průtokové množství vzduchu | kg.s-1 | 70 | 71 | 75 | |||
Celkové stlačení za kompresorem | - | 23,4 | 23,5 | 23,4 | |||
Obtokový poměr | - | 1,1 | 1,25 | 0,97 | |||
Použití | - | Tornado GR.1, Tornado IDS (série 1 až 3) | Tornado GR.1/GR.1A/GR.1B/GR.4, Tornado ADV, Tornado IDS (od série 4) | Tornado F.3/ADV | BAe EAP program | Eurofighter (pro letové zkoušky prototypu) | Tornado ECR |
Hmotnost | 991 - 1084 kg podle verze |
Délka | 3230 mm |
Maximální průměr | 870 mm |
Max. teplota před turbínou | 1330°C |
Poslední aktualizace: 12.8.2002
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz