O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Nejvýkonnější motor letounů MiG-21, vznikl koncem 60. let.

R-25

Sojuz, SSSR

 

Dvouhřídelový turbokompresorový motor R-25-300 vznikl v kanceláři Sojuz pod vedením šéfkonstruktéra Sergeje Alexejeviče Gavrilova jako náhrada za motory R-13 u letounů MiG-21. R-25 se od starších typů liší novým kompresorem s vyšším průtokem vzduchu a s vyšším stlačením, v konstrukci je využito ještě více titanu než u jeho předchůdce. Úplně nová je komora přídavného spalování, která nyní může pracovat v režimu tzv. druhé forsáže, při které je po dobu maximálně 3 minut při rychlosti kolem M=1 a ve výšce do 4 km možné dosáhnout tahu až 9900 kg (tedy o 50% více než je max. tah motoru R-13). Po tuto krátkou dobu dosahují otáčky motoru 106% maximálních otáček. Tento režim je určen především pro dosažení téměř dvojnásobné stoupavosti než u MiGu-21MF. Celkem bylo během sériové výroby v letech 1971 až 1975 v Ufinském závodě NPP Motor vyrobeno přibližně 3200 kusů R-25-300 pro letouny MiG-21bis (výrobní označení bylo Izdělije 25). Výroba probíhala také v Indii firmou HAL pro MiGy-21bis indického letectva (pouze v roce 1975). Nedostatečný počet vyrobených R-25-300 neumožnil zavedení do výzbroje dalšího letounu s tímto motorem - letounu Su-15bis. R-25-300 byly zabudovány pouze do jednoho Su-15TM, který sloužil jako prototyp letounu Su-15bis. Se dvěmi těmito motory počítal i nakonec neuskutečněný projekt Su-19.

Pro letoun MiG-21-93 byl firmou NPP Motor na počátku 21. století vyvíjen motor R-25-300-94. Ten byl modernizován za účelem poskytnutí letounu dvojnásobek dosavadní elektrické energie o frekvenci 400Hz. Bez výkonnějšího generátoru by nebylo možné použití výkonného radiolokátoru ani nových řízených střel.

MiG-21bis

Typ R-25-300
Délka 4615 mm
Průměr vstupu 907 mm
Výška 1191 mm
Hmotnost 1215 kg
Stlačení za VTK 9,5
Teplota plynů před turbínou 1040 °C
Tah - ekonomický 3400 kg (33,3 kN)
   - maximální 4100 kg (40,3 kN)
   - s přídavným spalováním 7100 kg (69,6 kN)
   - mimořádný (H<4 km, M=±1) 9900 kg (97,1 kN)
SFC - ekonomický tah 92,8 g/kN/h
   - maximální tah 97,9 g/kN/h
   - s přídavným spalováním 229,4 g/kN/h

 

  

První kompresorový stupeň má 21 lopatek oproti 24 lopatkám u R-13.

Na druhém snímku je detail konvergentní trysky

 

Detail kruhových stabilizátorů plamene







Přístupů od 24. 4. 2002