![]() |
Sovtsk proudov motor sthacch letoun 60. a 70. let 20. stol. R-13
vvoj: Sojuz, SSSR Proudov dvouhdelov motor R-13-300 vznikl v kanceli Sojuz, hlavnm konstruktrem byl Sergej Alexejevi Gavrilov. Motor byl vyvinut z typu R-11, od kterho se li pln novou komorou pdavnho spalovn, novm ptistupovm vysokotlakm kompresorem a novou spalovac komorou s upravenm systmem zapalovn, kter umouje sputn motoru i ve velkch vkch. Byl tak zven podl titanovch soustek a snena hmotnost. Motor m narozdl od R-11 u v zkladn verzi systm odebrn vzduchu z kompresoru pro ofukovn vztlakovch klapek letounu. Palivo je standardn jako u vech ostatnch ruskch motor - T-1, TS-1, T-2 nebo RT. Resurs (stanoven doba mezi generlnmi prohldkami) je stanoven na 500 hodin, celkov ivotnost je 1500 hodin provozu. Konstrukce
Varianta motoru s fors nala uplatnn nejen u letoun Su-15T/TM/UM, ale pedevm u MiG-21 verz SM, M (novj kusy), MF, SMT, UM (dve ml motor R-11), MT a RF. Testovn motoru R-13-300 zaalo v roce 1967 na letounech Su-15. Nejprve byl namontovn jen prav motor, lev zstal pvodn (R-11F2S-300). Finln letov zkouky probhaly a do roku 1971 u s obma motory R-13-300. Bezforsn odvozenina R-95 (z potku znaen R-13) a R-195 se pouv na letounech Su-25. Motor byl pod oznaenm "Izdlije 95" (Vrobek 95) vyrbn firmami UMPO Ufa a UMPK Ulan-Udinsk. Motor R-13-300 se v n licenn vyrbn jako WP13.
Tah
s fors se podle rznch zdroj pohybuje v rozmez 6500 - 6600 kg.
Poslední aktualizace této stránky proběhla 14. 10. 2006 Pokud máte připomínky nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.mzak.cz |