Něco o mě a webu Bannery Ankety Cyklovýlety Písničky z reklam Letecké motory Teorie a daląí články Slovník pojmů Konkrétní motory Motorářské firmy Zajímavé odkazy For English readers Ruská let. výzbroj Popis zbraní Flight Simulator Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Ostatní Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark 3D Mark - výsledky Akce & fotky Kalendář akcí Letecké dny a akce CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 CSIAF 1992 Náměą», Hradec 95/6 Náměą» 1995 a 1996 Náměą» 2006 Moąnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Čáslav 2007 Le Bourget 2007 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Muzea a výstavy Gatčina NASM Let. muzeum Kbely Krakow 2007 Králíky, tvrz Bouda Voj. muzeum Leąany Messerschmitt Stif. Let. muzeum Koąice SPSL 2008 Hendon 2008 De Havilland Museum Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama RC WildHawk 1 RC WildHawk 2 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Ignis Brunensis 2008 Moľnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk Přístupů od 24. 4. 2002
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online Zenair.cz - Stavba letadla Zenair Zodiac CH 601 UL Historicflight.cz - Historická letka republiky Československé daląí odkazy

 

 

 

Ruský dvouproudový motor z 90. let 20. stol. pro větší transportní a dopravní letouny

PS-90A

Aviadvigatěl, Rusko

 

PS-90A je relativně nový dvouproudový motor středních a velkých dopravních letounů, pravděpodobně je to nejlepší výrobek společnosti Aviadvigatěl a současně je to poslední motor navržený konstruktérem Pavlem Solovjovem. Spolehlivostí i ekologickým provozem vyhovuje západním normám. Modulární konstrukce umožňuje snadnou výměnu jednotlivých dílů, motor je vybaven dvoukanálovým elektronickým ovládacím systémem FADEC a efektivním systémem monitorování chodu motoru, který pomáhá zamezit nebezpečným situacím. Velmi vysoké spolehlivosti je dosaženo také použitím nových konstrukčních a zkušebních metod. Vnější studený proud vzduchu může být pro brždění nebo couvání obracečem tahu otočen vpřed  Pro použití na sériových letounech byl motor certifikován v roce 1992. Životnost celého motoru byla stanovena na 10000 letů, životnost horkých částí na 12500 hodin a životnost částí studených na 25000 hodin provozu. V roce 1997 motor dokonce dostal osvědčení, díky kterému už jeho životnost není papírově omezena. V současnosti existuje mnoho variant motoru PS-90A a na dalších se stále pracuje. Delší technický popis je na stránkách www.airwar.ru (pouze v ruštině)

Konstrukce:

  • počet stupňů kompresorů a turbín je napsán v tabulce

  • vysokotlaký kompresor je levotočivý

  • spalovací komora je kombinovaná se 12 spalovacími trubkami i se spalovacím prstencem

  • obraceč tahu roštového typu otáčí vpřed jen studený vnější proud vzduchu

Verze:

  • PS-90A - základní a nejrozšířenější verze, použití: Il-96/96-300/96-300PU (prezidentský speciál), Tu-204-100/200/200S/300, Tu-214, Tu-234, Tu-330

  • PS-90A-76 (D-90A) - mírně upravená základní verze, použití: Il-76MF/TD

  • PS-90A10 - nejslabší verze

  • PS-90A12 - méně výkonná verze se slabším dmychadlem, použití: Jak-242

  • PS-90AN - stejné charakteristiky jako základní PS-90A, použití: Il-76MT

  • PS-90AT - stejné charakteristiky jako základní PS-90A, použití: Tu-204

Tu-204 IL-96-300 IL-76MF

  

Typ - PS-90A PS-90A-76 PS-90A10 PS-90A12
Délka mm 4964      
Průměr dmychadla mm 1900      
Hmotnost motoru kg 2950      
Hmotnost obraceče tahu kg 450      
Odtokový poměr - 4,8 4,6 3,76 5,05
Průtok vzduchu kg/s   470 264 370
Celkové stlačení za VTK - 35,5 35,5 32,1 25,3
Tah - maximální 1) kg 16000 16000 9200 12000
   - cestovní 2) kg 3500 3380 1900 2200
Cestovní spotřeba paliva 2) g/kN/h 60,7 62,7 66,3 61,2
Počet stupňů - dmychadlo - 1 1 1 1
   - nízkotlaký kompresor - 2 2 - -
   - vysokotlaký kompresor - 13 13 12 13
   - vysokotlaká turbína - 2 2 2 2
   - nízkotlaká turbína - 4 4 2 3

1) maximální (vzletový) tah při podmínkách: teplota vzduchu 30°C, tlak vzduchu 970 hPa (přibližně 500 m n. m.), rychlost M=0

2) cestovní tah a spotřeba – výška letu 11000 m, rychlost M=0,8 (asi 850 km/h)

 

Režimy práce motoru PS-90A v nulové výšce a při teplotě 30°C

Režim Poloha přípusti motoru (%) Otáčky NT hřídele (%) Otáčky VT hřídele (%) Tah (kg) SFC (kg/kg/h) Teplota plynů za turbínou (°C)
Nouzový 59 - 77 96,2 95,7 17500 0,39 610
Vzlet 73 - 77 (na doraz) 92,4 94,1 16000 0,382 580 (ne více)
Střední 66 90,3 93,4 15000 0,378 565 (ne více)
Nominální 60 86,8 92,2 13500 0,372 550
Cestovní (0,92 nomin.) 56 84,2 91,3 12500 0,37 530
0,7 nominálního 46 46,2 88,9 9450 0,372 525
Pomalý letový (0,4 nomin.) 29,5 60,9 82,8 5400 0,365 445
Volnoběh 6 - 7 27,2 65,3 1250 550 kg/h 360

Režimy práce motoru PS-90A ve výšce H=11 km a při rychlosti M=0,8

Režim Poloha přípusti motoru (%) Otáčky NT hřídele (%) Otáčky VT hřídele (%) Tah (kg) SFC (kg/kg/h) Teplota plynů za turbínou (°C)
Maximální 73 - 77 (na doraz) 93,84 92,6 3890 0,605 485 (ne více)
Nominální 60 92,3 91,3 3750 0,6 470
Maximální cestovní 56 90,6 90,5 3500 0,595 455
Cestovní 51 89,1 89,4 3300 0,595 450
0,7 nominálního 46 86,4 88,1 3040 0595 445
Pomalý letový (0,4 nomin.) 29,5 72,0 82,0 1560 0,685 400
Volnoběh 6 - 7 55,4 75,7 360 550 kg/h 330

 

 

 

 

poslední aktualizace této stránky: 29. 8. 2002