|
Ruský
dvouproudový motor z 90. let 20. stol. pro větší transportní
a dopravní letouny
Aviadvigatěl,
Rusko

PS-90A
je relativně nový dvouproudový motor středních a velkých
dopravních letounů, pravděpodobně je to nejlepší výrobek
společnosti Aviadvigatěl a současně je to poslední motor navržený konstruktérem
Pavlem Solovjovem. Spolehlivostí i ekologickým provozem
vyhovuje západním normám. Modulární konstrukce umožňuje
snadnou výměnu jednotlivých dílů, motor je vybaven dvoukanálovým
elektronickým ovládacím systémem FADEC a efektivním systémem
monitorování chodu motoru, který pomáhá zamezit nebezpečným
situacím. Velmi vysoké spolehlivosti je dosaženo také použitím nových
konstrukčních a zkušebních metod. Vnější studený proud
vzduchu může být pro brždění nebo couvání obracečem tahu
otočen vpřed Pro
použití na sériových letounech byl motor certifikován v roce
1992. Životnost celého motoru byla stanovena na 10000 letů, životnost
horkých částí na 12500 hodin a životnost částí studených
na 25000 hodin provozu. V roce 1997 motor dokonce dostal osvědčení,
díky kterému už jeho životnost není papírově omezena. V současnosti
existuje mnoho variant motoru PS-90A a na dalších se stále
pracuje. Delší technický popis je na stránkách www.airwar.ru
(pouze v ruštině)
Konstrukce:
-
počet
stupňů kompresorů a turbín je napsán v tabulce
-
vysokotlaký
kompresor je levotočivý
-
spalovací
komora je kombinovaná se 12 spalovacími trubkami i se
spalovacím prstencem
-
obraceč
tahu roštového typu otáčí vpřed jen studený vnější
proud vzduchu
Verze:
-
PS-90A - základní
a nejrozšířenější verze, použití: Il-96/96-300/96-300PU
(prezidentský speciál), Tu-204-100/200/200S/300, Tu-214,
Tu-234, Tu-330
-
PS-90A-76
(D-90A) - mírně upravená základní verze, použití:
Il-76MF/TD
-
PS-90A10 - nejslabší
verze
-
PS-90A12 - méně
výkonná verze se slabším dmychadlem, použití: Jak-242
-
PS-90AN - stejné
charakteristiky jako základní PS-90A, použití: Il-76MT
-
PS-90AT - stejné
charakteristiky jako základní PS-90A, použití: Tu-204
Typ |
- |
PS-90A |
PS-90A-76 |
PS-90A10 |
PS-90A12 |
Délka |
mm |
4964 |
|
|
|
Průměr dmychadla |
mm |
1900 |
|
|
|
Hmotnost motoru |
kg |
2950 |
|
|
|
Hmotnost obraceče tahu |
kg |
450 |
|
|
|
Odtokový poměr |
- |
4,8 |
4,6 |
3,76 |
5,05 |
Průtok vzduchu |
kg/s |
|
470 |
264 |
370 |
Celkové stlačení za
VTK |
- |
35,5 |
35,5 |
32,1 |
25,3 |
Tah - maximální 1) |
kg |
16000 |
16000 |
9200 |
12000 |
-
cestovní 2) |
kg |
3500 |
3380 |
1900 |
2200 |
Cestovní spotřeba
paliva 2) |
g/kN/h |
60,7 |
62,7 |
66,3 |
61,2 |
Počet stupňů -
dmychadlo |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
- nízkotlaký
kompresor |
- |
2 |
2 |
- |
- |
-
vysokotlaký kompresor |
- |
13 |
13 |
12 |
13 |
-
vysokotlaká turbína |
- |
2 |
2 |
2 |
2 |
- nízkotlaká
turbína |
- |
4 |
4 |
2 |
3 |
1)
maximální (vzletový) tah při podmínkách: teplota vzduchu
30°C, tlak vzduchu 970 hPa (přibližně 500 m n. m.), rychlost
M=0
2)
cestovní tah a spotřeba – výška letu 11000 m, rychlost M=0,8 (asi
850 km/h)
Režimy práce motoru PS-90A v nulové
výšce a při teplotě 30°C
|
Režim |
Poloha
přípusti motoru (%) |
Otáčky
NT hřídele (%) |
Otáčky
VT hřídele (%) |
Tah
(kg) |
SFC
(kg/kg/h) |
Teplota
plynů za turbínou (°C) |
Nouzový |
59 - 77 |
96,2 |
95,7 |
17500 |
0,39 |
610 |
Vzlet |
73 - 77 (na doraz) |
92,4 |
94,1 |
16000 |
0,382 |
580 (ne více) |
Střední |
66 |
90,3 |
93,4 |
15000 |
0,378 |
565 (ne více) |
Nominální |
60 |
86,8 |
92,2 |
13500 |
0,372 |
550 |
Cestovní
(0,92 nomin.) |
56 |
84,2 |
91,3 |
12500 |
0,37 |
530 |
0,7 nominálního |
46 |
46,2 |
88,9 |
9450 |
0,372 |
525 |
Pomalý letový
(0,4 nomin.) |
29,5 |
60,9 |
82,8 |
5400 |
0,365 |
445 |
Volnoběh |
6 - 7 |
27,2 |
65,3 |
1250 |
550 kg/h |
360 |
Režimy práce motoru PS-90A ve výšce
H=11 km a při rychlosti M=0,8 |
Režim |
Poloha
přípusti motoru (%) |
Otáčky
NT hřídele (%) |
Otáčky
VT hřídele (%) |
Tah
(kg) |
SFC
(kg/kg/h) |
Teplota
plynů za turbínou (°C) |
Maximální |
73 - 77 (na doraz) |
93,84 |
92,6 |
3890 |
0,605 |
485 (ne více) |
Nominální |
60 |
92,3 |
91,3 |
3750 |
0,6 |
470 |
Maximální
cestovní |
56 |
90,6 |
90,5 |
3500 |
0,595 |
455 |
Cestovní |
51 |
89,1 |
89,4 |
3300 |
0,595 |
450 |
0,7 nominálního |
46 |
86,4 |
88,1 |
3040 |
0595 |
445 |
Pomalý letový
(0,4 nomin.) |
29,5 |
72,0 |
82,0 |
1560 |
0,685 |
400 |
Volnoběh |
6 - 7 |
55,4 |
75,7 |
360 |
550 kg/h |
330 |



poslední aktualizace této stránky:
29. 8. 2002
Pokud máte připomínky nebo narazíte na nějakou chybu, prosím napiąte
(c) Zdeněk Kussior
|