Dvouproudový, dvouhřídelový motor sovětských dálkových dopravních letounů 70. a 80. let

NK-8

KKBM = Trud = Samarský závod = Kuzněcovova OKB (vývoj), SSSR (Samara)
KMPO = Kazaňský výrobní závod (výroba), SSSR (Kazaň)

NK-8 - první varianta s patnácti ovladatelnými lopatkami vstupního ústrojí (invertory). Vývoj začal v květnu 1961, první zkoušky byly zahájeny v prosinci 1961, státní zkoušky byly zahájeny v červnu 1964. Tato základní varianta poháněla čtyřmotorový dopravní letoun Il-62.

NK-8-2 - pohání dopravní třímotorový letoun Tu-154, tah 9500 kg. První zkoušky proběhly v lednu 1967, státní zkoušky byly zahájeny v lednu 1970. Oproti původnímu NK-8 mají všechny další verze snížen počet lopatek vstupního ústrojí z patnácti na dvanáct.

NK-8-2U - modernizovaný NK-8-2 s vyšším vzletovým tahem, vyšším reverzním tahem a s nižší spotřebou paliva. Motor má systém signalizace nebezpečné teploty STP-3, systém regulování teploty výstupních plynů RT-12-9AT a efektivní monitorovací a diagnostické prostředky. Pro co nejsnazší a nejrychlejší obsluhu a opravu poškozených částí je na motoru několik krytů, přes které se lze dostat až k lopatkám vysokotlakého kompresoru a turbíny. I veškeré příslušenství motoru bylo umístěno na jeho spodní straně. Krom toho bylo vynaloženo úsilí, aby se zvýšila spolehlivost a prodloužil resurs motoru. Motor je používán letouny Tu-154A (dva postranní motory mají obraceče tahu, motor ve svislé ocasní ploše jej nemá). První zkouška proběhla v květnu 1973. Z motoru NK-8-2U byla vytvořena plynová turbína NK-16ST, použitelná například jako elektrický generátor. (motor v titulku je pravděpodobně také NK-8-2U)

NK-8-3 - vyvinut v roce 1964 pro letouny Il-62. Maximální tah je 9500 kp

NK-8-4 - vyráběn od roku 1967 a používán letouny Il-62 a Il-62M.

NK-8-4K - modifikace předchozího motoru pro ekranoplán Orljonok. Motory slouží k urychlení plavidla na cestovní rychlost, Konverzi provedla skupina inženýrů ze závodu Aviamotor. Bylo nutné zvýšit odolnost proti korozi, vibracím a častějším nárazům ptáků. Musel být také vytvořen monitorovací systém, který nebude příliš zatěžovat posádku plavidla. Motor byl certifikován v roce 1970.

NK-88 - V roce 1968 byla v kaceláři Samara/Trud vypracována studie o použití kapalného vodíku a kapalného zemního plynu (LH2 a LNG) jako doplněk klasického leteckého paliva. Pro odzkoušení byl z dvouproudového motoru NK-8-2 odvozen typ NK-88 s tahem 10500 kp (NK-88 mohl pracovat kapalným vodíkem). Zkoušky začaly v únoru 1980. Plánovalo se upravení letounů Tu-154 na verzi Tu-155 právě s motory NK-88. První prototyp Tu-155 vzlétl 15. dubna 1988. Po dvanácti letových zkouškách byl letoun předán evropskému koncernu Airbus, který technologii nového paliva dále rozvíjel.

NK-89 - podobně jako NK-88 je i toto experimentální motor. Jako doplňkového palivo využívá zkapalněný zemní plyn. Upravený Tu-154, letoun Tu-156, byl s těmito motory testován od března 1989.

Konstrukce NK-8

Il-62 Tu-154

Typ - NK-8 NK-8-2 NK-8-2U NK-8-4 NK-8-4K
Tah - maximální kp 9500 9500 10500 10500 10500
   - maximální reverzní kp      3600+-150    
   - cestovní kp        2750  
SFC - maximální tah g/kN/h   58,7 58,0 60,0 60,0
   - cestovní režim g/kN/h 84,6 77,5 77,0 79,5  
Průtok vzduchu kg/s    210 228 222  
Obtokový poměr -   1 1,05 1,04  
Stlačení - za dmychadlem - 2,15     2,15  
   - za kompresorem -   10,0 10,8 10,5   
Teplota před turbínou °C 870 (?)     870 (?) 990 (?)
Délka mm 4766    5288 / 4762 * 5101  
Průměr mm 1442    1442 1442  
Hmotnost kg 2498    2350 / 2100 +-2% * 2440  
Doba rozběhu do 95% max. reverzního tahu s     6    
Doba akcelerace z volnoběhu na maximální tah s     8 - 10    
Doba skladování zakonzervovaného motoru -     5 let    

* U motoru NK-8-2U platí první údaj pro délku a hmotnost s nainstalovaným obracečem tahu, druhý údaj platí pro motor bez obraceče.


NK-8 u letounu Il-62 v Hatích, © www.lktb.info


NK-8 v Leteckém muzeu Vyškov

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 5 + 4 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002