O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Dvouproudový, dvouhřídelový motor sovětských dálkových dopravních letounů 70. a 80. let

NK-8

KKBM = Trud = Samarský závod = Kuzněcovova OKB (vývoj), SSSR (Samara)
KMPO = Kazaňský výrobní závod (výroba), SSSR (Kazaň)

NK-8 - první varianta s patnácti ovladatelnými lopatkami vstupního ústrojí (invertory). Vývoj začal v květnu 1961, první zkoušky byly zahájeny v prosinci 1961, státní zkoušky byly zahájeny v červnu 1964. Tato základní varianta poháněla čtyřmotorový dopravní letoun Il-62.

NK-8-2 - pohání dopravní třímotorový letoun Tu-154, tah 9500 kg. První zkoušky proběhly v lednu 1967, státní zkoušky byly zahájeny v lednu 1970. Oproti původnímu NK-8 mají všechny další verze snížen počet lopatek vstupního ústrojí z patnácti na dvanáct.

NK-8-2U - modernizovaný NK-8-2 s vyšším vzletovým tahem, vyšším reverzním tahem a s nižší spotřebou paliva. Motor má systém signalizace nebezpečné teploty STP-3, systém regulování teploty výstupních plynů RT-12-9AT a efektivní monitorovací a diagnostické prostředky. Pro co nejsnazší a nejrychlejší obsluhu a opravu poškozených částí je na motoru několik krytů, přes které se lze dostat až k lopatkám vysokotlakého kompresoru a turbíny. I veškeré příslušenství motoru bylo umístěno na jeho spodní straně. Krom toho bylo vynaloženo úsilí, aby se zvýšila spolehlivost a prodloužil resurs motoru. Motor je používán letouny Tu-154A (dva postranní motory mají obraceče tahu, motor ve svislé ocasní ploše jej nemá). První zkouška proběhla v květnu 1973. Z motoru NK-8-2U byla vytvořena plynová turbína NK-16ST, použitelná například jako elektrický generátor. (motor v titulku je pravděpodobně také NK-8-2U)

NK-8-3 - vyvinut v roce 1964 pro letouny Il-62. Maximální tah je 9500 kp

NK-8-4 - vyráběn od roku 1967 a používán letouny Il-62 a Il-62M.

NK-8-4K - modifikace předchozího motoru pro ekranoplán Orljonok. Motory slouží k urychlení plavidla na cestovní rychlost, Konverzi provedla skupina inženýrů ze závodu Aviamotor. Bylo nutné zvýšit odolnost proti korozi, vibracím a častějším nárazům ptáků. Musel být také vytvořen monitorovací systém, který nebude příliš zatěžovat posádku plavidla. Motor byl certifikován v roce 1970.

NK-88 - V roce 1968 byla v kaceláři Samara/Trud vypracována studie o použití kapalného vodíku a kapalného zemního plynu (LH2 a LNG) jako doplněk klasického leteckého paliva. Pro odzkoušení byl z dvouproudového motoru NK-8-2 odvozen typ NK-88 s tahem 10500 kp (NK-88 mohl pracovat kapalným vodíkem). Zkoušky začaly v únoru 1980. Plánovalo se upravení letounů Tu-154 na verzi Tu-155 právě s motory NK-88. První prototyp Tu-155 vzlétl 15. dubna 1988. Po dvanácti letových zkouškách byl letoun předán evropskému koncernu Airbus, který technologii nového paliva dále rozvíjel.

NK-89 - podobně jako NK-88 je i toto experimentální motor. Jako doplňkového palivo využívá zkapalněný zemní plyn. Upravený Tu-154, letoun Tu-156, byl s těmito motory testován od března 1989.

Konstrukce NK-8

  • 2-stup. dmychadlo
  • 2-stup. střednětlaký kompresor
  • 6-stup. vysokotlaký kompresor
  • spalovací komora
  • 1-stup. vysokotlaká turbína
  • 2-stup. nízkotlaká turbína
  • obraceč tahu
  • jednotná výstupní tryska pro studený i horký proud vzduchu.
Il-62 Tu-154

Typ - NK-8 NK-8-2 NK-8-2U NK-8-4 NK-8-4K
Tah - maximální kp 9500 9500 10500 10500 10500
   - maximální reverzní kp      3600+-150    
   - cestovní kp        2750  
SFC - maximální tah g/kN/h   58,7 58,0 60,0 60,0
   - cestovní režim g/kN/h 84,6 77,5 77,0 79,5  
Průtok vzduchu kg/s    210 228 222  
Obtokový poměr -   1 1,05 1,04  
Stlačení - za dmychadlem - 2,15     2,15  
   - za kompresorem -   10,0 10,8 10,5   
Teplota před turbínou °C 870 (?)     870 (?) 990 (?)
Délka mm 4766    5288 / 4762 * 5101  
Průměr mm 1442    1442 1442  
Hmotnost kg 2498    2350 / 2100 +-2% * 2440  
Doba rozběhu do 95% max. reverzního tahu s     6    
Doba akcelerace z volnoběhu na maximální tah s     8 - 10    
Doba skladování zakonzervovaného motoru -     5 let    

* U motoru NK-8-2U platí první údaj pro délku a hmotnost s nainstalovaným obracečem tahu, druhý údaj platí pro motor bez obraceče.


NK-8 u letounu Il-62 v Hatích, © www.lktb.info


NK-8 v Leteckém muzeu Vyškov

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 1 + 3 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002