NK-22, NK-23

OKB N. D. Kuzněcova, Rusko

Tu-22M2
Původní Tu-22 s motory RD-7 nebyl příliš úspěšný letoun, nedosahoval výkonů, které se od něj očekávaly. 28.11.1967 tak Rada ministrů SSSR rozhodla o vytvoření nového bombardovacího letounu s motory Kuzněcovovy OKB, navazujícími na NK-144. Tupolevova kancelář projektovala nový těžký nadzvukový strategický bombardér pod označenním Tupolev 145, později Tu-22M.

Oficiální požadavek na nový typ pohonné jednotky byl Kuzněcovovou OKB přijat už v dubnu 1967, už před rozhodnutím o novém letounu byl tedy u Kuzněcova hotov základní návrh nového motoru a bylo provedeno i několik testů, zejména různých systémů přídavného spalování. Bylo přirozené, že se vycházelo z nedávno vyvinutého motoru NK-144. Nicméně práce nebyly dostatečně rychlé a tak byly pro první etapu zkoušek nového letounu použity prozatimní motory NK-144-22 (Izdělije FM) s maximálním tahem 20000 kp a specifickou spotřebou na podzvukovém cestovním režimu 0,85 kg.kp-1.h-1. NK-144-22 byly pravděpodobně velmi podobné původním NK-144. Prototyp Tu-22M vzlétnul 30.8.1969. Stejný motor poháněl i další předsériové Tu-22M0, celkem existovalo jen 10 letounů této verze.

Co se týče vývoje nového motoru, ten běžel paralelně s vývojem bombardéru, ale pomalu. První exemplář, možná až později přeznačený na NK-22, byl hotov 10.4.1968. Práce vedla dvojice Semenov - Kuzmin. První testy motoru proběhly v dubnu 1968, státními zkouškami v objemu 100 hodin provozu na stendu, včetně nejméně 15 hodin na plném přídavním spalování, prošel motor NK-22 č. 12 v říjnu 1970.

Ve druhé etapě letových zkoušek bombardéru měly být použity motory s označením NK-144-22 série II (Izdělije FMA) s maximálním tahem 22500 kp. Zde není úplně jasný vztah tohoto motoru s NK-144-22 a NK-22. Je možné, že je to motor již totožný s NK-22. Na druhou stranu motory NK-22 jsou ve zdrojích někdy označovány Izdělije FM, což by ukazovalo na původní NK-144-22.

U navazující verze letounu Tu-22M1 se zdroje liší v udávané pohonné jednotce - udávají jak NK-144-22, tak NK-22. Letoun vzlétl 28.7.1971. Oproti M0 se dolet zvýšil o 800km, max rychlost o 130km/h.

V říjnu 1972 dokončil testovací motor NK-22 č. 231 F 04 100 hodin státních stendových zkoušek, 29.12.1972 byl podepsán akt o jejich provedení.

7.5.1973 vzlétl Tu-22M2 s motory NK-22, ovšem opět ne úplně splňoval požadavky na něj kladené ze strany letectva SSSR. Dolet sériových strojů byl 5100 km, maximální rychlost 1800 km/h, OKB Tupolev měla dále pracovat na zlepšování těchto parametrů. Především bylo potřeba vyřešit problém pohonné jednotky - zvýšit tah (sériové NK-22 údajně tahu 22000 kp nedosahovaly) a snížit spotřebu.

Motor NK-22 má třístupňové dmychadlo, oproti dvoustupňovému u NK-144. Další odlišností je úplně jiné rozložení rozvodů energií a dalšího příslušenství. Tryska je regulovatelná v širokém rozsahu, řídící systém je hydromechanický s elektronickým systémem hlídání teploty plynů před turbínou a signalizátorem hoření plamene přídavného spalování. NK-22 je na rozdíl od svého předchůdce vojenský motor, byl tedy navržen pro vojenské standardy a lety za rozdílných podmínek - přízemní lety, lety ve výšce vysokou rychlostí apod. Do konsturkce motoru a nastavení řídícího systému se možná také promítl fakt, že byl letoun Tu-22M navržen pro nižší maximální rychlost, než Tu-144 (M=1,88 oproti zhruba M=2,35). Životnost motorů byla v polovině 80. let údajně 1600 hodin s generální opravou po 800 hodinách provozu.

Pokusy s výkonnější a úspornější variantou NK-23 (22000 kp) nebyly úspěšné - motor byl postaven, počínaje červencem 1976 testován na zemi a namontován na jeden z Tu-22M2. Motor měl upravený systém dodávky paliva do přídavné komory, omezené chlazení lopatek turbíny na cestovním režimu, vylepšené odvzdušňování olejového systému a úpravy rozvodů energií. NK-23 tedy aplikoval stejné konstrukční změny, jako motor NK-144V. Jeden zdroj uvádí, že byl nízkotlakému kompresoru přidán čtvrtý stupeň, tato informace ale není ověřená. Po provedení několika letů byly pokusy s NK-23 zastaveny, protože v té době se už připravoval zcela nový motor. Timto byly vyčerpány možnosti dalšího rozvoje linie motorů NK-144/NK-22, sériová výroba NK-22 byla ukončena v roce 1984.


NK-22

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY POPISOVANÝCH MOTORŮ

y - NK-6 NK-144 NK-144 NK-144 NK-144 NK-144A NK-144A NK-144A NK-144V NK-144-22 NK-22 NK-22 NK-25 NK-25 4) NK-25 NK-25 NK-32/321 RD-36-51 RD-36-51A
y kp             15000       13000 2)   14500 3) 14800   14500 14000 20000  
y kp 22000 20000 17500 17500 17500 18150 20000 20000 22000 20000 22000   25000 25000 25000 25000 25000   20000
y kp 20000 9)   3970 5) 13000 (?)   15000 5000 5)                     5100 5100
y kp 3500 10)   3000 6)   30007)   3000 6) 30007) 3000 7                    
y kp                                      
y kp                               800      
y kg.kp-1.h-1                         0,76 0,58          
y kg.kp-1.h-1 1,7   1,6       1,65         1,95   2,1 2,08        
y kg.kp-1.h-1 1,96 9) 2,23 1) 1,56 5 2,23 1,56 (?) 1,81 1,81 5 1,81 1,4                 1,26 1,26
y   0,86 10)   0,965 6   0,965 0,92 0,92 6 0,94 0,94 0,917 *                  
y kg.s-1 340           236 (?)                 211 (?) 365 (?)    
y   2   0,6 0,6 0,6 0,53 0,6 0,6 0,53     0,6     1,45   1,36    
y   2,2           2,45                        
y - 13.6   14,2   14,2   14,75 14,45 17     14,75   14 25,9   28,2    
y °C 1127   1087   1087   1087 1117 1227     1087     1327   1357    
y mm 4810   7690 5200   5200 7690       5200   5200 7300     7453   5228
y mm 1750     1500   1500         1500   1500 1770     1700 8)   1415
y mm     1355   1355   1355 1355 1355       1348            
y kg 3500 (3200)   3540 2827 3400   3540 3450 3650       2850 3575     3650   4125
y kg                           4275   4275      
y s                         9            
y s                         18            
y - [dvig]   [dvig] [sst] [uvauga] [sst] [dvig] [uvauga] [dvig], [uvauga]     [dvig]     [dvig] [wiki] [dvig]   [sst]

Some sources of information and images:

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 1 + 2 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002