![]() |
NK-22, NK-23OKB N. D. Kuzněcova, Rusko
Oficiální požadavek na nový typ pohonné jednotky byl Kuzněcovovou OKB přijat už v dubnu 1967, už před rozhodnutím o novém letounu byl tedy u Kuzněcova hotov základní návrh nového motoru a bylo provedeno i několik testů, zejména různých systémů přídavného spalování. Bylo přirozené, že se vycházelo z nedávno vyvinutého motoru NK-144. Nicméně práce nebyly dostatečně rychlé a tak byly pro první etapu zkoušek nového letounu použity prozatimní motory NK-144-22 (Izdělije FM) s maximálním tahem 20000 kp a specifickou spotřebou na podzvukovém cestovním režimu 0,85 kg.kp-1.h-1. NK-144-22 byly pravděpodobně velmi podobné původním NK-144. Prototyp Tu-22M vzlétnul 30.8.1969. Stejný motor poháněl i další předsériové Tu-22M0, celkem existovalo jen 10 letounů této verze. Co se týče vývoje nového motoru, ten běžel paralelně s vývojem bombardéru, ale pomalu. První exemplář, možná až později přeznačený na NK-22, byl hotov 10.4.1968. Práce vedla dvojice Semenov - Kuzmin. První testy motoru proběhly v dubnu 1968, státními zkouškami v objemu 100 hodin provozu na stendu, včetně nejméně 15 hodin na plném přídavním spalování, prošel motor NK-22 č. 12 v říjnu 1970. Ve druhé etapě letových zkoušek bombardéru měly být použity motory s označením NK-144-22 série II (Izdělije FMA) s maximálním tahem 22500 kp. Zde není úplně jasný vztah tohoto motoru s NK-144-22 a NK-22. Je možné, že je to motor již totožný s NK-22. Na druhou stranu motory NK-22 jsou ve zdrojích někdy označovány Izdělije FM, což by ukazovalo na původní NK-144-22. U navazující verze letounu Tu-22M1 se zdroje liší v udávané pohonné jednotce - udávají jak NK-144-22, tak NK-22. Letoun vzlétl 28.7.1971. Oproti M0 se dolet zvýšil o 800km, max rychlost o 130km/h. V říjnu 1972 dokončil testovací motor NK-22 č. 231 F 04 100 hodin státních stendových zkoušek, 29.12.1972 byl podepsán akt o jejich provedení. 7.5.1973 vzlétl Tu-22M2 s motory NK-22, ovšem opět ne úplně splňoval požadavky na něj kladené ze strany letectva SSSR. Dolet sériových strojů byl 5100 km, maximální rychlost 1800 km/h, OKB Tupolev měla dále pracovat na zlepšování těchto parametrů. Především bylo potřeba vyřešit problém pohonné jednotky - zvýšit tah (sériové NK-22 údajně tahu 22000 kp nedosahovaly) a snížit spotřebu.
Motor NK-22 má třístupňové dmychadlo, oproti dvoustupňovému u NK-144. Další odlišností je úplně jiné rozložení rozvodů energií a dalšího příslušenství. Tryska je regulovatelná v širokém rozsahu, řídící systém je hydromechanický s elektronickým systémem hlídání teploty plynů před turbínou a signalizátorem hoření plamene přídavného spalování. NK-22 je na rozdíl od svého předchůdce vojenský motor, byl tedy navržen pro vojenské standardy a lety za rozdílných podmínek - přízemní lety, lety ve výšce vysokou rychlostí apod. Do konsturkce motoru a nastavení řídícího systému se možná také promítl fakt, že byl letoun Tu-22M navržen pro nižší maximální rychlost, než Tu-144 (M=1,88 oproti zhruba M=2,35). Životnost motorů byla v polovině 80. let údajně 1600 hodin s generální opravou po 800 hodinách provozu. Pokusy s výkonnější a úspornější variantou NK-23 (22000 kp) nebyly úspěšné - motor byl postaven, počínaje červencem 1976 testován na zemi a namontován na jeden z Tu-22M2. Motor měl upravený systém dodávky paliva do přídavné komory, omezené chlazení lopatek turbíny na cestovním režimu, vylepšené odvzdušňování olejového systému a úpravy rozvodů energií. NK-23 tedy aplikoval stejné konstrukční změny, jako motor NK-144V. Jeden zdroj uvádí, že byl nízkotlakému kompresoru přidán čtvrtý stupeň, tato informace ale není ověřená. Po provedení několika letů byly pokusy s NK-23 zastaveny, protože v té době se už připravoval zcela nový motor. Timto byly vyčerpány možnosti dalšího rozvoje linie motorů NK-144/NK-22, sériová výroba NK-22 byla ukončena v roce 1984. ![]() ![]() NK-22 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY POPISOVANÝCH MOTORŮ
1) Hodnota dosažená při prvních nadzvukových letech Tu-144. 2) Podle jiného zdroje je 16200 kp, což je nepravděpodobná hodnota. 3) Ve zdrojích se pohybuje od 14300 do 14800 kp. 4) Údaje v tomto sloupci jsou z http://motor-s.ru, což by měl být zdroj přímo od výrobce. Uvedené hodnoty se ale zdají poněkud podezřelé. 5) H = 18 km, v = 2350 km/h, s přídavným spalováním 6) H = 11 km, v = 1000 km/h, bez přídavného spalování 7) H = 11 km, M = 0,94 8) podle jiného zdroje 1785 mm 9) H = 11 km, M = 1,7 10) H = 11 km, M = 0,9 *) Hodnota neověřena Některé zdroje použitých informací a obrázků:
Komentáře k této stránce
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány. Poslední aktualizace: 10.2.2011 Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.leteckemotory.cz |