Něco o mě a webu Bannery Ankety Cyklovýlety Písničky z reklam Letecké motory Teorie a daląí články Slovník pojmů Konkrétní motory Motorářské firmy Zajímavé odkazy For English readers Ruská let. výzbroj Popis zbraní Flight Simulator Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Ostatní Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark 3D Mark - výsledky Akce & fotky Kalendář akcí Letecké dny a akce CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 CSIAF 1992 Náměą», Hradec 95/6 Náměą» 1995 a 1996 Náměą» 2006 Moąnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Čáslav 2007 Le Bourget 2007 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Muzea a výstavy Gatčina NASM Let. muzeum Kbely Krakow 2007 Králíky, tvrz Bouda Voj. muzeum Leąany Messerschmitt Stif. Let. muzeum Koąice SPSL 2008 Hendon 2008 De Havilland Museum Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama RC WildHawk 1 RC WildHawk 2 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Ignis Brunensis 2008 Moľnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk Přístupů od 24. 4. 2002
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online Zenair.cz - Stavba letadla Zenair Zodiac CH 601 UL Historicflight.cz - Historická letka republiky Československé daląí odkazy

 

 

 

Proudové motory střel s plochou dráhou letu, cvičných létajících terčů a dalších bezpilotních letounů

Microturbo

TRS 18, TRI 10, TRI 40, TRI 60

Microturbo (součást SNECMA Group), Francie

Microturbo je jedním z největších výrobců proudových motorů pro podzvukové střely s plochou dráhou letu, pro létající cvičné cíle a bezpilotní letouny. Všechny motory (s vyjímkou TRS 18) lze nastartovat také náporem vzduchu - tato výhoda se uplatní při vypouštění střely z letounu nebo z pozemního/námořního/vrtulníkového stanoviště za pomocí raketového urychlovacího motoru (motor nemusí mít startér). Každá nová série motorů se vyznačuje menšími rozměry a hmotností, i cena je pro styl používání (kdy je motor často zničen) vyhovující.

TRS 18 - první motor firmy Microturbo. Od roku 1973, kdy byl zkonstruován z pomocné energetické jednotky (APU) Saphir, bylo vyrobeno přes 1000 TRS 18 několika verzí s tahem přibližně v rozmezí 90 až 160 kg. Motor má jednostupňový radiální kompresor, prstencovou spalovací komoru s deseti hořáky (proud vzduchu je obrácený, k zapalování je použita jedna svíčka) a jednostupňovou turbínu. Integrovaný olejový systém pracuje s olejem Aeroshell 390 a MIL-L-7808 (viskozita 3 cSt a 5 cSt), k motoru patří standardně také alternátor namontovaný ve vstupním kuželu. Motor je znovupoužitelný i po pádu do vody. Pracuje na letecké palivo JP4, JP5 a JP8, které je dodáváno buď elektrickým čerpadlem nebo čerpadlem, které je přes převodovku poháněno hřídelí motoru. Dodávka paliva je řízena elektronickým systémem. Motor je spouštěn buď startérem nebo stlačeným vzduchem. Otáčky hřídele jsou při maximálním výkonu 44,000 až 47,000 /min. Obálka podmínek, při kterých je motor schopen spolehlivě pracovat je následující: teplota -30 až +50°C, výška maximálně 10 km, rychlost maximálně M=0,9. Motor je srovnatelný s konkurenčními typy NPT301 (Noel Penny Turbines), WJ24 (Williams) a T117 (KHD).

  • TRS 18 - pohání briský cvičný cíl Falconet (firmy Flight Refuelling) a italský cíl Mirach 100 (Meteor Finmeccanica/Alenia).
  • TRS 18-??? - pohání malý jednomístný proudový letoun Bede BD-5J, tah motoru je 92 kg. Podle jiného zdroje jde o motor TRS 18-1 s tahem kolem 160 kg.
  • TRS 18 model 046 - pohání francouzský cvičný cíl C22J/R (Matra BAe Dynamics)
  • TRS 18-1 - pohání cíle Mirach 100-2/-3/-5, Mirach 150 a MJ200

TRI 10 - integrovaný pohonný modul (Integrated Propulsion Module - IMP) se skládá z proudového motoru, vstupu a výstupu vzduchu, palivového čerpadla, startovací patrony, zapalovacího systému, alternátoru a systému řízení. IMP je součástí konstrukce lehké protilodní střely Polyphem - má přední a zadní příchytné body (např. pro napojení naváděcí hlavice nebo bojové hlavice) a jsou na něj napojena křídla střely. Samotný motor má pravděpodobně jednostupňový kompresor, prstencovou spalovací komoru a jednostupňovou turbínu.

TRI 60 - nejšíře rozvíjená série firmy Microturbo. Pro maximální uspokojení požadavků zákazníka je nabízeno několik druhů palivových ovládacích systémů - od hydropneumatického až po plně autonomní digitální (EECU). Motor je spustitelný jak tlakem vzduchu tak i jeho náporem za letu. TRI 60 verzí 1 až 6 má třístupňový kompresor a jednostupňovou turbínu, elektrický generátor může dodávat až 4 kW el. energie. Zatím bylo vyrobeno přes 2000 kusů TRI 60, z čehož údajně kolem tisíce využívají americké cvičné cíle MQM-107. Následuje seznam verzí, prostředků které pohánějí a jejich výrobců.

  • TRI 60-1 model 067 - Sea Eagle (British Aerospace)
  • TRI 60-2 model 074 - MQM-107B (Beechcraft)
  • TRI 60-2 model 077 - RBS 15M (Saab)
  • TRI 60-2 model 089 - RBS 15F (Saab)
  • TRI 60-2 model 227 - RBS 15K (Saab)
  • TRI 60-3 model 097 - BQM 126A (Beechcraft)
  • TRI 60-3 model 206 - C22L (Aérospatiale)
  • TRI 60-3 model 229 - ADD
  • TRI 60-3 model 225 - Rafael
  • TRI 60-5 model 220 - MQM-107D/E (Tracor/Marconi & Raytheon)
  • TRI 60-5 model 228 - DWS (Daimler Benz Aero.)
  • TRI 60-5 model 233 - Bunsen (Singapore Aerospace)
  • TRI 60-5 model 234 - PTA/Lakshya (ADE India)
  • TRI 60-5 model ??? - SKUA (Kentron)
  • TRI 60-6 model 235 - (ve vývoji)

Další dvě zdokonalené verze mají přidán jeden stupeň kompresoru. Motor TRI 60-20 může být nastartován náporem vzduchu při rychlosti od M=0,4 do M=0,95 ve výšce do 7500 metrů. U motoru TRI 60-30 není médiem v mazacím systému olej, ale přímo palivo. Takovýto přístup redukuje počet součástí motoru, snižuje cenu a usnadňuje případnou údržbu. Za letu může být nastartován při rychlosti M=0,7 až M=0,9 ve výšce do 7500 metrů.

  • TRI 60-20 - pohání Super MQM (Raytheon), což je vylepšená verze prostředku MQM-107D
  • TRI 60-30 - pohání evropské střely s plochou dráhou letu Apache A a Storm Shadow/Scalp EG (Matra BAe Dynamics)

2x TRI 60-20 a 1x TRI 60-30

Všechny motory TRI 60 mají zaručeně pracovat ve výškách 0 - 12000 metrů a při rychlosti do M=0,95. Společné je pro ně také používané palivo JP5, JP8 a JP10.

TRI 40 - Nejnovější přírůstek do rodiny motorů firmy Microturbo. Malé rozměry a vysoký poměr tahu ke hmotnosti činí z TRI 40 perspektivní pohonnou jednotku pro nejmodernější protilodní střely, cvičné terče a bezpilotní letouny. Motor má čtyřstupňový kompresor a jednostupňovou turbínu, pracuje na palivo JP8 a JP10. Tah motoru se podle verze pohybuje v rozsahu 250 až 340 kg. Optimální podmínky pro práci motoru jsou stanoveny na letovou výšku 0-6000 metrů a rychlost maximálně M=0,95. Startován může být při rychlosti M=0,5 až M=0,9 ve výšce do 5300 metrů. Prvním "létajícím prostředkem" s motorem TRI 40 je protilodní střela NSM společností Kongsberg Defense & Aerospace a MBAD.

  • TRI 40-4 - pohon střely NSM (Kongsberg Defense & Aerospace/Matra BAe Dynamics)

Apache A Storm Shadow/Scalp EG Polyphem
NSM C22 Falconet
MQM-107 BQM-126A SKUA
PTA/Lakshya Mirach 100-5 BD-5J

TTD motorů firmy Microturbo

Typ Tah (kg) SFC (kg/kg/h) Stlačení vzduchu Průtok vzduchu (kg/s) Délka (mm) Průměr (mm) Hmot. (mm)
TRS 18 115 1,18 3,7   600 303 (5) 37,5 (6)
TRS 18-046 102 1,18 3,7   600 303 37,2
TRS 18-1 160 1,18 4,7   600 303 38,6
TRI 10 110       954 240 35,0 (1)
TRI 40-4 340 1,18 6,0   680 280 44,0
TRI 60-1 357 1,19 3,7   749 330 49,0 (2)
TRI 60-2 377 1,26 3,8   749 330 49,0
TRI 60-3 408 1,29 3,9   749 330 52,6
TRI 60-5 450 1,25 4,1   749 330 52,6
TRI 60-20 540 1,17 (JP10) 6,3 8 (7) 842 (3) 343 65,0 (4)
TRI 60-30 550 1,05 (JP8) 6,3 8 1071 343 66,0 (1)

(1) bez alternátoru a pyrotechnického zapalovače

(2) hmotnost motorů TRI 60-1 až 5 se s dalším příslušenstvím (alternátor, ...) pohybuje kolem 60 kg.

(3) jen motor bez prodlužovací roury

(4) bez alternátoru a prodlužovací roury (podle jiného zdroje platí 59kg)

(5) šířka motorů TRS 18 je 464 mm

(6) platí pro základní model TRS 18

(7) podle jiného zdroje je průtok vzduchu motorem TRI 60-20 7,3 kg/s

 

poslední aktualizace této stránky: 25. 1. 2003