![]() |
První "úspěšný" československý proudový motor.M701Motorlet Jinonice, Československo (Praha-Jinonice)V 50. letech byl ing.Radou a ing.Pospíšilem vyvíjen první český proudový motor M710. Motor s projektovaným tahem 850 kg však zůstal jen ve stádiu projektu, protože axiální kompresor byl citlivý na nasáté předměty. Projekt s radiálním kompresorem vedl k motoru M701. Kompresor je jednostupňový, turbína jednostupňoová, axiální. Motor M701 má sedm trubkových spalovacích komor, pro zkrácení zástavbové délky motoru (požadavek drakařů) jsou spalovací komory umístěny po obvodu motoru šikmo (na šroubovici). Zapálení paliva při spouštění motoru se děje ve dvou protilehlých spalovacích komorách klouzavým elektrickým výbojem na svíčkách nízkonapěťového kondenzátorového zapalování (výrobce Jiskra, nyní BRISK Tábor), v ostatních komorách je palivo postupně zapáleno průšlehovými trubkami, kterými jsou jednotlivé spalovací komory vzájemně po obvodě propojeny. Palivová soustava je duplexní, t. zn., že má dva palivové okruhy a dvojí sadu vstřikovacích otvorů v palivových tryskách; první okruh je t.zv. malého plynu, pro vyšší režimy se připojuje do činnosti druhý okuh tzv. velkého plynu. Důvodem pro toto uspořádání je jednodušší dosažení stability regulace palivové soustavy v celém rozsahu otáček motoru. Nový motor se poprvé rozběhl při pozemní zkoušce v roce 1958, pro letové zkoušky byl motor instalován na místo zadního střeliště bombardéru Il-28. Do cvičného letounu L-29 byl motor poprvé zamontován v červenci 1960 (první prototyp vzlétl 5. dubna 1959 ještě s motorem Viper V8 Mk20 s tahem 795 kg). Výrobní závod Motorletu opustilo během výroby v letech 1961 - 1992 přibližně 8750 motorů několika verzí, které se ovšem vzájemně lišily jen stanoveným resursem: M701b-150 byl používán od třetího prototypu L-29 a měl resurs 150 hodin, M701c-150 měl resurs 250 hodin, M701c-400 měl 400 hodin a M701c-500 měl resurs 500 hodin a celkovou životnost 1500 hodin provozu.
M701-500 v přepravním kontejneru poslední aktualizace této stránky: 14. 2. 2002 Pokud máte připomínky nebo narazíte na nějakou chybu, prosím napiąte (c) Zdeněk Kussior
|