About me and site Banners Opinion pools Cyklo Songs in commercials Jet engines Theory Glossary Engines Companies Interesting links For English readers Russion air weapons List of weapons Flight Simulator Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxes Czech rep. sceneries Developement notes FS FAQ Other stuff Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark 3D Mark - results Photos & reports Calendar Airshows CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 CSIAF 1992 Náměą», Hradec 95/6 Náměą» 1995 a 1996 Náměą» 2006 Moąnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Čáslav 2007 Le Bourget 2007 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Flights Flight over Jeseniky 1 Flight over Jeseniky 2 Piper L4J flight Praha - Chania 2007 Museums & exhib. Gatchina NASM Kbely aero. museum Krakow 2007 Králíky, Bouda Leąany army museum Messerschmitt Stif. Koąice aero. museum SPSL 2008 Hendon 2008 De Havilland Museum Others Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama RC WildHawk 1 RC WildHawk 2 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Ignis Brunensis 2008 Some options

Přepnout na čeątinu Přidat k oblíbeným Verze pro tisk Visitors since 24. 4. 2002
Links
L-39 Výcvikový systém ATM Online Zenair.cz - Stavba letadla Zenair Zodiac CH 601 UL Historicflight.cz - Historická letka republiky Československé other links

 

 

 

První "úspěšný" československý proudový motor.

M701

Motorlet Jinonice, Československo (Praha-Jinonice)

V 50. letech byl ing.Radou a ing.Pospíšilem vyvíjen první český proudový motor M710. Motor s projektovaným tahem 850 kg však zůstal jen ve stádiu projektu, protože axiální kompresor byl citlivý na nasáté předměty. Projekt s radiálním kompresorem vedl k motoru M701. Kompresor je jednostupňový, turbína jednostupňoová, axiální. Motor M701 má sedm trubkových spalovacích komor, pro zkrácení zástavbové délky motoru (požadavek drakařů) jsou spalovací komory umístěny po obvodu motoru šikmo (na šroubovici). Zapálení paliva při spouštění motoru se děje ve dvou protilehlých spalovacích komorách klouzavým elektrickým výbojem na svíčkách nízkonapěťového kondenzátorového zapalování (výrobce Jiskra, nyní BRISK Tábor), v ostatních komorách je palivo postupně zapáleno průšlehovými trubkami, kterými jsou jednotlivé spalovací komory vzájemně po obvodě propojeny. Palivová soustava je duplexní, t. zn., že má dva palivové okruhy a dvojí sadu vstřikovacích otvorů v palivových tryskách; první okruh je t.zv. malého plynu, pro vyšší režimy se připojuje do činnosti druhý okuh tzv. velkého plynu. Důvodem pro toto uspořádání je jednodušší dosažení stability regulace palivové soustavy v celém rozsahu otáček motoru.

Nový motor se poprvé rozběhl při pozemní zkoušce v roce 1958, pro letové zkoušky byl motor instalován na místo zadního střeliště bombardéru Il-28. Do cvičného letounu L-29 byl motor poprvé zamontován v červenci 1960 (první prototyp vzlétl 5. dubna 1959 ještě s motorem Viper V8 Mk20 s tahem 795 kg). Výrobní závod Motorletu opustilo během výroby v letech 1961 - 1992 přibližně 8750 motorů několika verzí, které se ovšem vzájemně lišily jen stanoveným resursem: M701b-150 byl používán od třetího prototypu L-29 a měl resurs 150 hodin, M701c-150 měl resurs 250 hodin, M701c-400 měl 400 hodin a M701c-500 měl resurs 500 hodin a celkovou životnost 1500 hodin provozu.

L-29

 

Typ M701
Tah - maximální (při 14900 ot/min) 890 kp (8,728 kN)
   - nominální 800 kp (7,845 kN)
   - cestovní 720 kp (7,061 kN)
SFC na nominální tah 1,028 kg/kp/h (104,8 g/kN/h)
Průtok vzduchu 16,7 kg/s
Stlačení za kompresorem 4,34
Max. povolené otáčky 15400 ot/min
Délka 2067 mm
Šířka  896 mm
Výška 928 mm
Hmotnost 335 kg

 

M701-500 v přepravním kontejneru

poslední aktualizace této stránky: 14. 2. 2002