O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

J83

Fairchild, USA

XSM-73 Goose
M.185

V březnu 1953 vydalo USAF požadavek na vytvoření ze vzduchu a ze země vypouštěných klamných cílů, které měly zmást protileteckou obranu při útoku amerických strategických bombardérů. V prosinci 1955 získal Fairchild kontrakt na vývoj systému "Weapon System 123A", jehož součástí měl být ze země vypouštěný klamný cíl SM-73 Goose. Projekt ze vzduchu vypouštěného cíle získal v únoru 1956 McDonnell Aircraft, zde se jednalo o cíl ADM-20 Quail.

Vývojem motorů pro tyto cíle byly v listopadu 1954 pověřeny firmy General Electric (motor J85) a Fairchild (motor J83). Požadovaný motor měl mít tah 10,9 kN a poměr tahu ke hmotnosti 10:1. Fairchild navrhoval lehký motor konvenčního schématu. General Electric použil pokročilejší design, umožňující dosažení vyššího poměru tahu ke hmotnosti. U prvních verzí těchto motorů se předpokládala omezená životnost (z důvodu použití na jednorázových prostředcích), další verze již měly být složitější a s delší životností.

Fairchild při vývoji využil zkušenosti z vývoje předchozí konstrukce J44. V první polovině roku 1956 už prototyp XJ83 dosahoval tahu 8,9 kN, začátkem příštího byl už způsobilý k letovým zkouškám. K testování motoru byl určen upravený bombardér B-57. Klamný cíl XSM-73 vykonal v od čevna 1957 do podzimu 1958 celkem 15 letů, ještě s motory Armstrong Siddeley Viper 3. Motor YJ83-R-3 byl nainstalován až v listopadu 1958.

Projekt prostředku XSM-73, s nímž byl vývoj motoru J83 pevně svázán, se nevyvíjel dobře - objevovaly se problémy se startovacím motorem, se samotným letovým motorem J83, s materiálem, použitým na drak klamného cíle, navíc XSM-73 nebyl schopen dostatečně věrně simulovat radarový odraz B-52. Vývoj XSM-73 tak byl v prosinci 1958 zastaven, měsíc po zastavení vývoje J83. USAF rozhodlo, že J85 má větší šanci dostat se na požadované výkonové parametry a mít širší využití - u cílů ADM-20 Quail, ale i u různých cvičných a menších dopravních letounů. V případě J83 USAF počítalo s použitím pouze na XSM-73. Zastavení vývoje J83 vedlo i ke zrušení celé Fairchild Engine Division, došlo k tomu v létě 1959.

Motor J83 měl 7-stup. nadzvukový osový kompresor, prstencovou spalovací komoru a 2-stup. turbínu. Suchá hmotnost byla 165 kg, tah 10,9 kN, specifická spotřeba údajně 96 kg.kN-1.h-1. Firma Marquardt pro motor J83 vyvíjela přídavné spalování.

Nadzvukový cíl Northrop XQ-4A měl využívat J83 (prototyp XJ83-R-1), motor však nebyl k dispozici včas a projekt byl zrušen. Pro úplnost uvedu, že původní XQ-4 měly motory Westinghouse XJ81-WE-3 (původni britské označení Rolls-Royce RB93/2 (R.Sr.-2) Soar), ve službě bylo 10 těchto prostředků. Verze navazující na XQ-4A byla XQ-4B, tentokrát již s motory J85 s přídavným spalováním, protože Fairchild již přestal s vývojem leteckých motorů.

Motory J83 měly šanci pohánět i některé pilotované letouny, projekty však skončily neúspěchem, nebo vyhrál konkurenční motory. Čtyři motory J83 byly součástí navrhovaného desetimístného bussines-jetu Fairchild M.185. Projekt se dostal jen do fáze postavení makety letounu. Dále letoun Lockheed JetStar CL-329 měl dostat 4 motory J83, nebo J85. Nebyly však včas k dispozici a do prvních dvou prototypů JetStaru byly nainstalovány dva britské motory Bristol Orpheus, další letouny již měly motory JT12 a později TFE731. Fairchild se také účastnil tendru na pohonnou jednotku cvičného letounu Canadair CL-41 Tutor, zde vyhrál motor J85.

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 5 + 1 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002