O webu Bannery a partneři Ankety Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Flight Simulator Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Ostatní Pilot Súčka Technik u dopravky Cyklovýlety Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online Aeroweb.cz - Server pro piloty a zájemce o létání Letectvo.tym.sk www.airbase.cz www.militarybox.cz ČSLA Československá PVO další odkazy

Americký motor stíhacích letounů 80. a 90. let

F100

Pratt & Whitney, USA

F100 je jedním z nejspolehlivějších vojenských proudových motorů. První F100 se do služby dostal v roce 1974. Do konce 20. století bylo vyrobeno přes 6400 motorů F100, nyní sloužících v USA a dalších 17 státech, kde nastřádaly přes 14 miliónů hodin provozu. Je to dosud (2002) jediný motor pohánějící stíhací letouny F-15 (dvoumotorový) a F-16 (jednomotorový)

Konstrukce:

  • 3-stup. dmychadlo
  • 10-stup. vysokotlaký kompresor
  • prstencová spalovací komora
  • 2-stup. vysokotlaká turbína
  • 2-stup. nízkotlaká turbína
  • komora přídavného spalování
  • konvergentní-divergentní výstupní tryska

Pro F100 se používá standardní palivo JP-4 (MIL-T-5624L) a JP-8 (MIL-T-83133).

F100-PW-100
Motor byl navržen pro F-15, který měl nahradit letouny F-111 s motory TF-30. Použití: F-15A/B.
F100-PW-199
Označení USAF je JTF22A-25A. Použití: F-15A/B

F100-PW-220
Toto je motor F100-PW-200 s digitálním systémem ovládání, byly použity nové materiály a efektivnější chlazení horkých částí. Kvalifikace motoru byla dokončena v roce 1985, téhož roku byl přijat do služby. Letové zkoušky na letounech F-15 a F-16 trvaly do roku 1986. Motor 220 je nástupcem motoru F100-PW-100. Použití: F-15C/D/E, F-16A/B/C/D
F100-PW-220E
Konverze dřívějších motorů 100 a 200. Použití: F-15C/D, F-16A/B/C/D
F100-PW-229
Toto je přepracovaný motor F100-PW-220 s větším dmychadlem, výkonnějším kompresorem, upravenou spalovací komorou a s novou vysokotlakou turbínou. Tyto úpravy zvýšily výkon o 22%, čas mezi prohlídkami byl stanoven na 4300 cyklů (letů). Nový motor může být instalován na všechny předešlé letouny F-16. Kvalifikace byla dokončena v roce 1989, na letounech F-15 slouží od roku 1991, na typu F-16 slouží od roku 1993. Použití: F-15E/I/S, F-16C/D
F100-PW-229A
Použití: F-15E/I/S, F-16C/D
F100-PW-232
Toto je dále vylepšený F100-PW-229 s větším a účinnějším dmychadlem. Tah byl zvýšen o dalších 12% (= 36% oproti starším verzím) a klesla specifická spotřeba paliva. I po všech úpravách si motor zachoval plnou kompatibilitu s typem 229, což pro budoucnost slibuje u letounů F-16 snadnou modernizaci z motoru 229 na 232. První test v podmínkách na úrovni moře byl provedena v říjnu 1991, v březnu 1992 motor dosáhl výkonu 16783 kp (37000 liber), v listopadu 1994 byl proveden první výškový test, s výrobou by se mělo začít v roce 2002.

F-15 Eagle F-16 Fighting Falcon
Parametry známých verzí motorů F100
Typ Tah (kp) Spotřeba paliva (kg/kN/h) Stlačení vzduchu za ... Průtok vzduchu (kg/s) Obtokový poměr Použití
Max. Fors. Max. Fors.  dmych. VTK
F100-PW-100 6620 10780 73,4 255,0   24,8 102 0,71 F-15A/B
F100-PW-199 6620 10780 72,4 221,3       0,71 F-15A/B
F100-PW-200 6620 10780   214,1   25   0,71 F-16A/B, (F-15C/D ?)
F100-PW-220 6620 10780   214,1   25 103 0,71 F-15C/D/E, F-16A/B/C/D
F100-PW-220E 6620 10780   214,1   25     F-15C/D, F-16A/B/C/D
F100-PW-220P 7580 12250           0,36  
F100-PW-229 8070 13200 74,0 210,0 3,8 32,4 115 0,36 F-15E/I/S, F-16C/D
F100-PW-229A   14740   194,8   35     F-15E/I/S, F-16C/D
F100-PW-232 9800 14740       35   0,34 F-15, F-16 (?)

Nominální tah motoru F100-PW-199 je 5630 kp, nominální spotřeba činí 70,4 g/kN/h. Tah motoru F100-PW-232 při maximální rychlosti je 15420 kp. Odtokový poměr verzí 100, 199, 200 a 220 se někdy uvádí také 0,6.
Prameny se ve výkonu liší (asi o 1%), proto jsem jej zaokrouhlil na nejpravděpodobnější hodnotu. Zkratka SLS znamená statické podmínky na úrovni moře (M=0, H=0).

Další údaje některých verzí motorů F100
Verze - F100-PW-199 F100-PW-220 F100-PW-229 F100-PW-232
Hmotnost kg 1392 (1416) 1467 1696 1860
Délka kg 485,1 485,1 485,1 484,4
Maximální průměr cm 118,1 118,1 118,1 118,1
Průměr vstupu vzduchu cm 88 88,4 88 91
Max. teplota před turbínou °C 1400   1482  














Komentáře k této stránce
2011-03-18 14:16:59
Václav Zídka
Dobry den.
Stavim si doma model F-15 v meritku 1:32 je to plastik.Mam velky zajem jej otevrit v motorove casti! Staci jen jeden motor.
Nikde nemohu sehnat zadne fotodokumentace k tomu urcene!Chci se tedy optat jestli nevite o nejake ci kde je najit?
Velice dekuji a s pozdravem V.Zidka
-odpovedet muzete na : vaclavzidka@seznam.cz
2011-03-07 16:47:13
f-16
Pro mě velice dobré infi ehledně f16:tek
stránka je supr
pomohlo mi to k mojemu novému rc modelu
:)
jméno    kontrolní výpočet 5 + 3 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002