O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

česky english

Ukrajinský dvouproudový motor pro střední dopravní a transportní letouny

D-436

Progress (vývoj), Ukrajina
Saljut (výroba některých komponentů), Rusko
UMPO Ufa (výroba), Rusko

An-72
An-74TK-300
Be-200
Jak-42
Jak-142
Tu-334

D-436T1/T2, ukrajinský dvouproudový motor, je určen pro střední dopravní letouny Tu-134M, Tu-334-100, Tu-334-200, Tu-230 s kapacitou 100 až 150 cestujících, pro transportní An-74TK-300, apod. Motor byl vyvinut z typu D-36, má ale větší výkon (mj. také díky zvýšení tlaku ve vnějším proudu vzduchu), nižší spotřebu, hmotnost, hlučnost a produkuje nižší množství škodlivých emisí, motor má usnadněnou údržbu a při provozu je velmi spolehlivý. Díky snadné zaměnitelnosti s osvědčeným typem D-36 byl motor D-436T1 certifikován už v roce 1995, verze T2 v roce následujícím.

Obrovská přizpůsobivost motoru D-36 všem různým klimatickým podmínkám během více než 5 miliónů letových hodin na letounech Jak-42, An-72 a An-74 zaručuje spolehlivý a efektivní provoz nových D-436T1/T2. Motor může být díky své konstrukci umístěn kdekoliv na letadle (nad a pod křídly, v trupu, po stranách trupu apod).

Výzkum termodynamických dějů v jádře motoru D-436T1 má v budoucnosti sníží jeho spotřebu asi o 3%, tedy na 60,37 kg.kN-1.h-1.

Kromě D-436T1/T2 existují ještě další varianty. D-436-148 je upravená verze T1 pro letouny An-148, D-436K je určen pro zmodernizované letouny An-72, An-74, Jak-42, Jak-142, verze D-436T pohání letoun Tu-334-100. Posledním motorem je D-436TP, určený pro dvoumotorový transportní (dopravní) letoun Be-200 (Be-210) se schopností přistávat na vodě. Motor je upraven pro ještě lepší schopnost snášet nepříznivé klimatické podmínky - vlhko, horko, déšť, rázové změny teploty vzduchu při lesních požárech apod. Letoun Be-200 vzlétl poprvé 28. září 1998.

 
Vlevo D-436T1/T2, vpravo D-436TP

Konstrukce D-436:

  • 1-stup. dmychadlo
  • 1 "booster stupeň" kompresoru mezi dmychadlem a střednětlakým kompresorem, připojený na nízkotlakou hřídel (pouze u verzí T1, T2, TP)
  • 6-stup střednětlaký kompresor
  • 7-stup vysokotlaký kompresor
  • prstencová spalovací komora
  • 1-stup vysokotlaká turbína
  • 1-stup střednětlaká turbína
  • 3-stup nízkotlaká turbína
  • obraceč tahu
  • elektronický a hydromechanický ovládací systém
  • efektivní monitorovací a diagnostický systém
  • množství bodů za které lze motor uchytit

 

Typ - D-436K D-436T D-436T1 D-436T2 D-436TP D-436-148
Hmotnost kg     1450 1450 1450 1400
Průměr dmychadla mm     1360 1360    
Obtokový poměr - 6,2   4,91 4,97    
Stlačení za VTK   21,0   22,7 26,1    
Teplota - max. před turbínou °C     1470 1525    
Tah – maximální 1) kN 73,55kN 73,55kN 73,55kN 80,41kN 73,55kN 62,78kN 3)
   - cestovní 2) kp     14,71kN 15,69kN 14,71kN 14,71kN
SFC – maximální 1) kg.kN-1.h-1 36,7   37,7 38,3 37,7 33,7
   - cestovní 2) kg.kN-1.h-1 66,3 64,2 62,0 62,9 62,0 63,0

1) Podmínky SLS (sea level, static) ... M=0, H=0, T=15°C, P=760 mm Hg
2) Cestovní podmínky ... M=0,75, H=11000 km
3) Platí pro variantu s řídícím systémem nastaveným pro letouny se středním doletem a při okolní teplotě 37,5°C. Varianta s řídícím systémem pro letouny s dlouhým doletem vykazuje vzletový tah 66,98 kN při okolní teplotě 30°C.


Motor D-436T2 se od typu D-436T liší vylepšeným dmychadlem, na nízkotlakou hřídel byl přidán jeden stupeň kompresoru, motor byl odhlučněn, dostal nový, ekologičtější spalovací prostor a byla vylepšena vysokotlaká turbína

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 5 + 5 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002