česky english

První britský motor s osovým kompresorem z konce 40. let

F2/4 Beryl

Metropolitan - Vickers, Velká Británie

Metropolitan - Vickers F2/4 Beryl, první britský motor s osovým kompresorem, vznikl pod vedením hlavního konstruktéra Dr. D. M. Smitha speciálně pro prototyp dvoumotorového proudového létajícího člunu Saunders Roe SR A/1. Nová konstrukce kompresoru umožňuje snížit jeho průměr na požadovaných 932 mm (oproti 1258 mm u odstředivého kompresoru motoru Nene). Zkušebních 100 hodin provozu motor završil v dubnu 1947. Letová část zkoušek proběhla na letounu Avro Lancaster, na kterém byl motor Beryl umístěn v zadní části trupu. Letoun SR A/1 (prototyp TG263) vzlétl poprvé 16. července 1947. 998 kg vážící motor vykazoval tah 14,44 kN (1472 kp). Na druhém prototypu letounu (TG267) bylo u motoru dosaženo tahu 15,67 kN (1598 kp) a na třetím prototypu (TG271), do kterého byly motory zabudovány před přehlídkou Farnborough 1948, byl výkon 17,14 kN (1748 kp). Motor se spouštěl elektrickým startérem nebo pomocí dvoutaktového spalovacího pístového motoru. Pro další fáze vývoje se počítalo se zvýšením výkonu až na 17,73 kN (1808 kp) při otáčkách 7600 /min. Výroba v Metropolitan - Vickers se však zastavila, k dispozici zůstalo už pouze pět Berylů. Letoun SR A/1 by po výrazném rozšíření trupu mohl používat motory Nene, ale s tím hlavní konstruktér Henry Kowler nesouhlasil. Projekt letounu byl zastaven v roce 1951. První a jediný nezničený prototyp letounu je dnes s označením G-12-1 k vidění v muzeu Southampton Hall of Aviation.



Saunders Roe SR A/1



Beryl F.2

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 3 + 5 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002