AL-55, univerzální dvouproudový motor, byl vyvinut z vlastní iniciativy kanceláře NPO Saturn (šéfkonstruktér Michail Gojchenberg) s maximálním využitím konstrukčních poznatků z úspěšného motoru AL-31F. Oproti AL-31F je motor 4x slabší a lehčí, ale v porovnání se stejně těžkým francouzským Larzacem z Alpha Jetu vyvíjí AL-55 o 40% více tahu. Ukázkový AL-55, vyrobený firmou Saljut, byl poprvé předveden na airshow China-98. Motor vznikl pro pohon cvičných a lehkých letounů - např. Jak-130 nebo MiG-AT. AL-55 je plně zaměnitelný s Larzacem 04R20, je však podstatně modernější a má širší obálku podmínek, při kterých může efektivně pracovat. Životnost motoru byla stanovena na 2000 hodin provozu.
Konstrukce motoru AL-55 umožňuje na jeho základě vytvořit celou řadu různých provedení s tahem od 1760 do 5000 kp pro lehké cvičné, lehké bojové, lehké nadzvukové stíhací letouny i bezpilotní bojové a průzkumné prostředky. Základem všech odvozených motorů je generátor plynu (jádro) s 5-stup. kompresorem a 1-stup. turbínou, se stupněm stlačení 7,5 a průtokovým množstvím vzduchu 9 kg/s. Počítá se s následujícími verzemi a odvozeninami.
Starší zdroje uvádí, že byly připravovány civilní varianty s označením AL-55T a AL-55TD, určené pro regionální letouny o vzletové hmotnosti 9 až 12 tun. Možná jde o typ AL-57. S jednou z výkonnějších variant se uvažuje i pro případnou modernizaci letounů Su-25. Současné, technologicky 40 let staré motory letounu mají tah 4100 kp (4500 kp u Su-25T/TM). S novými motory s o 40% nižší spotřebou by se o 50% prodloužil dolet letounu. Plánovné modifikace AL-55 mají být použity na persektivních indických letounech HJT-39, čínských L-15 a K-8 a italských M-346.
Po srovnání s konkurenčním RD-1700, se kterým se počítá u sériových MiGů-AT, má motor AL-55 menší rozměry, vyšší tah a nižší spotřebu paliva. Cena obou motorů by se měla pohybovat mezi 500 a 700 tisíci dolarů (přibližně 20 mil. Kč). S provozem motorů AL-55 se počítá až do roku 2035.
Tah motoru na maximálním režimu | 1760 kp |
Specifická spotřeba na maximálním režimu | 0,71 kg.kp-1.h-1 |
Maximální průtokové množství vzduchu | 28,8 kg.s-1 |
Obtokový poměr motoru | 0.515 |
Maximální stupeň stlačení na nízkotlakém kompresoru | 2,3 |
Maximální stupeň stlačení na vysokotlakém kompresoru | 7,5 |
Celkový stupeň stlačení za kompresorem | 17,5 |
Celková délka motoru | 1950 mm |
Maximální průměr motoru | 462 mm |
Hmotnost motoru | 355 kg |
Některé zdroje použitých informací a obrázků:
Poslední aktualizace: 12.8.2002; 5.2.2008
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz