Nový ruský motor pro lehké a cvičné letouny počátku 21. století

AL-55

Saturn - Ljulka, Rusko (projekt)
Saljut, Rusko (výroba)
UMPO, Rusko (výroba)

AL-55, univerzální dvouproudový motor, byl vyvinut z vlastní iniciativy kanceláře NPO Saturn (šéfkonstruktér Michail Gojchenberg) s maximálním využitím konstrukčních poznatků z úspěšného motoru AL-31F. Oproti AL-31F je motor 4x slabší a lehčí, ale v porovnání se stejně těžkým francouzským Larzacem z Alpha Jetu vyvíjí AL-55 o 40% více tahu. Ukázkový AL-55, vyrobený firmou Saljut, byl poprvé předveden na airshow China-98. Motor vznikl pro pohon cvičných a lehkých letounů - např. Jak-130 nebo MiG-AT. AL-55 je plně zaměnitelný s Larzacem 04R20, je však podstatně modernější a má širší obálku podmínek, při kterých může efektivně pracovat. Životnost motoru byla stanovena na 2000 hodin provozu.

Konstrukce motoru AL-55 umožňuje na jeho základě vytvořit celou řadu různých provedení s tahem od 1760 do 5000 kp pro lehké cvičné, lehké bojové, lehké nadzvukové stíhací letouny i bezpilotní bojové a průzkumné prostředky. Základem všech odvozených motorů je generátor plynu (jádro) s 5-stup. kompresorem a 1-stup. turbínou, se stupněm stlačení 7,5 a průtokovým množstvím vzduchu 9 kg/s. Počítá se s následujícími verzemi a odvozeninami.



Starší zdroje uvádí, že byly připravovány civilní varianty s označením AL-55T a AL-55TD, určené pro regionální letouny o vzletové hmotnosti 9 až 12 tun. Možná jde o typ AL-57. S jednou z výkonnějších variant se uvažuje i pro případnou modernizaci letounů Su-25. Současné, technologicky 40 let staré motory letounu mají tah 4100 kp (4500 kp u Su-25T/TM). S novými motory s o 40% nižší spotřebou by se o 50% prodloužil dolet letounu. Plánovné modifikace AL-55 mají být použity na persektivních indických letounech HJT-39, čínských L-15 a K-8 a italských M-346.

Po srovnání s konkurenčním RD-1700, se kterým se počítá u sériových MiGů-AT, má motor AL-55 menší rozměry, vyšší tah a nižší spotřebu paliva. Cena obou motorů by se měla pohybovat mezi 500 a 700 tisíci dolarů (přibližně 20 mil. Kč). S provozem motorů AL-55 se počítá až do roku 2035.

CHARAKTERISTIKY MOTORU AL-55I

Tah motoru na maximálním režimu1760 kp
Specifická spotřeba na maximálním režimu0,71 kg.kp-1.h-1
Maximální průtokové množství vzduchu28,8 kg.s-1
Obtokový poměr motoru0.515
Maximální stupeň stlačení na nízkotlakém kompresoru2,3
Maximální stupeň stlačení na vysokotlakém kompresoru7,5
Celkový stupeň stlačení za kompresorem17,5
Celková délka motoru1950 mm
Maximální průměr motoru462 mm
Hmotnost motoru355 kg


AL-55, všesměrově vychylovatelná výstupní tryska


AL-55


AL-55I


AL-55I


AL-55I


AL-55I

Některé zdroje použitých informací a obrázků:




Přístupů od 24. 4. 2002