|
Nový ruský motor pro lehké a cvičné letouny počátku 21. století
AL-55
Saturn - Ljulka, Rusko (projekt)
Saljut, Rusko (výroba)
UMPO, Rusko (výroba)
AL-55,
univerzální dvouproudový motor, byl
vyvinut z vlastní iniciativy kanceláře NPO Saturn (šéfkonstruktér
Michail Gojchenberg) s
maximálním využitím konstrukčních poznatků z úspěšného
motoru AL-31F. Oproti AL-31F je motor 4x slabší a lehčí, ale v
porovnání se stejně těžkým francouzským Larzacem z Alpha
Jetu vyvíjí AL-55 o 40% více tahu. Ukázkový AL-55, vyrobený
firmou Saljut, byl poprvé předveden na airshow China-98. Motor vznikl
pro pohon cvičných a lehkých letounů - např. Jak-130
nebo MiG-AT.
AL-55 je plně zaměnitelný s Larzacem 04R20, je však podstatně
modernější a má širší obálku podmínek, při kterých může
efektivně pracovat. Životnost motoru byla stanovena na 2000 hodin provozu.
Konstrukce motoru AL-55 umožňuje na jeho základě vytvořit celou řadu různých provedení s tahem od 1760 do 5000 kp pro lehké cvičné, lehké bojové, lehké nadzvukové stíhací letouny i bezpilotní bojové a průzkumné prostředky. Základem všech odvozených motorů je generátor plynu (jádro) s 5-stup. kompresorem a 1-stup. turbínou, se stupněm stlačení 7,5 a průtokovým množstvím vzduchu 9 kg/s. Počítá se s následujícími verzemi a odvozeninami.
- AL-55I - první verze, která bude prakticky nasazena. Měla by být prakticky totožná se základní verzí AL-55. Tyto motory v roce 2004 vyhrály tendr na pohon nových indických cvičných letounů firmy HJT-36 firmy HAL. Poraženým konkurentem byla francouzská Snecma s motory Larzac. Motor má třístupňové dmychadlo, pětistupňový kompresor a nízkotlakou a vysokotlakou turbínu po jednom stupni. Tah motoru je 1760 kp. Pozemní zkoušky motoru začaly v květnu 2006, kdy byly k dispozici čtyři motory. Testy provázely problémy, při stendových zkouškách motoru instalovaného do MiG-AT dokonce začal hořet. Kontrakt s Indií zahrnoval dodání 18 předsériových kusů AL-55I do konce roku 2007, podle informací z prosince 2007 však zákazník nedostal ani jeden a hrozí, že se HAL nakonec rozhodne pro francouzské motory Larzac. Pokud by AL-55I přeci jen uspěl, byl by licenčně vyráběn v podniku HAL v počtu přibližně 1000 kusů, kdyby plnění kontraktu probíhalo podle plánu, byla by výroba zahájena na přelomu roku 2007 a 2008.
- AL-55I-UVT - vybaven tryskou se změnitelným vektorem tahu. Konstrukce trysky umožňuje instalaci motoru i na velmi lehké jednomotorové letouny. Tah zůstává 1760 kp.
- AL-55M - patrně dále vylepšený AL-55I.
- AL-55F - motor s komorou přídavného spalování, tah 2200/3500 kp, spotřeba ve forsážním režimu 1,65 kg.kp-1.h-1. Předpokládaná hmotnost motoru je 425 kg.
- AL-57 - motor s vyšším obtokovým poměrem, tah 2600 kp.
- AL-155 - motor s komorou přídavného spalování, tah 3200/5000 kp.
- AL-61 - bezforsážní (?) varianta s tahem 4600 kp.

Starší zdroje uvádí, že byly připravovány civilní varianty s označením AL-55T a AL-55TD, určené pro regionální letouny o vzletové hmotnosti 9 až 12 tun. Možná jde o typ AL-57. S jednou z výkonnějších variant se uvažuje i pro případnou modernizaci letounů Su-25. Současné, technologicky 40 let staré motory letounu mají tah 4100 kp (4500 kp u Su-25T/TM). S novými motory s o 40% nižší spotřebou by se o 50% prodloužil dolet letounu. Plánovné modifikace AL-55 mají být použity na persektivních indických letounech HJT-39, čínských L-15 a K-8 a italských M-346.
Po
srovnání s konkurenčním RD-1700, se kterým se počítá u sériových
MiGů-AT, má motor AL-55 menší rozměry, vyšší tah a nižší
spotřebu paliva. Cena obou motorů by se měla pohybovat mezi 500
a 700 tisíci dolarů (přibližně 20 mil. Kč). S provozem motorů AL-55 se počítá až do roku 2035.
CHARAKTERISTIKY MOTORU AL-55I
Tah motoru na maximálním režimu | 1760 kp |
Specifická spotřeba na maximálním režimu | 0,71 kg.kp-1.h-1 |
Maximální průtokové množství vzduchu | 28,8 kg.s-1 |
Obtokový poměr motoru | 0.515 |
Maximální stupeň stlačení na nízkotlakém kompresoru | 2,3 |
Maximální stupeň stlačení na vysokotlakém kompresoru | 7,5 |
Celkový stupeň stlačení za kompresorem | 17,5 |
Celková délka motoru | 1950 mm |
Maximální průměr motoru | 462 mm |
Hmotnost motoru | 355 kg |

AL-55, všesměrově vychylovatelná výstupní tryska
AL-55
AL-55I
 AL-55I
 AL-55I
AL-55I
Některé zdroje použitých informací a obrázků:
Poslední aktualizace: 12.8.2002; 5.2.2008
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz
© Zdeněk Kussior
|