AL-41F (Izdělije 20) je první ruský motor 5. generace, v době svého testování byl absolutní novinkou ve světě leteckých motorů i použitých technologií. Zahrnuje v sobě uplně nové aerodynamické charakteristiky a použití "exotických" materiálů, jako je například kvalitní tepelně odolná keramika, uhlíkové materiály, sloučeniny bóru a hliníku atd. Motor byl od roku 1985 vyvíjen kanceláří Saturn-Ljulka (Moskva), vedenou Viktorem Čepkinem. Je srovnatelný s americkým F119 letounů F-22 a JSF.
AL-41F splňuje několik základních charakteristik motorů 5. generace:
Základní parametry motoru byly nejprve prověřeny při pozemních zkouškách. Do vzduchu se motor dostal na létající laboratoři Tu-16 Gromovského institutu pro výzkum v oblasti letectví na začátku roku 1990. Nakonec byl nainstalován do letounu MiG-25PD (20-84) na místo levého motoru R-15-300. Během více než třiceti letů (1990 - 1991) byly prověřeny vlastnosti i na vysokých Machových číslech, motor byl za letu zastavován a opětovně úspěšně spouštěn. Na základě výsledků testů byly na motoru provedeny některé konstrukční úpravy, čímž byl vývoj téměř u konce. Poté se však delší dobu díky nedostatku financí nic nedělo. Až v únoru 2000 motor znovu vzlétnul, tentokrát na dvoumotorovém technologickém demonstrátoru MiG 1.44 projektu MFI. Ne zcela dokončený vývoj motoru a ovládacího systému letounu zpozdily jeho vzlet zhruba o 6 let. Letoun provedl dva nebo tři lety, brzy však bylo přerušeno financování celého projektu a demonstrátor kanceláře MiG se už do vzduchu nedostal. Do této doby bylo zhotoveno celkem 25 motorů.
U testovaných motorů bylo údajně dosaženo tahu 176 kN při hmotnosti 1500 kg. Jak již je poslední dobou zvykem, motor měl být později k dispozici ve vojenských verzích (tah 15 - 20 tun), v civilních verzích (tah 16 - 40 tun) a také jako výkonný pozemní zdroj elektrické energie. Takovýto přístup pomáhá snížit cenu vývoje a zároveň umožňuje rozšíření motoru do několika dalších sektorů - nejen k armádnímu letectvu. AL-41F byl vážným kandidátem pro pohon lehkého taktického bojového letounu S-55 (program LFI, motor by byl zřejmě ve slabší variantě). S motory se údajně počítalo i pro pohon experimentálního S-37, použity musely být nakonec motory D-30F6, protože všechny dostupné AL-41F získal program MiGu a další experimentální motory od Ljulky (deriváty AL-31F s vektorováním tahu) byly v jiných programech kanceláře Suchoj.
Zmrazení projektu AL-41F však neznamenalo ukončení práce na pokročilých motorech nové generace. Poznatky nabyté patnáctiletým vývojem motoru byly využity u níže popisovaných motorů AL-41F1A (Izdělije 117S).
Nyní je vhodný okamžik zmínit, že použití označení AL-41 u motorů Saturnu je trochu nešťastné. AL-41F (Izdělije 20) je výše popisovaný, výkonný motor 5. generace z 90. let. AL-41F1A (Izdělije 117S) je výrazná modernizace motoru AL-31F na úroveň motorů generace 4++. Konečně AL-41F1 je motor rozměrově kompatibilní s AL-31F, ale s novým jádrem a technologicky plně na úrovni 5. generace.
Izdělije 117S, motor generace 4++, patrně vychází z AL-31FP letounů Su-30/30MKI, přičemž byly aplikovány zkušenosti z vývoje původního motoru AL-41F. Motor byl Saturnem vyvinut na základě objednávky kanceláře Suchého (Suchoj) pro letouny Su-27SM2 a jejich exportní variantu Su-35.
Od AL-31FP se liší zvýšeným tahem a resursem. Tah dosahuje 8800/14500 kp, doba mezi generálními opravami vzrostla z 500 na 1000 hodin, celková životnost z 1500 na 4000 hodin. Těchto vysokých hodnot, při zachování vnějších rozměrů a hmotnosti, bylo dosaženo použitím nových technik při návrhu nízkotlakého kompresoru a zvětšením jeho vstupního průměru z 905 na 932 mm, čím se zvýšil průtok vzduchu a zvýšilo stlačení. Další novinkou je vylepšená turbína s efektivnějším systémem chlazení lopatek (zde ono prodloužení životnosti). Digitální systém řízení motoru je nyní integrován v systému řízení letounu. Motor je vybaven trojrozměrnou vektorovatelnou tryskou s výchylkou až +- 15°.
Motor si zachoval vnější rozměry a hmotnost dřívějších AL-31F a AL-31FP, tudíž instalace do stávajících letounů řady Su-27/30 bude vyžadovat jen nevelké úpravy motorových gondol a vstupů vzduchu. Nové motory by měly být od roku 2010 instalovány například do letounů Su-27IB/32FN/34, zvažuje se také možnost budoucí instalace do čínských Su-30MKK/MK2, indických Su-30MKI nebo dalších typů řady Su-27.
Celkem bylo sestrojeno (stav z dubna 2006) pět motorů. V první etapě zkoušek se uskutečnily stendové zkoušky (od srpna 2003) a letové testy (březen 2004 až listopad 2005) na zkušebním letounu Su-27M ev. č. 710 (Su-35-1) a to jak s jedním (k tomu byly připraveny 3 motory základní verze 117), tak i se dvěma motory (dva 117A), to vše včetně letů rychlostí M>2. Celkem bylo provedeno 30 letů, z toho 5 letů se dvěma motory. Celkové náklady od zahájení vývoje v roce 2000 až do ukončení první etapy se vyšplhaly na 1.5 mld rublů (cca 52 mil $). Pro druhou etapu zkoušek bylo určeno několik motorů 117S s životností stanovenou již na 4000 hodin oproti pár stovkám u základního 117. Motor 117S má několik menších vylepšení, především pro usnadnění jeho velkosériové výroby. Odtud možná přípona S pro "serijnyj". V současné době (2008) se motory 117S testují na letounech Su-35BM.
Saturn předpokládá, že další vývojem se s 117S dostane do tahové třídy nad 15000 kp. Projekt vývoje motorů řady Izdělije 117 ze 40% financuje kancelář Suchého, zbytek se rovným dílem dělí mezi Saturn a UMPO, tedy obě firmy po 30%.
Motor 117S byl vybrán pro pohon nového letounu T-50 (program PAK-FA), vzlet se předpokládá v roce 2009. Jiné zprávy to upřesňují. Nemělo by se jednat přímo o 117S (AL-41F1A) s jádrem z AL-31F, ale o motory AL-41F1 s technologicky novým jádrem a životností 6000 hodin. Motor s novým jádrem uplatní všechny zásadní technologie, které Saturn vyvinul při práci na AL-41F. Vektorovatelná tryska se bude vychylovat vertikálně o +- 15° a horizontálně o +-8° rychlostí 60°/s.
Motor s označením AL-41F1 byl prezentován už na výstavě MAKS 2001 jako nejslabší vojenská varianta řady AL-41. Není jasné, zda motor stejného označení z předchozího odstavce je ten samý typ, jako motor z výstavy, či jde o další vývojový stupeň po AL-41F1A.
Na prvním snímku letoun Su-35 s motory Izdělije 117S na výstavě MAKS 2007.
Některé zprávy zmiňují, že Saturn nadále pracuje na novém motoru pro letouny nové generace, dost možná se jedná o znovuobnovení vývoje AL-41F s řadou změn a předpokládaným poměrem tahu ke hmotnosti na hodnotě 14 až 15. Nový motor by mohl pohánět i jednomotorový letoun, odpověď na americký program JSF.
Některé zdroje použitých informací a obrázků:
Poslední aktualizace: 18.9.2002 | 1.12.2007 | 31.12.2007 | 10.11.2008
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz