About this web Banners and partners Jet engines Engines Teorie a další články Glossary Military shows Srovnání motorů Převaděč jednotek Interesting links Literatura Expozice For English readers Russion air weapons List of weapons Články Sukhoi pilot Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxes Czech rep. sceneries Developement notes FS FAQ Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklo Photos & reports Calendar Aviation museums on map Letecké dny v ČR/SR Airshows Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatchina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Flights Flight over Jeseniky 1 Flight over Jeseniky 2 Piper L4J flight Praha - Chania 2007 Others Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Some options

Přepnout na češtinu Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Links
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO other links

česky english

AL-41F

Saturn - Ljulka, Rusko (project)
Rybinskije Motory, Rusko (manufacturing)

AL-41F (Izdělije 20) je první ruský motor 5. generace, v době svého testování byl absolutní novinkou ve světě leteckých motorů i použitých technologií. Zahrnuje v sobě uplně nové aerodynamické charakteristiky a použití "exotických" materiálů, jako je například kvalitní tepelně odolná keramika, uhlíkové materiály, sloučeniny bóru a hliníku atd. Motor byl od roku 1985 vyvíjen kanceláří Saturn-Ljulka (Moskva), vedenou Viktorem Čepkinem. Je srovnatelný s americkým F119 letounů F-22 a JSF.

AL-41F splňuje několik základních charakteristik motorů 5. generace:

  • poměr tahu ke hmotnosti je 11:1, což je znatelný skok oproti 8:1 u motorů AL-31F. Na redukci hmotnosti a zvýšení tahu má zásluhu mimo jiné také znatelné snížení počtu stupňů vysokotlakého kompresoru, celkové stlačení však vzrostlo.
  • vektorování tahu má být zahrnuto již v základní produkční verzi na rozdíl od motorů 4. generace, kde je takovýto systém nabízen v pozdějších verzích, nebo až na přání zákazníka. Testovací motory vektorování tahu patrně neměly.
  • letoun poháněný těmito motory je schopen letu nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování - supercruise. Na vysokém výkonu bez přídavného spalování má největší podíl zvýšení teploty plynů před turbínou o 250°C - na dosud nevídaných 1600°C.
  • ovládání motoru je plně integrováno do digitálního systému řízení letounu (vývoj takovéhoto systému údajně přijde na 600 až 700 miliónů dolarů)

Základní parametry motoru byly nejprve prověřeny při pozemních zkouškách. Do vzduchu se motor dostal na létající laboratoři Tu-16 Gromovského institutu pro výzkum v oblasti letectví na začátku roku 1990. Nakonec byl nainstalován do letounu MiG-25PD (20-84) na místo levého motoru R-15-300. Během více než třiceti letů (1990 - 1991) byly prověřeny vlastnosti i na vysokých Machových číslech, motor byl za letu zastavován a opětovně úspěšně spouštěn. Na základě výsledků testů byly na motoru provedeny některé konstrukční úpravy, čímž byl vývoj téměř u konce. Poté se však delší dobu díky nedostatku financí nic nedělo. Až v únoru 2000 motor znovu vzlétnul, tentokrát na dvoumotorovém technologickém demonstrátoru MiG 1.44 projektu MFI. Ne zcela dokončený vývoj motoru a ovládacího systému letounu zpozdily jeho vzlet zhruba o 6 let. Letoun provedl dva nebo tři lety, brzy však bylo přerušeno financování celého projektu a demonstrátor kanceláře MiG se už do vzduchu nedostal. Do této doby bylo zhotoveno celkem 25 motorů.

U testovaných motorů bylo údajně dosaženo tahu 176 kN při hmotnosti 1500 kg. Jak již je poslední dobou zvykem, motor měl být později k dispozici ve vojenských verzích (tah 15 - 20 tun), v civilních verzích (tah 16 - 40 tun) a také jako výkonný pozemní zdroj elektrické energie. Takovýto přístup pomáhá snížit cenu vývoje a zároveň umožňuje rozšíření motoru do několika dalších sektorů - nejen k armádnímu letectvu. AL-41F byl vážným kandidátem pro pohon lehkého taktického bojového letounu S-55 (program LFI, motor by byl zřejmě ve slabší variantě). S motory se údajně počítalo i pro pohon experimentálního S-37, použity musely být nakonec motory D-30F6, protože všechny dostupné AL-41F získal program MiGu a další experimentální motory od Ljulky (deriváty AL-31F s vektorováním tahu) byly v jiných programech kanceláře Suchoj.

Zmrazení projektu AL-41F však neznamenalo ukončení práce na pokročilých motorech nové generace. Poznatky nabyté patnáctiletým vývojem motoru byly využity u níže popisovaných motorů AL-41F1A (Izdělije 117S).

Nyní je vhodný okamžik zmínit, že použití označení AL-41 u motorů Saturnu je trochu nešťastné. AL-41F (Izdělije 20) je výše popisovaný, výkonný motor 5. generace z 90. let. AL-41F1A (Izdělije 117S) je výrazná modernizace motoru AL-31F na úroveň motorů generace 4++. Konečně AL-41F1 je motor rozměrově kompatibilní s AL-31F, ale s novým jádrem a technologicky plně na úrovni 5. generace.


First two images are from MAKS 2001, the comments said it's AL-41F1 (unconfirmed information).
AL-41F1A (Article 117S)

Article 117S, 4++ generation engine, is probably based on AL-31FP from Su-30/30MKI fighter jet, while technologies tested during original AL-41F developement were applied. Engine has been developed following to order of Sukhoi boureau for Su-27SM2 and its export variant Su-35.

The engine differs from AL-31FP in higher thrust and lifespan. Thrust is 8800/14500 kp (86,3/142,2kN), MTBO is doubled from 500 to 1000 hours, total lifespan much higher, 4000 hours compared to 1500 hours for AL-31FN. Higher thrust was achieved by application of new techniques to design of lowpressure compressor (LPC) and enlarging its inlet diameter from 905 to 932 mm, thus rising airflow and pressure ratio on LPC. These changes had no effect on overall dimension and weight of the engine. Another innovation is improved turbine with more effective turbine blade cooling system, this led to the increased MTBO and lifespan. Digital engine control system is now integrated in airplane control system. Engine has 3D thrust vector control nozzle with deflection of up to +-15°.

External dimensions and weight is as it was said before unchanged against earlier AL-31F and AL-31FP so the installation to the current Su-27/30 series won't demand significant modifications to engine bays and air inlets. Since 2010 the new engines should be installed for example into Su-27IB/32FN/34 (only if alternative AL-31FM will not be used), possibility of installation to chinese Su-30MKK/MK2, indian Su-30MKI or other Su-27 series planes was considered too.

Total of (information from April 2006) 5 engines were built. First phase of tests the ground testing (since August 2003) and flight testing (March 2004 to November 2005) was done on Su-27M #710 (Su-35-1) test bed. The flight tests were conducted with only one engine installed (3 engines of basic 117 version were prepared for it) and than also with two engines installed (two 117A). Test programme contained also flights on M>2. Together 30 flight were made including 5 flights with both engines. Total cost from developement beginning to finishing of first test phase was 1.5 billion roubles (about 52 million USD). A few pieces of 117S version were prepared for second test phase. Lifespan of new engine wal already set to 4000 hours compared to a few houndreds in the case of basic 117. The 117S has several minor improvements - most of all it's easier to be mass produced. Therefore the appendix S, standing for "serijnyj" (serial), maybe. Nowdays (2008) the engines 117S are tested on Su-35BM.

Saturn presumes that oncomming developement will get the 117S in thrust class above 150kN. Sponsoring of the whole project of Article 117 developement is from 40% covered by Sukhoi boureau, the rest is equally divided between Saturn and UMPO, that meas 30% for each.

117S has been selected for new fifth generation fighter T-50 (PAK-FA programme), first flight is planned for January 2010 (information from late 2009). Other sources brought more detailed info. The powerplant of new fighter jet won't be 117S (AL-41F1A) with AL-31F core, but new AL-41F1 with technologically new core and lifespan of 6000 hours. Many key features discovered during AL-41F developement are to be used to develop new core and the whole engine. Deflection of exhaust nozzle should be +-15° vertically and +-8° horizontaly, anglespeed 60°/s.

The engine designated AL-41F1 has been presented on MAKS aerosalon back in 2001 as the weekest variant of the whole AL-41 familly. It's not confirmed that presented engine and engine described in last paragraph are the same. It is possible that described engine is different and is ancestor of AL-41F1A.


The first image shows Su-35 with Article 117S engines on MAKS 2007.

Some articles mention that Saturn still works on new engine for new generation fighters. It might be restarted developement of original AL-41F with number of improvements and expected TW ratio of 14-15. New engine serve as powerplant of single-engine plane, response to western JSF probramme.

 


MiG 1.42


Schematic comparision of AL-41F (Article 20) and AL-41F1A (Article 117S).

Izdělije 117S


Izdělije 117S

Some sources of information and images:

Komentáře k této stránce
2010-12-12 17:12:19
grom
Prečo sa vlastne od tohto motora (AL-41F) upustilo?
jméno    kontrolní výpočet 4 + 3 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002