česky english

Nový motor pro cvičné a lehké bojové letouny

AI-222

Ivčenko Progress (vývoj), Ukrajina (Zaporoží)
Motor Sič (výroba), Ukrajina (Zaporoží)
Saljut (výroba), Rusko

Motor AI-225-25 je určen pro pohon cvičných-bojových a lehkých bojových letounů Jak/AEM-130, případně dalších, jako jsou L-159 apod. Charakterizuje jej maximální bezpečnost a vysoká efektivnost provozu. Modulární konstrukce, systém FADEC, diagnostický systém a vysoká životnost jsou již standardem všech moderních proudových motorů. Ke snížení nákladů na vývoj je jádro motoru téměr totožné s jádrem paralelně vyvíjeného motoru AI-22 pro regionální letadla Tu-324. AI-22 byl poprvé spuštěn 25. 9. 2000. Dokumentace k výrobě motorů AI-222-25 byla výrobním závodům Saljut a Motor SIČ předána 2. října 2001. Pozemní testy jádra motoru AI-222-25 započaly v listopadu 2002, za letu byl motor poprvé testován v červnu 2003 a v prosinci téhož roku byly dva motory připraveny k zabudování do Jak-130. První Jak-130 vzlétl s novými motory 30. 4. 2004. V prosinci 2004 byly dodány další dva motory pro druhý letoun Jak-130. Zahájení státních zkoušek bylo plánováno na první polovinu roku 2006.

Konstrukce AI-222-25 Na přání zákazníka může být motor vybaven vektorovanou tryskou, která je tvořena samostatným modulem. Výchylka je všesměrová do 20°. Motor s ovladatelnou tryskou je pak označován AI-222-25UVT.

Pro cvičně-bojové a lehké bojové letouny vznikla verze AI-222-28 s tahem zvýšeným na 2800 kp, a to díky vylepšenému systému chlazení turbíny. Základ tohoto systému byl převzat z turbovrtulového motoru D-27.

Modifikace AI-222-25F je vybavena přídavným spalováním a tryskou proměnlivého průřezu, tah je zvýšen až na 4200 kp (o 68%). Motor je určen pro potenciální budoucí lehké bojové letouny s maximální rychlostí až M=1.5.

Na základě AI-222-25 byla rozpracována varianta AI-222-25KFK s krátkou forsážní komorou (KFK), prodlužující motor pouze o 50 cm. Jednoduchost KFK nevyžaduje zásadní zásahy do konstrukce samotného letounu, komora pracuje pouze na jednom režimu, nemá tedy takové nároky na řídící systém motoru, zvýšení tahu je 20% na hodnotu 3000 kp.

Nejslabším motorem celé série je AI-222-22 pro možnou modernizaci cvičných letounů L-39. Tah je 2200 kp.

Typ - AI-222-25 AI-222-28 AI-222-25F AI-222-25KFK
Tah - maximální (H=0, M=0, t=30°C) kp 2500 2800 2) 2500 2518
- maximální (H=5000 m, M=0,6) kp 1450 1620 3)    
- maximální (H=6000 m, M=0,4) kp   1400    
- přídavné spalování (H=0, M=0) kp     4200 3000
- přídavné spalování (H=11 km, M=1,4) kp     2760 1490
- cestovní (H=6000 m, M=0,5) kp   700 kp    
- cestovní (H=10000 m, M=0,6) kp 300 440 3)    
SFC - maximální tah (H=0, M=0, t=30°C) kg.kp-1.h-1 0,64 0,677 0,66 0,65
- maximální tah (H=5000 m, M=0,6) kg.kp-1.h-1 0,87 3) 0,87 3)    
- s přídavným spalováním (H=0, M=0) kg.kp-1.h-1     1,9 0,95
- cestovní tah (H=6000 m, M=0,5) kg.kp-1.h-1   0,83    
- cestovní tah (H=10000 m, M=0,6) kg.kp-1.h-1 0,875 3) 0,875 3)    
Průtokové množství vzduchu kg.s-1 50,2 50,6    
Celkové stlačení za kompresorem - 15,9 16,9    
Obtokový poměr - 1,19 1,13    
Maximální teplota plynů před turbínou °C 1210 1320    
Průměr vstupu mm     624 624
Maximální průměr mm     810 870
Délka mm 2237,7 2100 3070 2512
Šířka mm 860 860    
Výška mm 1093 1084   1084
Suchá hmotnost kg 440 520 540 520
Celková životnost h 3000      
1) Průtok vzduchu a stlačení za kompresorem platí pro podmínky H=0, M=0, t=30 °C
2) 2800 kp platí pro podmínky P=760 mm Hg, T=30°C, tah při podmínkách P=746 mm Hg, T=27°C je 2830 kp.
3) Údaje jsou ze stejného zdroje, ale staršího data a možná již neaktuální


AI-222-25


AI-222-25UVT


AI-222-28


AI-222-25F


AI-222-25KFK

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 5 + 5 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002