Motor AI-225-25 je určen pro pohon cvičných-bojových a lehkých bojových letounů Jak/AEM-130, případně dalších, jako jsou L-159 apod. Charakterizuje jej maximální bezpečnost a vysoká efektivnost provozu. Modulární konstrukce, systém FADEC, diagnostický systém a vysoká životnost jsou již standardem všech moderních proudových motorů. Ke snížení nákladů na vývoj je jádro motoru téměr totožné s jádrem paralelně vyvíjeného motoru AI-22 pro regionální letadla Tu-324. AI-22 byl poprvé spuštěn 25. 9. 2000. Dokumentace k výrobě motorů AI-222-25 byla výrobním závodům Saljut a Motor SIČ předána 2. října 2001. Pozemní testy jádra motoru AI-222-25 započaly v listopadu 2002, za letu byl motor poprvé testován v červnu 2003 a v prosinci téhož roku byly dva motory připraveny k zabudování do Jak-130. První Jak-130 vzlétl s novými motory 30. 4. 2004. V prosinci 2004 byly dodány další dva motory pro druhý letoun Jak-130. Zahájení státních zkoušek bylo plánováno na první polovinu roku 2006.
Konstrukce AI-222-25Pro cvičně-bojové a lehké bojové letouny vznikla verze AI-222-28 s tahem zvýšeným na 2800 kp, a to díky vylepšenému systému chlazení turbíny. Základ tohoto systému byl převzat z turbovrtulového motoru D-27.
Modifikace AI-222-25F je vybavena přídavným spalováním a tryskou proměnlivého průřezu, tah je zvýšen až na 4200 kp (o 68%). Motor je určen pro potenciální budoucí lehké bojové letouny s maximální rychlostí až M=1.5.
Na základě AI-222-25 byla rozpracována varianta AI-222-25KFK s krátkou forsážní komorou (KFK), prodlužující motor pouze o 50 cm. Jednoduchost KFK nevyžaduje zásadní zásahy do konstrukce samotného letounu, komora pracuje pouze na jednom režimu, nemá tedy takové nároky na řídící systém motoru, zvýšení tahu je 20% na hodnotu 3000 kp.
Nejslabším motorem celé série je AI-222-22 pro možnou modernizaci cvičných letounů L-39. Tah je 2200 kp.
Typ | - | AI-222-25 | AI-222-28 | AI-222-25F | AI-222-25KFK |
Tah - maximální (H=0, M=0, t=30°C) | kp | 2500 | 2800 2) | 2500 | 2518 |
- maximální (H=5000 m, M=0,6) | kp | 1450 | 1620 3) | ||
- maximální (H=6000 m, M=0,4) | kp | 1400 | |||
- přídavné spalování (H=0, M=0) | kp | 4200 | 3000 | ||
- přídavné spalování (H=11 km, M=1,4) | kp | 2760 | 1490 | ||
- cestovní (H=6000 m, M=0,5) | kp | 700 kp | |||
- cestovní (H=10000 m, M=0,6) | kp | 300 | 440 3) | ||
SFC - maximální tah (H=0, M=0, t=30°C) | kg.kp-1.h-1 | 0,64 | 0,677 | 0,66 | 0,65 |
- maximální tah (H=5000 m, M=0,6) | kg.kp-1.h-1 | 0,87 3) | 0,87 3) | ||
- s přídavným spalováním (H=0, M=0) | kg.kp-1.h-1 | 1,9 | 0,95 | ||
- cestovní tah (H=6000 m, M=0,5) | kg.kp-1.h-1 | 0,83 | |||
- cestovní tah (H=10000 m, M=0,6) | kg.kp-1.h-1 | 0,875 3) | 0,875 3) | ||
Průtokové množství vzduchu | kg.s-1 | 50,2 | 50,6 | ||
Celkové stlačení za kompresorem | - | 15,9 | 16,9 | ||
Obtokový poměr | - | 1,19 | 1,13 | ||
Maximální teplota plynů před turbínou | °C | 1210 | 1320 | ||
Průměr vstupu | mm | 624 | 624 | ||
Maximální průměr | mm | 810 | 870 | ||
Délka | mm | 2237,7 | 2100 | 3070 | 2512 |
Šířka | mm | 860 | 860 | ||
Výška | mm | 1093 | 1084 | 1084 | |
Suchá hmotnost | kg | 440 | 520 | 540 | 520 |
Celková životnost | h | 3000 |
Poslední aktualizace: 29.8.2002; 1.12.2007; 8.2.2008
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz