36MT

NPO Saturn, Rusko (Moskva)

Dvouproudový motor 36MT je určen pro malé, podzvukové létající prostředky, zejména řízené střely. Motor je analogický s americkým F107-WR-400, přičemž má o 20 až 30% vyšší tah. Konstrukčně se motor skládá z jednostupňového dmychadla s širokými lopatkami, kompresoru, kruhové spalovací komory, jednostupňové nízkotlaké a jednostupňové vysokotlaké turbíny, součástí motoru je ještě generátor elektrické energie o výkonu 4 kW. Motor je řízen elektro-hydraulickým systémem. Motor 36MT se vyznačuje nízkou spotřebou paliva, odolností proti nasátým nečistotám a nepříznivým povětrnostním podmínkám a schopností samovolné likvidace pumpáže.

Vývoj motoru začal po rozpadu SSSR, kdy výrobce doposud používaných motorů R95 zůstal za hranicemi Ruska, na Ukrajině. Motor byl vyvíjen rybinským závodem (nynější NPO Saturn) s využitím zkušeností z dřívějšího projektu "Izdělije 36". I přes omezený rozpočet se podařilo zvládnout nové technologie, postavit zkušební zařízení pro tyto motory a zavést nové postupy v organizaci vývoje a výroby. První představení si 36MT odbyl v srpnu 2001 na aerosalonu MAKS 2001. Před zkouškami samotného 36MT ještě proběhly kontrolní, pozemní testy původního motoru Izd. 36, jejichž úspěšnost byla oficiálně potvrzena 2. července 2001. 2. února 2002 bylo schváleno přistoupení k pozemním zkouškám 36MT. Letové zkoušky na střelách Ch-59M byly oficiálně ukončeny 19. září 2003.

Praktické uplatnění motor našel u modernizovaných střel Ch-59MK, u kterých díky nahrazení staršího motoru za nový 36MT a nahrazení raketového urychlovače za palivovou nádrž došlo k prodloužení doletu z 115 na 288 km. Motor umožňuje vypuštění střely z výšky až 11 km.

CHARAKTERISTIKY MOTORU 36MT

Tah motoru na maximálním režimu450 kp
Specifická spotřeba na maximálním režimu0,71 kg.kp-1.h-1
Celková délka motoru850 mm
Maximální průměr motoru330 mm
Suchá hmotnost samotného motoru82 kg
Hmotnost motoru včetně gondoly100 kg





Druhým motorem NPO Saturn pro použití na řízených střelách je typ 37-013, pohánějící střely protilodního systému Club-N a Club-S. Konkrétně jsou to minimálně podzvukové střely s označením 3M54E1 a 3M14. Typ 37 je výkonnější variantou typu 36, od 36MT se příliš neliší. Hlavní změnou je to, že 36MT je uzpůsoben pro zavěšení v gondole pod trupem, kdežto Izd. 37 je určen pro zabudování do trupu. Saturn získal licenci na výrobu Izd. 37 od OMKB (Omsk), koncem roku 2003.

Některé zdroje použitých informací a obrázků:

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 3 + 1 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002