O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Den NATO Mošnov 2007

letiště Ostrava - Mošnov, 15. září 2007



Den NATO 2008

se uskuteční 20.9.2008 na letišti Ostrava Mošnov. Více informací na www.dennato.cz.
Ani letos Den NATO v Mošnově rozhodně nezklamal. Akce proběhla v sobotu 15. září. Je to jen týden po leteckém dni CIAF 2007 v Brně a návštěvnící obou těchto akcí měli dobrou možnost vzájemně srovnat jejich organizační a programovou kvalitu.

První věc, která potěšila, byla dobrá a včasná informovanost veřejnosti vůbec o konání této akce, ale také o dopravě a účastnících, a to prostřednictvím médií, ale hlavně pěknými webovými stránkami.

Letos nemohu hodnotit příjezd autem a parkování, ale doprava nejprve vlakem do stanice Studénka (součást hlavní trati mezi Přerovem a Ostravou) a poté autobusem pár kilometrů na letiště byla vcelku bezproblémová. Na brněnském CIAFu bylo ale připraveno více autobusů a příjezd a odjezd z letiště probíhal řekl bych lépe, organizovaněji. Navíc v Mošnově doprava nebyla zdarma a když 60 lidí musí u řidiče platit, tak se doba odbavení protáhne. Nicméně mezi zastavením vlaku a vstupem do areálu letiště neuběhlo víc, než 20 minut.

Významnou část letových ukázek zabraly transportní letouny a jako první vystoupil kolem desáté hodiny americký C-17 Globmaster. Kdo viděl vystoupení před týdnem v Brně, věděl co čekat. Kdo neviděl, asi se trochu divil. Po vzletu si to 130 tunový stroj vzal strmým stoupáním vzhůru, následovala série průletů. Při ukázce minimální rychlosti se C-17 pohyboval srovnatelnou rychlostí, jako pickup, co právě projížděl přes dráhu. Mohlo to být snad něco mezi 110 a 140km/h. Vystoupení bylo zakončeno pro tak velký letoun neuvěřitelně krátkým přistáním na zhruba 350-400 metrech. Krásná demonstrace účinnosti obracečů tahu.

Po dosednutí C-17 jsem prošel statiku v jihozápadní části letiště. Hned z kraje parkovali vrtulníkaři s Mi-171Š a Mi-24 (35?). Následovala L-159 s částí, tedy možná celou výzbrojí (bude na foto pod článkem). Zleva to byly dvě submuniční bomby CBU-87, raketový blok pro 19 raket ráže 70 mm, řízená protizemné střela AGM-65 Maverick, před letounem neřízené rakety ráže 70 mm a munice do kanónu Plamen. Na pravé straně to byla klasická tříštivo-trhavá bomba Mk. 82 a její bržděná varianta Snackeye a cvičný kontejner SUU-20/A pro čtyři 70 mm rakety a až šest malých bomb. Dále byla na statice Tornada, český JAS-39D Gripen a L-39, polská dvoumístná F-16D Block 52+ se zvýšeným hřbetem, španělská F/A-18, fantasticky vypadající německá F-4 se třemi nádržemi a dvěma nákladními kontejnery. Stojánku proudových bojových strojů uzavíraly dva Eurofightery Typhoon. V ČR byly na statice poprvé, ale velký obdiv, alespoň podle mne, nesklidily. Designově je to při pohledu zepředu letoun ne moc pěkný a ve vzduchu bohužel neměl možnost se předvést. Tak snad britové příště uspějí více. Další část statiky patřila větším letounům. Polská a česká An-26, tankovací letoun KC-135 a po vystoupení přiroloval letoun C-17. Během procházení statiky o několik desítek metrů bokem oral letištní trávu původem izraelský tank Merkava, udržovaný spolkem z Lešan.

Po shlédnutí statiky se začal rozjíždět letový program. Vzlétla a odletěla dvě Tornada. Následoval zahajovací průlet 6 vrtulníků, 3 Albatrosů, 3 Gripenů a Airbus 319CJ. Za nějakou dobu se dvě Tornada vrátila a nečekaně předvedla skupinové vystoupení s lety ve formací, lety ve formaci se zapnutou forsáží, vstřícnými lety apod. Velmi potěšili, protože tuto dvojnásobnou porci rámusu asi nikdo nečekal, pokud se nepletu, nebyla vůbec napsána v programu. Bez upřesnění chronologické posloupnosti uvedu, že dále společně vystoupily dvě Mi-24/35. Kéž by se obnovil kdysi slavný Box, ale létají už konečně ve dvojici, nikoliv sólo. Pěkně zalétal Vladimír Peroutka s krásným a rychlým historickým stojem C-11. Španělská F/A-18 byla jedním z největších letošních lákadel a alespoň mě nezklamala. Prudké nástupy do ostrých manévrů, minimální rychlost s úhlem náběhu 40° a podobně - kdo ji viděl už dříve, toto čekal a určitě ocenil. Gripen s Tomášem Mertou v kabině se také předvedl v nejlepším světle.

Obdivovatele pozemní techniky potěšila statická a dynamická ukázka naší armádní a hasičské techniky. Letos jsem jim nevěnoval velkou pozornost, nemohu tedy podat zprávu co vše se předvedlo. Ale co jsem si nenechal ujít byl zásah proti teroristovi, držícímu v uneseném letounu An-26 rukojmí. Zásah jednotky policejních specialistů byl pro diváky velmi atraktivní, k tomu hovor vyjednavače s teroristou. Pěkná ukázka. Krom dalších zásahů a ukázek těžké bojové techniky zmíním z pozemních dynamických ukázek ještě útok pěchoty, vrtulníků, BVP a nakonec tanků na nepřátelská stanoviště. Šlo prakticky o to samé, jako minulý rok, okořeněno to bylo ale třemi střílejícími samohybnými houfnicemi Dana. Kupodivu rány se zdály slabší, než při výstřelech tanků.

Vrátím se ke srovnání transportních letounů. Po poledni vzlétl menší španělský transportní letoun CASA C-295M a předvedl nějaké prvky z akrobacie. Pro smůlu španělů za pár desítek minut vzlétl konkurenční italský C-27J Spartan a svým vystoupením španěly zcela převálcoval a tak trochu zesměšnil. Nedokáži zhodnotit zda neuvěřitelné manévrovací schopnosti znamenají velkou výhodu v reálném provozu, ale nejspíše svědčí o jistém nadbytku výkonu motorů, který v některých situacích může přijít vhod. Navíc C-27J je i oku více lahodící stroj.

Odpoledne ještě odlétal akrobacii Zlín 242L a jedním z posledních atraktivních vystoupení byl let F-16CJ. Přesné, strojené manévry, na to si asi američané potrpí, ale jinak vcelku žádný zázrak. Po "šestnátce" se velká část návštěvníku začla ubírat domů.

V celkovém pohledu nelze hodnotit jinak, než pozitivně. Na své si přijdou nadšenci do letadel i pozemní (ne)vojenské techniky. Nulové vstupné a pěkné počasí určitě pomohlo kladnému hodnocení a zajistilo obrovskou návštěvnost. Podle odhadů to mělo být snad až 65.000 lidí a dle mého soudu to je podstatně více, jako na CIAF 2007 za oba dny dohromady. Dovolím si malé srovnání letecké techniky obou těchto konkurenčních akcí. Kvantitativně na tom byl CIAF lépe, ale nadzvukové stroje, na které se mnoho lidí těší nejvíce, byly v Mošnově zastoupeny ve větším množství. V Mošnově bylo méně vrtulníků, lehkých sportovních strojů a úplně chyběla akrobatická skupina, alespoň mě to však nevadilo a spíše jsem byl rád, že uvolnili místo pro méně okoukaná vystoupení. Navíc pozemní ukázky jsou jen v Mošnově. Shrnul bych to tak, že letový program Dne NATO a CIAF se každým rokem sbližuje. S tímto tempem za chvíli brněnskou akci úplně vyškrtnu z kalendáře. Určitě ne vše bylo na Mošnově tak úžasné, jak by to mohlo vyznít z předchozích odstavců, třeba se najde něco méně zvládnutého, co by šlo ze strany organizátorů někdy zlepšit, ale v kontextu zkušeností z Brna mě nic zásadního nenapadá.

Budou-li přát podmínky, pak Den NATO 2008 určitě nevynechám a máte-li možnost se 20. 9. 2008 do Mošnova dostat, určitě si udělejte výlet.

Autor fotek: Pavel Pokorný
malé náhledy | plná velikost

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 





Přístupů od 24. 4. 2002