![]() |
Den NATO Mošnov 2007![]() Den NATO 2008 se uskuteční 20.9.2008 na letišti Ostrava Mošnov. Více informací na www.dennato.cz.První věc, která potěšila, byla dobrá a včasná informovanost veřejnosti vůbec o konání této akce, ale také o dopravě a účastnících, a to prostřednictvím médií, ale hlavně pěknými webovými stránkami. Letos nemohu hodnotit příjezd autem a parkování, ale doprava nejprve vlakem do stanice Studénka (součást hlavní trati mezi Přerovem a Ostravou) a poté autobusem pár kilometrů na letiště byla vcelku bezproblémová. Na brněnském CIAFu bylo ale připraveno více autobusů a příjezd a odjezd z letiště probíhal řekl bych lépe, organizovaněji. Navíc v Mošnově doprava nebyla zdarma a když 60 lidí musí u řidiče platit, tak se doba odbavení protáhne. Nicméně mezi zastavením vlaku a vstupem do areálu letiště neuběhlo víc, než 20 minut. Významnou část letových ukázek zabraly transportní letouny a jako první vystoupil kolem desáté hodiny americký C-17 Globmaster. Kdo viděl vystoupení před týdnem v Brně, věděl co čekat. Kdo neviděl, asi se trochu divil. Po vzletu si to 130 tunový stroj vzal strmým stoupáním vzhůru, následovala série průletů. Při ukázce minimální rychlosti se C-17 pohyboval srovnatelnou rychlostí, jako pickup, co právě projížděl přes dráhu. Mohlo to být snad něco mezi 110 a 140km/h. Vystoupení bylo zakončeno pro tak velký letoun neuvěřitelně krátkým přistáním na zhruba 350-400 metrech. Krásná demonstrace účinnosti obracečů tahu. Po dosednutí C-17 jsem prošel statiku v jihozápadní části letiště. Hned z kraje parkovali vrtulníkaři s Mi-171Š a Mi-24 (35?). Následovala L-159 s částí, tedy možná celou výzbrojí (bude na foto pod článkem). Zleva to byly dvě submuniční bomby CBU-87, raketový blok pro 19 raket ráže 70 mm, řízená protizemné střela AGM-65 Maverick, před letounem neřízené rakety ráže 70 mm a munice do kanónu Plamen. Na pravé straně to byla klasická tříštivo-trhavá bomba Mk. 82 a její bržděná varianta Snackeye a cvičný kontejner SUU-20/A pro čtyři 70 mm rakety a až šest malých bomb. Dále byla na statice Tornada, český JAS-39D Gripen a L-39, polská dvoumístná F-16D Block 52+ se zvýšeným hřbetem, španělská F/A-18, fantasticky vypadající německá F-4 se třemi nádržemi a dvěma nákladními kontejnery. Stojánku proudových bojových strojů uzavíraly dva Eurofightery Typhoon. V ČR byly na statice poprvé, ale velký obdiv, alespoň podle mne, nesklidily. Designově je to při pohledu zepředu letoun ne moc pěkný a ve vzduchu bohužel neměl možnost se předvést. Tak snad britové příště uspějí více. Další část statiky patřila větším letounům. Polská a česká An-26, tankovací letoun KC-135 a po vystoupení přiroloval letoun C-17. Během procházení statiky o několik desítek metrů bokem oral letištní trávu původem izraelský tank Merkava, udržovaný spolkem z Lešan. Po shlédnutí statiky se začal rozjíždět letový program. Vzlétla a odletěla dvě Tornada. Následoval zahajovací průlet 6 vrtulníků, 3 Albatrosů, 3 Gripenů a Airbus 319CJ. Za nějakou dobu se dvě Tornada vrátila a nečekaně předvedla skupinové vystoupení s lety ve formací, lety ve formaci se zapnutou forsáží, vstřícnými lety apod. Velmi potěšili, protože tuto dvojnásobnou porci rámusu asi nikdo nečekal, pokud se nepletu, nebyla vůbec napsána v programu. Bez upřesnění chronologické posloupnosti uvedu, že dále společně vystoupily dvě Mi-24/35. Kéž by se obnovil kdysi slavný Box, ale létají už konečně ve dvojici, nikoliv sólo. Pěkně zalétal Vladimír Peroutka s krásným a rychlým historickým stojem C-11. Španělská F/A-18 byla jedním z největších letošních lákadel a alespoň mě nezklamala. Prudké nástupy do ostrých manévrů, minimální rychlost s úhlem náběhu 40° a podobně - kdo ji viděl už dříve, toto čekal a určitě ocenil. Gripen s Tomášem Mertou v kabině se také předvedl v nejlepším světle. Obdivovatele pozemní techniky potěšila statická a dynamická ukázka naší armádní a hasičské techniky. Letos jsem jim nevěnoval velkou pozornost, nemohu tedy podat zprávu co vše se předvedlo. Ale co jsem si nenechal ujít byl zásah proti teroristovi, držícímu v uneseném letounu An-26 rukojmí. Zásah jednotky policejních specialistů byl pro diváky velmi atraktivní, k tomu hovor vyjednavače s teroristou. Pěkná ukázka. Krom dalších zásahů a ukázek těžké bojové techniky zmíním z pozemních dynamických ukázek ještě útok pěchoty, vrtulníků, BVP a nakonec tanků na nepřátelská stanoviště. Šlo prakticky o to samé, jako minulý rok, okořeněno to bylo ale třemi střílejícími samohybnými houfnicemi Dana. Kupodivu rány se zdály slabší, než při výstřelech tanků. Vrátím se ke srovnání transportních letounů. Po poledni vzlétl menší španělský transportní letoun CASA C-295M a předvedl nějaké prvky z akrobacie. Pro smůlu španělů za pár desítek minut vzlétl konkurenční italský C-27J Spartan a svým vystoupením španěly zcela převálcoval a tak trochu zesměšnil. Nedokáži zhodnotit zda neuvěřitelné manévrovací schopnosti znamenají velkou výhodu v reálném provozu, ale nejspíše svědčí o jistém nadbytku výkonu motorů, který v některých situacích může přijít vhod. Navíc C-27J je i oku více lahodící stroj. Odpoledne ještě odlétal akrobacii Zlín 242L a jedním z posledních atraktivních vystoupení byl let F-16CJ. Přesné, strojené manévry, na to si asi američané potrpí, ale jinak vcelku žádný zázrak. Po "šestnátce" se velká část návštěvníku začla ubírat domů. V celkovém pohledu nelze hodnotit jinak, než pozitivně. Na své si přijdou nadšenci do letadel i pozemní (ne)vojenské techniky. Nulové vstupné a pěkné počasí určitě pomohlo kladnému hodnocení a zajistilo obrovskou návštěvnost. Podle odhadů to mělo být snad až 65.000 lidí a dle mého soudu to je podstatně více, jako na CIAF 2007 za oba dny dohromady. Dovolím si malé srovnání letecké techniky obou těchto konkurenčních akcí. Kvantitativně na tom byl CIAF lépe, ale nadzvukové stroje, na které se mnoho lidí těší nejvíce, byly v Mošnově zastoupeny ve větším množství. V Mošnově bylo méně vrtulníků, lehkých sportovních strojů a úplně chyběla akrobatická skupina, alespoň mě to však nevadilo a spíše jsem byl rád, že uvolnili místo pro méně okoukaná vystoupení. Navíc pozemní ukázky jsou jen v Mošnově. Shrnul bych to tak, že letový program Dne NATO a CIAF se každým rokem sbližuje. S tímto tempem za chvíli brněnskou akci úplně vyškrtnu z kalendáře. Určitě ne vše bylo na Mošnově tak úžasné, jak by to mohlo vyznít z předchozích odstavců, třeba se najde něco méně zvládnutého, co by šlo ze strany organizátorů někdy zlepšit, ale v kontextu zkušeností z Brna mě nic zásadního nenapadá. Budou-li přát podmínky, pak Den NATO 2008 určitě nevynechám a máte-li možnost se 20. 9. 2008 do Mošnova dostat, určitě si udělejte výlet. malé náhledy | plná velikost
If you have any suggestions or find mistakes, please contact me Back on homepage www.leteckemotory.cz |