Letecký den s Květy, Mošnov 1989
letiště Ostrava - Mošnov, 3. 9. 1989
Tuto stránku bych nepojal jako klasický report a fotogalerii z leteckého dne. Jde spíše o výzvu směrem k vám, návštěvníkům tohoto webu. 18. letecký den s Květy v Mošnově proběhl koncem léta 1989. Bohužel z něj nemám žádné vlastní fotky a po téměř čtvrt století si už člověk moc nepamatuje, co všechno bylo na statice a ve vzduchu. Ani na internetu se téměř žádné informace o účastnících a vystoupeních nevyskytují. Proto se obracím na vás. Máte-li jakékoliv fotografie, novinové články a propagační materiály z této akce, prosím ozvěte se mi na mail a společně snad vytvoříme ucelenější obrázek o tomto určitě velmi zajímavém leteckém dni.
Podrobnosti najdete níže ve článku z L+K a v komentáři od Jindřicha Rosy. Určitě vaší pozornosti doporučuji alespoň následující částečný výpis zůčastněných. Schválně si zkuste srovnání se současnými českými leteckými dny. Být taková akce dnes, i bez An-225, neváhal bych nad návštěvou ani vteřinu. Zajímavé je také, že většinu programu odlétali češi - což sice bylo tehdy díky politické situaci a ještě dobrému stavu letectva samozřejmé, ale z dnešního pohledu je tehdejší účast skoro neuvěřitelná.
Letová vystoupení:
- An-225 Mrija (CCCP-82060)- několik průjezdů po dráze, pak pomalé a nečekaně tiché průlety
- 2x L-13A, akrobacie v podání Alexandra Kubovce (OK-2718) a Františka Bartoně (OK-2724)
- 4x MiG-21MF (tr.č. 9404, 9412, 9502, 9512) od 6. sbolp, vedoucí skupiny byl mjr. Jiří Beránek, další letouny pilotovali pplk. Jaroslav Matušů, npor. Dušan Paulíček, pplk. Milan Jiřička. V záloze byli připraveni npor. František Kuba a mjr. Alois Morkus.
- Su-25K (1027), plk. Ing. Vladimír Griga, podle jiného zdroje vystupovaly na leteckém dnu dva letouny Su-25K tr.č. 1005 a 1027.
Teprve po této akci byla možné o Su-25K otevřeně psát a hovořit, jako o výzbroji našeho letectva.
- Su-22M4 (4008), první veřejné předvedení letounu, pilotoval plk. Ing. Ladislav Klíma. Se záložním strojem tr.č. 4009 byl připraven pplk. František Císař
- MiG-21U (OK-016), předvedení katapultáže z výzkumného letounu VZLÚ
- L-29 (1721), Vladimír Král
- Ae-45
- L-39C, Jiří Chvojka (opravdu tento letoun vystoupil?)
- Trempík, amatérský letoun
- ULLI-01, zemědělské motorové rogalo
- AQC-03, školní dvoumístné rogalo
- Aerotrio 3x L-39 (patrně OK-186, OK-190, OK-194), vedoucí skupiny Antonín Saller
- Z-50LS, Petr Poborský
- Z-50LS, Petr Jirmus
- 3x L-410T (0926, 1133, 1134) od 1. smdlp, skupinová slétanost. Kapitáni letounů byli plk. Mgr. Vladimír Pešta, mjr. Ing. Jan Špaček a pplk. Josef Szobi
- Z-142, akrobacie Karla Kuběny
- L-23 (OK-126), Stanislav Sklenář
- 2x Mi-24D (0102, 4011) od 51.vrp z Prostějova, pilotované pplk. Ing. Jiřím Macurou a mjr. Jiřím Valachem
- C-104
- Piper (?) z Moravské Třebové
- padáčkáři a další vystoupení
- Mi-8MT (žlutá 18) sovětského letectva, seskok sovětského parašutisty mjr. Nosova z výšky 80 metrů
- Mi-8T (tr.č. 0818), výsadek para?
- An-24B (5605), výsadek para?
- An-12BP (CCCP-11833) sovětského letectva
- L-39ZA (4606, 4607)
- Neověřená informace: pplk. Václav Vašek předvedl MiG-23MF od 11. slp.
Statická ukázka:
- Mrija byla přístupná také na statice. Interiér nákladního prostoru opravdu malý není.
- L-410T tr.č. 0929
- An-26 tr.č. 2408
- MiG-21F-13 tr.č. 0418
- Su-7BM tr.č. 5618
- An-12BP tr.č. 2105
- L-29R tr.č. 2404
Další technika:
- Su-22M4 (4009), patrně záložní letoun pro letové vystupení
- Il-14/Av14T (3145), MiG-15, Su-7BM (5521), Mi-4 (4139) - nelétající stroje, vystaveny v prostoru letiště
- An-26 (2409, 2506, 2507, 3208)
- MiG-21MF (9503, 9415)
- Mi-17 (0801, 0802, 0814, 0815, 0816, 0817, 0818, 0820, 0823, 0824, 0827, 0828, 0829, 0830)
- Mi-8T (0821, 1632)
- Jak-40 (0823)
- Mi-8MT (žlutá 10) sovětského letectva
- Z-37T (OK-027) od VZLÚ
- L-39C (OK-002) od VZLÚ
- L-39C (4605)
- L-410M (0503)
- L-410UVP (0730)
- L-410T (0928)
Komentář od Jindřicha Rosy
Ještě v sobotu 2.9. 1989 (kdy v Mošnově byla generálka) bylo nádherné teplé
počasí. Večer již bylo trochu zamlženo a ráno jsme se probudili do studeného zatažena. Na Mošnov
táhla skoro celá Ostrava – ostatně podobné poutě se konaly již o rok dříve,
když se zde předváděl An-124 Ruslan, silnice 1. třídy kolem Mošnova byla
uzavřena a spolu s okolními poli se změnila částečně v parkoviště, k vjezdu
do této oblasti bylo vyžadováno mít za čelním sklem obrázek se symbolem květů.
My jsme to vyřešili tak, že jsme s sebou vzali celé číslo časopisu Květy
č. 35, kde byla na titulní straně pozvánka v podobě fotky An-225 s Buranem
na hřbetu.
Prohlídka Mrije byla zajímavá, vlastně jen okolo letounu a pak „tanečního
sálu“ nákladového prostoru – snažit se dostat do kokpitu nemělo vzhledem
k délce fronty prakticky šanci. Když jsem čekal v podobné frontě alespoň
na krátký posaz v Su-7BM, již ve vzduchu bouřil Su-22 – plk. Klíma si ještě
před oficiálním programem osahával terén a počasí.
Historická a sportovní letadla parkovala těsně u provazů: C-104 byla známá
již od roku 1986, rekonstruovaný Piper OK-UXE byla ale tehdejší novinka.
Trempíka jsem si také vyfotil coby vzácnost (no, dnes si můžu zajít do hangáru
na letňanském letišti)
Deset minut před tradiční čtrnáctou hodinou odstartovaly na forsáži po dvojicích
MiGy-21. Vzápětí pak tři Turbočmeláky. Nyní si již nevzpomenu, zda oficiální
první číslo byla ta čtverka MiGů s klasickým zaburácením při průletu na sekundu
přesně ve 14.00 nebo slétanost Z-37T s vějířovitým rozchodem a shozením vodní
zátěže v jednotlivých barvách trikolory .
Další program pak v bodech dle jednotlivých snímků na negativu – nemám samozřejmě
úplně vše. Například v reportáži popisované vystoupení „obyčejné“ Z-142 s
reportujícím J. Brskovským na palubě, či balet dvou Mi-24D, který se odehrával
samozřejmě před hlavní tribunou a my toho moc nevděli… Zrovna tak jako nízký
výsadek parašutisty Nosova z Mi-8.
- Vějířovitý rozchod 3x Z-37T - "práškování" v barvách trikolory
- Rolující Aero C-104S (2x)
- Rolující Piper Cub L-4H
- Start Piper Cub
- Start C-104S
- L-39 solo - na zádech
- 2x L-13 Blaník - zrcadlo (na zádech OK-2724 - Bartoň, dole OK-2718 - Kubovec)
- Startující/vyčkávající Z-50LS (asi Poborský?)
- 3x L-410 - skupinové létaní
- Aerotrio - 3x L-39 – tradiční vějířovitý rozchod
- 4x Z-142 - skupinová slétanost (pozn: stroji na levém křídle skupiny nefungovala
- dýmovnice)
- Vyčkávající Z-37 double-seat (OK-YKD - vlekař pro L-23) + v pozadí přistávající Su-25K (1027)
- Mrija – pojíždění po dráze na čáru vzletu, která byla na jihu
- L-23 Superblaník (OK-126)
- An-225 Mrija - 5 snímků (start, průlety, minimálka s podvozkem, letmé přistání)
- Mrija přistání - reverz (zvířený prach a zemina) + na startu připravený Trempík
- Trempík - start a v letu
- Su-22 – rychlý nízký průlet
- Z-50LS (asi Jirmus) - připraven na startu
- Su-22 - v letu
- Su-22 - přistání s vypuštěným padákem
- Katapultáž z rozjíždějícího se MiG-21U (OK-016, VZLÚ)
- Parašutisti (vojáci - s kruhovými vrchlíky) (2 snímky)
- Start rogala navijákem
- Z-37T solo (OK-073)
- Parašutisti (Dukla Prostějov) – známý žebřík
- L-200 Morava
- na samotném konci programu, kdy se lidé již rozcházeli, také ještě létali „veteráni“ L-29 Delfin a Ae-45.
Komentář od Libora Mašíka
Většina fotografií níže je focena z trochu netradičního pohledu z prostoru za dráhou. Byli jsme totiž jako členové Slezského aeroklubu Zábřeh jedni z pořadatelů této akce. A já jsem se pohyboval jako plachtař okolo kluzáků, které na akci vystupovaly. Proto jsem se dostal i do blízkosti předváděných letadel. Fotky jsou většinou ze sobotní generálky, protože v neděl přímo na akci jsem prodával lístky. Měli jsme z prodeje nějaké to procento pro sebe, takže to byla pro mne jako študáka pěkná brigáda. A program jsem již viděl v sobotu a přílet Mrije již v pátek.
Bylo celkem zajímavé, jak se tvářili na nás důstojníci tehdejší armády, když jsme po tehdy ještě vojenském letišti pobíhali s foťákama a vše fotili. Ale vysvětlili jsme jim, že v neděli je v televizi přímý přenos, a to uvidí celá republika, takže není co tajit. Nakonec to pochopili...
Poslední dvě fotky jsou z letiště v Zábřehu. Na fotkách jsou Turbolety z letky podniku Vítkovice. Po dobu konání leteckého dne byly postaveny na naše letiště v Zábřehu.
Fotografie a další informace poskytli
Gerard Helmer, Zbyněk Pavlon, Mirek Kubíček, Jindřich Rosa, Ivo Kauer, Milan Chuděj, Václav Kořínek, Libor Mašík, Jan Vachtarčík
malé náhledy | plná velikost
|
|
|
|
An-225 Mrija |
An-225 Mrija |
An-225 Mrija |
An-225 Mrija |
|
|
|
|
An-225 Mrija |
An-225 Mrija a Szobiho tým |
An-225 č. CCCP-82060 |
An-225 č. CCCP-82060 |
|
|
|
|
An-225 č. CCCP-82060 |
|
|
|
|
|
|
|
|
An-225 |
An-225 |
An-225 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An-12BP č. CCCP-11833 |
An-12BP č. CCCP-11833 |
|
|
|
|
An-12BP č. CCCP-11833 |
An-12BP č. 2105 |
An-12BP č. 2105 |
Mi-17 č. 0820 |
|
|
|
|
Mi-17 č. 0820 |
Mi-8T č. 0818 |
L-410T č. 0929 |
L-410T č. 0929 |
|
|
|
|
L-410 |
An-26 č. 2408 |
An-26 č. 2408 |
MiG-21F č. 0418 |
|
|
|
|
Su-7BM č. 5618 |
Su-7BM |
An-12BP č. 2105 |
An-26 č. 2408 |
|
|
|
|
|
C-104 |
Piper |
Trempík |
|
|
|
|
Nácvik skupinové slétanosti na letecký den s Květy 1989. |
Nácvik skupinové slétanosti na letecký den s Květy 1989 nad Ostravou-Dubinou a Hrabůvkou ... |
Nácvik skupinové slétanosti na letecký den s Květy 1989 |
Nácvik skupinové slétanosti na letecký den s Květy 1989 |
|
|
Nácvik skupinové slétanosti na letecký den s Květy 1989, s razítkem od pracovních schodů na krytu motoru ... |
Nácvik skupinové slétanosti na letecký den s Květy 1989 nad Ostravou-Dubinou a Hrabůvkou ... |
Fotografie od Libora Mašíka
Fotografie od Jana Vachtarčíka
Články z tisku
L+K 18/1989
Květy 24.8.1989 (35)
Květy 28.9.1989 (40)
Ostravský Večerník
Propagační materiály
Komentáře k této stránce
Warning: mysql_query() [
function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in
/data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line
210
Warning: mysql_query() [
function.mysql-query]: A link to the server could not be established in
/data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line
210
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.
If you have any suggestions or find mistakes, please contact me
Back on homepage www.leteckemotory.cz
© Zdeněk Kussior