About this web
Banners and partners
Engines
Teorie a další články
Glossary
Military shows
Srovnání motorů
Převaděč jednotek
Interesting links
Literatura
Expozice
For English readers
List of weapons
Sukhoi pilot
Technik u dopravky
Jindřichův Hradec
Jesenicko 2.0
ZK VFR Objects
FSbox - crashboxes
Czech rep. sceneries
Developement notes
FS FAQ
Lock On - tutorial
Ka-50 Black Shark
Cyklo
Calendar
Aviation museums on map
Letecké dny v ČR/SR
Aviatická pouť 2010
Aviatická pouť 2012
CIAF 2000
CIAF 2002
CIAF 2003
CIAF 2004
CIAF 2005
CIAF 2006
CIAF 2007
IFD 2008
Přerov 2005
Přerov 2006
Flying Rhino 2005
Flying Rhino 2007
Flying Rhino 2008
Flying Rhino 2009
Ramstein Rover 2012
Náměšť, Hradec 95/6
Náměšť 1995 a 1996
Náměšť 2006
Mošnov 1989
Den NATO 2006
Den NATO 2007
Dny NATO 2008
Dny NATO 2012
Čáslav 2007
Sliač 1964
Sliač 2003
Sliač 2005
Národné let. dni 2007
Malacky 2009
CSIAF 1992
Le Bourget 2007
RIAT 2009
TLP 2008
Duxford 2008
Kecskemét 2008
Kecskemét 2010
Airpower 2009
NTM 2009
Radom 2013
Cihelna 2006
Cihelna 2007
Cihelna 2010
Cihelna 2012
Den Pásovce 2009
Den Pásovec 2010
Kbely
Bílý Potok
Olomouc Neředín
Králíky, Bouda
Lešany
Vyškov
AirPark Zruč
TM Brno
Krakow 2013
Muz. Orla Bialego
Świdnica
Košice
SPSL 2008
Messerschmitt Stif.
Schleißheim
Cottbus
Gatow
Peenemünde
Sinsheim
Gatchina
NASM
Castle Air Museum
Hill Aerospace Museum
Pacific Air Museum
USS Hornet
Planes of Fame
Cradle of Aviation
Kennedy Space Center
Midland
Museum of Flight
USS Interpid
Hendon
De Havilland Museum
Le Bourget Museum
Linköping
Aeroseum
Ängelholm
Moskva
Siem Reap
Bukurešť
War Remnants Museum
Rimini
Caproni
Autosalon 2005
AUTOTEC 2008
Ecce Homo 2005
Ecce Homo 2006
Ecce Homo 2007
Ecce Homo 2008
Ecce Homo 2009
FMX Brno 2010
Flight over Jeseniky 1
Flight over Jeseniky 2
Piper L4J flight
Praha - Chania 2007
Priessnitzův pohár 07
Delfín OK-ATS
JAS-39 Gripen
Panorama
Medlánky 24.2.2008
Depozit TM Brno
Dargen
Ignis Brunensis 2008
aukce Mariánské Láz.
California agric. mus.
Petroleum museum
|
Letecký den s Květy, Mošnov 1989Tuto stránku bych nepojal jako klasický report a fotogalerii z leteckého dne. Jde spíše o výzvu směrem k vám, návštěvníkům tohoto webu. 18. letecký den s Květy v Mošnově proběhl koncem léta 1989. Bohužel z něj nemám žádné vlastní fotky a po téměř čtvrt století si už člověk moc nepamatuje, co všechno bylo na statice a ve vzduchu. Ani na internetu se téměř žádné informace o účastnících a vystoupeních nevyskytují. Proto se obracím na vás. Máte-li jakékoliv fotografie, novinové články a propagační materiály z této akce, prosím ozvěte se mi na mail a společně snad vytvoříme ucelenější obrázek o tomto určitě velmi zajímavém leteckém dni. Podrobnosti najdete níže ve článku z L+K a v komentáři od Jindřicha Rosy. Určitě vaší pozornosti doporučuji alespoň následující částečný výpis zůčastněných. Schválně si zkuste srovnání se současnými českými leteckými dny. Být taková akce dnes, i bez An-225, neváhal bych nad návštěvou ani vteřinu. Zajímavé je také, že většinu programu odlétali češi - což sice bylo tehdy díky politické situaci a ještě dobrému stavu letectva samozřejmé, ale z dnešního pohledu je tehdejší účast skoro neuvěřitelná. Letová vystoupení:
Komentář od Jindřicha Rosy
Ještě v sobotu 2.9. 1989 (kdy v Mošnově byla generálka) bylo nádherné teplé
počasí. Večer již bylo trochu zamlženo a ráno jsme se probudili do studeného zatažena. Na Mošnov
táhla skoro celá Ostrava – ostatně podobné poutě se konaly již o rok dříve,
když se zde předváděl An-124 Ruslan, silnice 1. třídy kolem Mošnova byla
uzavřena a spolu s okolními poli se změnila částečně v parkoviště, k vjezdu
do této oblasti bylo vyžadováno mít za čelním sklem obrázek se symbolem květů.
My jsme to vyřešili tak, že jsme s sebou vzali celé číslo časopisu Květy
č. 35, kde byla na titulní straně pozvánka v podobě fotky An-225 s Buranem
na hřbetu.
Prohlídka Mrije byla zajímavá, vlastně jen okolo letounu a pak „tanečního sálu“ nákladového prostoru – snažit se dostat do kokpitu nemělo vzhledem k délce fronty prakticky šanci. Když jsem čekal v podobné frontě alespoň na krátký posaz v Su-7BM, již ve vzduchu bouřil Su-22 – plk. Klíma si ještě před oficiálním programem osahával terén a počasí. Historická a sportovní letadla parkovala těsně u provazů: C-104 byla známá již od roku 1986, rekonstruovaný Piper OK-UXE byla ale tehdejší novinka. Trempíka jsem si také vyfotil coby vzácnost (no, dnes si můžu zajít do hangáru na letňanském letišti) Deset minut před tradiční čtrnáctou hodinou odstartovaly na forsáži po dvojicích MiGy-21. Vzápětí pak tři Turbočmeláky. Nyní si již nevzpomenu, zda oficiální první číslo byla ta čtverka MiGů s klasickým zaburácením při průletu na sekundu přesně ve 14.00 nebo slétanost Z-37T s vějířovitým rozchodem a shozením vodní zátěže v jednotlivých barvách trikolory . Další program pak v bodech dle jednotlivých snímků na negativu – nemám samozřejmě úplně vše. Například v reportáži popisované vystoupení „obyčejné“ Z-142 s reportujícím J. Brskovským na palubě, či balet dvou Mi-24D, který se odehrával samozřejmě před hlavní tribunou a my toho moc nevděli… Zrovna tak jako nízký výsadek parašutisty Nosova z Mi-8.
Komentář od Libora Mašíka
Většina fotografií níže je focena z trochu netradičního pohledu z prostoru za dráhou. Byli jsme totiž jako členové Slezského aeroklubu Zábřeh jedni z pořadatelů této akce. A já jsem se pohyboval jako plachtař okolo kluzáků, které na akci vystupovaly. Proto jsem se dostal i do blízkosti předváděných letadel. Fotky jsou většinou ze sobotní generálky, protože v neděl přímo na akci jsem prodával lístky. Měli jsme z prodeje nějaké to procento pro sebe, takže to byla pro mne jako študáka pěkná brigáda. A program jsem již viděl v sobotu a přílet Mrije již v pátek.
Bylo celkem zajímavé, jak se tvářili na nás důstojníci tehdejší armády, když jsme po tehdy ještě vojenském letišti pobíhali s foťákama a vše fotili. Ale vysvětlili jsme jim, že v neděli je v televizi přímý přenos, a to uvidí celá republika, takže není co tajit. Nakonec to pochopili... Poslední dvě fotky jsou z letiště v Zábřehu. Na fotkách jsou Turbolety z letky podniku Vítkovice. Po dobu konání leteckého dne byly postaveny na naše letiště v Zábřehu. Gerard Helmer, Zbyněk Pavlon, Mirek Kubíček, Jindřich Rosa, Ivo Kauer, Milan Chuděj, Václav Kořínek, Libor Mašík, Jan Vachtarčík malé náhledy | plná velikost Fotografie od Libora Mašíka Fotografie od Jana Vachtarčíka L+K 18/1989 Květy 24.8.1989 (35) Květy 28.9.1989 (40) Ostravský Večerník Propagační materiály Komentáře k této stránce
2022-11-03 10:16:34
Yumi
Hello, It is a wonderful information and also get good knowledge and ideas from this article.The author is giving good thoughts and suggestions to each and every readers through this article. Looking forward to another article. Just visit our website too. https://j9korea.com/
카지노 제이나인 온 카지노 제이나인 토토 갤러리 제이나인 토토 커뮤니티 제이나인 제이나인 토토 사이트 추천
2022-10-07 08:26:25
Mabel
bunadisisj nsjjsjsisjsmizjzjjzjzz zumzsert
2022-10-06 03:48:54
Michale
bunadisisj nsjjsjsisjsmizjzjjzjzz zumzsert
2022-10-03 23:01:07
Shawn
bunadisisj nsjjsjsisjsmizjzjjzjzz zumzsert
2022-09-05 20:29:24
Sanford
bunadisisj nsjjsjsisjsmizjzjjzjzz zumzsert
2022-04-27 16:26:37
TEDDY
Dobrý deň.
Pred mesiacom som na jednej z mojich videokaziet VHS "oprášil" vystúpenie MRIJE na tomto leteckom dni z 3.9.1989. Túto časť priameho prenosu Československej televízie som zdigitalizoval a môžete si ju pozrieť na https://www.youtube.com/watch?v=3kiZ4f-3Ozc
2020-05-05 09:54:02
Tata
Já tam tehdy sloužil na věži jako meteorolog.Takové hodnosti co tam tehdá byly, jsme na Mošnově vůbec neznali,tam byl max plukovník. Bylo zvláštní říkat nějakému generálovi ,,náčelníku" když jsme jim nosili co půl hodiny info o počasí.
2020-04-27 21:26:54
David
Byl jsem tam. Tenkrát ještě bylo se na co dívat a dnes už i tu atmosféru a všechno okolo toho nic nenahradí... Díky za tuto stránku!
2020-03-02 20:03:45
pepan
byl jsem tam, tak to trochu doplním.
Ti padáčkáři, nebyli vojáci, ale Aeroklub Svazarmu. Skákalo se z ruských AN-12, z Milovic. Na trupu měly nápis Aeroflot a v zadním střelišti byl dvojkanón, což nás zcela "odbouralo"a tím vlastně celá zábava začla. Posádka byli samozřejmě vojáci. Aby dostáli svému ruskému "image", tak měl maník, který za letu otvíral zadní nákladové vrata, svoji sklopnou sedačku podepřenou prázdnou flaškou od stoličné. Na zemi, při přípravě zkoučeli ty vrata otevřít a protože je patrně dlouho nepoužívali, tak se jedna strana kousla. "Dveřník", se širokým úsměvem odkudsi z útrob aeroplánu vyčaroval desetikilovou palici, párkrát s ní "pohladil" hydrauliku dveří a všechno fungovalo tak jak má být. Z "Mošnova 1989" mám dva seskoky, po jednom sobotu a v neděli. Skákali jsme na cvičných OVP-68, se stabilizací a pěti, nebo desetisekundovou výdrží. Mám to uvedené ve starém záznamníku seskoků a nechce se mi jej teď hledat v harampádí na půdě. Stejný padáky tehdá používala ČSLA, proto možná dochází k tomuto rozšířenému omylu. Celou tuhle povedenou taškařici s AN-12 spunktovali jistí snaživci z tehdejšího SVAZARMU, kteří si chtěli nahonit rychle zásluhy. Já si nestěžuju, protože to nejen pro mě byl docela "exotickej" éroplán a nevšední zážitek. Ostatně, Mošnov a třeba ten poplyšákový letecký den v Prostějově byly takový povedené celovíkendové večíreky a rádi na to s kamarády vzpomínáme. Samozřejmě, lepší by bylo skákání se 4000 metrů a s minutovým volným pádem, pro tu mašinu to nebyl problém, ale s ohledem na tu narychlo posbíranou sešlost by to možná neproběhlo tak bezproblémově.
2018-06-15 22:08:11
hanys
Tak to je gól. Na tuhle stránku jsem se dostal náhodou skrz několik odkazů a koukám na fotku z první série, kde můj tata čučí na motor Mrije a já čučím pod ním ;)) Tenkrát jsme tam přijeli z Ostravy na kolech (po špatných zkušenostech s autobusem při předchozí návštěvě Ruslana) a zamkli je k plotu kolem letiště. Bylo mi 13...
2017-02-03 21:52:49
Zdeněk
Při hledání informací o leteckém dnu s Květy jsem narazil na tyto stránky. Byl jsem tam, fotil a teď jsem i negativy naskenoval. Pokud ještě platí ta výzva na začátku článku tak se ozvěte na mail Z.Vich@seznam.cz a nebo se pokuste na Rajčeti vyhledat autor vzdenek . Mimochodem těch alb s leteckou tématikou tam mám víc. V minulosti(hodně dávné ) jsem sloužil u 9.Slp v Bechyni.
2016-11-08 23:08:10
Albert Orlita
dobry vecer, dekuji velice za tuto stranku, potreboval jsem udaje o LD s Kvety 1989. Ten obrazek z Letectvi a kosmonautiky neni cislo 18/89, ale 23/89, strana 18
2016-03-06 20:56:53
ZK
mira:
Pokud máte možnost fotky nascanovat, velmi rád zveřejním.
2016-02-11 17:13:26
mira
byl jsem tam,mám několik fotek
2016-01-25 22:23:47
pepa věříš
Já to pamatuji jako 14-letý v televizi na tehdejším 2.programu.
2015-10-04 11:02:34
Kašpi
Vté době jsem sloužil vlasti v Mošnově a byl jsem se tam podívat bylo to super.
2015-02-16 13:45:28
Claudius
Myslím, ža na 99% mohu potvrdit, že pplk. Václav Vašek skutečně předvedl MiG-23MF ze žateckého pluku. Sloužil jsem sice u 1. slp, ale pamatuji se, že tenkrát jsem vystoupení (mimo jiné i jeho) sledoval v přímém přenosu (byl to víkend odpoledne), který vysílala tehdejší Československá televize...
2014-05-27 20:56:46
standa
Byl jsem tam,mám dvě fotky. standa@seznam.cz
2014-05-05 21:23:53
Pedro
Film Zelená léta,jsou tam zajímavé záběry ze cvičení Štít 84,Su-25,Su-24,MiG-23 atd...http://uloz.to/xH1WATtg/zelena-leta-85-dvbt-cz-sk-romin-avi
2014-03-15 12:00:13
Jaroslav
Z vojenského cvičení záložáka jsem tehdy mohl na víkend neplánovaně zajet domů, do Ostravy, a zjistil jsem, že v sobotu má přiletět Mrija. Ráno jsem nastoupil do autobusu (auto jsem neměl), ze zastávky v Mošnově jsem došel na letiště a právě v tu chvíli, náhodou a zázrakem, se na horizontu objevila Mrija, na přiblížení. V nízkém letu prolétla nad dráhou, levým obloukem přeletěla zpět na přiblížení, a přímo přede mnou přistála.
Kupodivu těch několik přihlížejících mohlo volně vstoupit do pravé části letiště, kde Mrija zaparkovala, a nejen vstoupit do otevřených útrob letounu, ale také potom odpoledne sledovat generálku na neděli. Včetně vystoupení Mrije. Neustále mám před očima její nízký let, relativně tichý, a laik nechápal, jak se taková masa může udržet na obloze, když letoun téměř "stojí", a přímo nad hlavou. Tento skvělý zážitek měl jedinou chybu - neměl jsem k dispozici fotoaparát.
2013-10-11 17:11:23
Pedro
V létě roku 1987 byl natočen dokument "Let začíná na zemi",tenkrát Vojenský film Praha,bylo to natáčeno během cvičení létání z "dálniční" VPD u Vyškova,to bych možná pojal jako první veřejnou prezenčku Su-25K.
2013-10-09 19:39:42
pelekakau@seznam.cz
zrovna nedávno jsem zaslal vlastní fota na adr.svazletcu.pribor@seznam.cz.
osobně jsem se účastnil jako pal.technik s mjr.Špačkem při skup.slétanosti L-410-na tu dobu fantastická nevídaná letecká událost...i.k.
2013-09-28 17:50:16
Jiří
Byl jsem tam a ikdyž mi tenkrát bylo 5 let, pamatuju si to dodnes. Při vstupu do An-225ky jsem brečel že to semnou uletí, nějaký ruský důstojník mě tenkrát uklidňoval ať se nebojím :D
2013-09-09 12:29:09
ZMOK66
Bol som tam ako technik na lietadle AN-26 a musím povedať, že to bolo vtedy neskutočné !
2013-03-03 14:10:42
olin
Bylo to překrásné!
2012-02-02 21:55:21
Mefistofeles
Byl jsem tam toho památného dne a byl to nezapomenutelný zážitek
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány. If you have any suggestions or find mistakes, please contact me Back on homepage www.leteckemotory.cz |