Dle mého názoru šlo v případě této akce v maďarském Kecskemétu o velmi vydařenou airshow, kterou jsme v ČR v posledních letech neměli možnost zažít. Dvě akrobatické skupiny světové třídy a dvě méně známé, rozhodně také zasluhující obdiv, zhruba dvanáct vystoupení bojových letunů včetně u nás už dlouho nevystupujícího MiGu-21 (v úpravě Lancer), u nás velmi zřídka vystupujícího Harrieru GR9 a hlavně v plnohodnotné ukázce u nás neviděného letounu Typhoon. Rozhodně zaujal Zoltán Vereš, pilot bez pudu sebezáchovy na akrobatu Extra 330S. Peter Besenyei na podobném stroji ukázal trochu méně, než jsme u něj zvyklí, každopádně fyziku jako vždy popřít dokázal. Další vystoupení rozhodně také stála za to. Tedy až na maďarský MiG-29, který snad ani nezapnul forsáž a celé vystoupení tak bych hodně slabé. Možným důvodem byla mimořádka na tomto letišti měsíc zpět, kdy jeden MiG havaroval tuším při přistávacím manévru. Zaplachtované zbytky letounu (tedy nejspíše to byl on) byly vidět v severovýchodní části letiště na odstavné ploše.
Co se počasí týče, tak v pátek na příletech bylo neskutečné horko (snad přes 35°C), v sobotu ráno zima a bouřkové mraky v okolí letiště a dokonce i spadlo pár kapek. Všechno zlé je k něčemu dobré, hustá oblačnost udělala krásně kontrastní pozadí pro vystoupení Zoltána Vereše a jeho kreslení na oblohu. Odpoledne se už zcela vyjasnilo.
Pokud bych měl hodnotit vhodnost letiště pro pořádání airshow a celkově organizaci, nelze toho moc vytknout. Divák má slunce v zádech, areál letiště má obrovskou rozlohu, takže dokáže bez problémů pojmout desetitisíce diváků, pokud stojíte u plotu v prostoru A, letadla na a z vystoupení většinou jezdí přímo před vámi. Chybí jen úly pro pohodlné sledování z "výšky", ve východní části letiště je jen val, na které se vlezou maximálně desítky až stovky diváků. Značení příjezových cest nějaké bylo, na letiště se dalo dostat bez problémů. Parkoviště byla v době našeho příjezdu kolem 9:00 většinou zaplněna, podnikaví zemědělci ale za menší úplatu umožnili parkování mezi svými rajčaty.
Nemohu jinak, než tuto akci doporučit, je to změna oproti tomu, co můžete vídat v ČR.
Pokud by jste chtěli tuto akci příští rok navštívit, a já to určitě doporučuji, mohlo by se vám hodit pár následujících informací (platné pro rok 2008)
- Z Brna (většina čechů přes/kolem něj při cestě do Maďarska bude projíždět) do Kecskemétu jedete naprostou většinu trasy po dálnici, vzdálenost je asi 420 km. Krátkodobé dálniční známky vyšly v ČR na 220Kč, na Slovensku na nějakých 150Kč, ve Maďarsku na 160Kč. Cena benzínu je v Maďarsku zhruba stejná, jako u nás, možná trochu nižší
- Volné kempování se stanem je v Maďarsku zakázáno, spaní ve spacáku ale pokud vím ne. Pokud ale nebudete moc na očích, ve stanu někde u letiště přespíte.
- Ubytování v penzionech a motelech shánějte dříve, než později, několik týdnů před akcí už bývají v širším okolí vyprodány.
- Poblíž brány 2 na východní straně letiště bývá zřízen malý (tak půl hektaru) improvizovaný camp - nomad camping. WC tam asi bude Toi-Toi, patrně by měla být přistavena cisterna s pitnou vodou
- Pokud zvolíte normální camp, cena bude pro tři osoby s jedním autem a jedním stanem něco přes 22€ (tedy vejde se to do 200Kč/os/noc)
- Vstupenky letos stály 4000 forintů, což je něco přes 400Kč.
- Nespoléhejte na to, že můžete většinou platit eury, to možná jen na čerpacích stanicích
- Nespoléhejte na to, že vám budou maďaři rozumnět, když na ně spustíte anglicky.
- Pro případ, že by vám mělo na hlavu spadnout letadlo se raději pojistěte, je to tak 50-100Kč/os/celý pobyt (3 dny).
malé náhledy | plná velikost
Páteční přílety
|
|
|
|
První přílet, který jsme viděli byl rovnou Typhoon |
|
|
Dva účastníci z ČR |
|
|
|
|
|
|
|
|
Česká Andula An-26 |
|
|
Srbské Orao J-22, při sobotním programu mělo, jak už je u něj zvykem, hodně koukatelné vystoupení. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Setkání generací An-26 a C-27J |
|
|
|
|
|
|
|
|
MiG-29 se při nácviku vystoupení moc neukázal, ale přistání si spotteři vychutnali ... |
... dokonce i lítaly deštníky a oblaka prachu |
Pro mě jedno z největších lákadel - vidět ještě za letu Su-22 |
|
|
|
|
|
|
MiG-21 Lancer s přibližovací rychlostí skoro 300 km/h se docela špatně fotí |
|
|
|
|
|
|
|
|
Desítky spotterů u prahu dráhy 12 |
|
|
|
|
|
|
|
Dva Harriery přiletěly společně s Tornadem |
|
|
|
|
|
|
Sobotní program
|
|
|
|
Řecký bitevní A-7E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Polská Su-22 |
|
|
|
|
|
C-27 Spartan |
|
Rumunský MiG-21 Lancer |
|
|
|
|
|
|
|
Vybavení Lanceru je už trochu dál oproti MFku. |
|
|
|
|
Zahajovací průlet ve vlnách: 2x Mi-24, 1x Mi-17 ... |
1x An-26, 2x L-39 1x An-26, 2x MiG-29 dvě vlny 3x JAS-39 |
JAS-39 Gripen uprostřed je mezi ostatními opravdu drobeček |
Motory Tornada |
|
|
|
|
|
MiG-29 ze zahajovacího průletu |
Gripeny ze zahajovacího průletu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příruční flak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maďarský MiG-29 se moc nepředvedl, vystoupení bylo hodně slabé, bez forsáže ... |
... důvodem byla možná mimořádka měsíc zpět, kdy byl na letišti ... |
... poškozen jeden MiG-29 během přistávacího manévru. |
|
|
|
|
|
|
|
MiG-21 Lancer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Srbská skupina Stars na Galebech G-2 |
|
|
|
|
|
|
Nizozemská F-16MLU |
|
|
|
|
|
|
|
Pán si to užíval :) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čas jít o dům dál |
Pár kilometrů východně zuřila bouřka, udělala ale krásně kontrastní pozadí |
Zoltán Vereš a jeho skvělé vystoupení ... |
|
|
|
|
... včetně kreslení na oblohu - houslový klíč apod. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Výkrut pár metrů nad zemí ... |
... a nízký průlet nad stojánkou |
Peter Besenyei se tentokrát moc nepředvedl ... |
|
|
|
|
... špatný rozhodně nebyl, ale Zoltán nasadil laťku hodně vysoko |
Pěkné počasí a desetitisíce návštěvíků |
|
|
|
|
|
|
|
Turkish Stars letoun NF-5B |
NF-5A |
PC-6 a klasické fyziku maximálně využívající vystoupení s extrémně krátkým vzletem a přistáním |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. přikázání: Neodřeš |
|
|
Švéd měl svého Gripena opravdu v ruce |
|
|
|
|
|
|
|
|
Finská F/A-18C |
|
|
Mirage 2000 |
|
|
|
|
|
|
Při vystoupení španělského Typhoonu byl velmi dobře ... |
... poznat obrovský přebytek výkonu |
|
|
|
|
|
|
|
|
Frecce Tricolori před diváky najíždějí na start |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
If you have any suggestions or find mistakes, please contact me
Back on homepage www.leteckemotory.cz
© Zdeněk Kussior