O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy


International Air and Military Show 2008

Kecskemét, Maďarsko, 16. 8. 2008

autor: Zdeněk Kussior

Dle mého názoru šlo v případě této akce v maďarském Kecskemétu o velmi vydařenou airshow, kterou jsme v ČR v posledních letech neměli možnost zažít. Dvě akrobatické skupiny světové třídy a dvě méně známé, rozhodně také zasluhující obdiv, zhruba dvanáct vystoupení bojových letunů včetně u nás už dlouho nevystupujícího MiGu-21 (v úpravě Lancer), u nás velmi zřídka vystupujícího Harrieru GR9 a hlavně v plnohodnotné ukázce u nás neviděného letounu Typhoon. Rozhodně zaujal Zoltán Vereš, pilot bez pudu sebezáchovy na akrobatu Extra 330S. Peter Besenyei na podobném stroji ukázal trochu méně, než jsme u něj zvyklí, každopádně fyziku jako vždy popřít dokázal. Další vystoupení rozhodně také stála za to. Tedy až na maďarský MiG-29, který snad ani nezapnul forsáž a celé vystoupení tak bych hodně slabé. Možným důvodem byla mimořádka na tomto letišti měsíc zpět, kdy jeden MiG havaroval tuším při přistávacím manévru. Zaplachtované zbytky letounu (tedy nejspíše to byl on) byly vidět v severovýchodní části letiště na odstavné ploše.

Co se počasí týče, tak v pátek na příletech bylo neskutečné horko (snad přes 35°C), v sobotu ráno zima a bouřkové mraky v okolí letiště a dokonce i spadlo pár kapek. Všechno zlé je k něčemu dobré, hustá oblačnost udělala krásně kontrastní pozadí pro vystoupení Zoltána Vereše a jeho kreslení na oblohu. Odpoledne se už zcela vyjasnilo.

Pokud bych měl hodnotit vhodnost letiště pro pořádání airshow a celkově organizaci, nelze toho moc vytknout. Divák má slunce v zádech, areál letiště má obrovskou rozlohu, takže dokáže bez problémů pojmout desetitisíce diváků, pokud stojíte u plotu v prostoru A, letadla na a z vystoupení většinou jezdí přímo před vámi. Chybí jen úly pro pohodlné sledování z "výšky", ve východní části letiště je jen val, na které se vlezou maximálně desítky až stovky diváků. Značení příjezových cest nějaké bylo, na letiště se dalo dostat bez problémů. Parkoviště byla v době našeho příjezdu kolem 9:00 většinou zaplněna, podnikaví zemědělci ale za menší úplatu umožnili parkování mezi svými rajčaty.

Nemohu jinak, než tuto akci doporučit, je to změna oproti tomu, co můžete vídat v ČR.

Pokud by jste chtěli tuto akci příští rok navštívit, a já to určitě doporučuji, mohlo by se vám hodit pár následujících informací (platné pro rok 2008)

  • Z Brna (většina čechů přes/kolem něj při cestě do Maďarska bude projíždět) do Kecskemétu jedete naprostou většinu trasy po dálnici, vzdálenost je asi 420 km. Krátkodobé dálniční známky vyšly v ČR na 220Kč, na Slovensku na nějakých 150Kč, ve Maďarsku na 160Kč. Cena benzínu je v Maďarsku zhruba stejná, jako u nás, možná trochu nižší
  • Volné kempování se stanem je v Maďarsku zakázáno, spaní ve spacáku ale pokud vím ne. Pokud ale nebudete moc na očích, ve stanu někde u letiště přespíte.
  • Ubytování v penzionech a motelech shánějte dříve, než později, několik týdnů před akcí už bývají v širším okolí vyprodány.
  • Poblíž brány 2 na východní straně letiště bývá zřízen malý (tak půl hektaru) improvizovaný camp - nomad camping. WC tam asi bude Toi-Toi, patrně by měla být přistavena cisterna s pitnou vodou
  • Pokud zvolíte normální camp, cena bude pro tři osoby s jedním autem a jedním stanem něco přes 22€ (tedy vejde se to do 200Kč/os/noc)
  • Vstupenky letos stály 4000 forintů, což je něco přes 400Kč.
  • Nespoléhejte na to, že můžete většinou platit eury, to možná jen na čerpacích stanicích
  • Nespoléhejte na to, že vám budou maďaři rozumnět, když na ně spustíte anglicky.
  • Pro případ, že by vám mělo na hlavu spadnout letadlo se raději pojistěte, je to tak 50-100Kč/os/celý pobyt (3 dny).
malé náhledy | plná velikost

Páteční přílety
První přílet, který jsme viděli byl rovnou Typhoon     Dva účastníci z ČR
První přílet, který jsme
viděli byl rovnou Typhoon
    Dva účastníci z ČR
       
Česká Andula An-26     Srbské Orao J-22, při sobotním programu mělo, jak už je u něj zvykem, hodně koukatelné vystoupení.
Česká Andula An-26     Srbské Orao J-22, při sobotním
programu mělo, jak už je
u něj zvykem, hodně
koukatelné vystoupení.
       
       
      Setkání generací An-26 a C-27J
      Setkání generací
An-26 a C-27J
       
MiG-29 se při nácviku vystoupení moc neukázal, ale přistání si spotteři vychutnali ... ... dokonce i lítaly deštníky a oblaka prachu Pro mě jedno z největších lákadel - vidět ještě za letu Su-22  
MiG-29 se při nácviku
vystoupení moc neukázal, ale
přistání si spotteři vychutnali ...
... dokonce i lítaly deštníky
a oblaka prachu
Pro mě jedno z největších
lákadel - vidět ještě za letu Su-22
 
  MiG-21 Lancer s přibližovací rychlostí skoro 300 km/h se docela špatně fotí    
  MiG-21 Lancer s přibližovací
rychlostí skoro 300 km/h
se docela špatně fotí
   
    Desítky spotterů u prahu dráhy 12  
    Desítky spotterů u prahu
dráhy 12
 
    Dva Harriery přiletěly společně s Tornadem  
    Dva Harriery přiletěly
společně s Tornadem
 
       
 

Sobotní program
Řecký bitevní A-7E      
Řecký bitevní A-7E      
      Polská Su-22
      Polská Su-22
  C-27 Spartan   Rumunský MiG-21 Lancer
  C-27 Spartan   Rumunský MiG-21 Lancer
      Vybavení Lanceru je už trochu dál oproti MFku.
      Vybavení Lanceru je už
trochu dál oproti MFku.
Zahajovací průlet ve vlnách: 2x Mi-24, 1x Mi-17 ... 1x An-26, 2x L-39 1x An-26, 2x MiG-29 dvě vlny 3x JAS-39 JAS-39 Gripen uprostřed je mezi ostatními opravdu drobeček Motory Tornada
Zahajovací průlet ve vlnách:
2x Mi-24, 1x Mi-17 ...
1x An-26, 2x L-39
1x An-26, 2x MiG-29
dvě vlny 3x JAS-39
JAS-39 Gripen uprostřed je mezi
ostatními opravdu drobeček
Motory Tornada
  MiG-29 ze zahajovacího průletu Gripeny ze zahajovacího průletu  
  MiG-29 ze zahajovacího průletu Gripeny ze zahajovacího průletu  
       
       
    Příruční flak  
    Příruční flak  
       
       
Maďarský MiG-29 se moc nepředvedl, vystoupení bylo hodně slabé, bez forsáže ... ... důvodem byla možná mimořádka měsíc zpět, kdy byl na letišti ... ... poškozen jeden MiG-29 během přistávacího manévru.  
Maďarský MiG-29 se moc
nepředvedl, vystoupení bylo
hodně slabé, bez forsáže ...
... důvodem byla možná
mimořádka měsíc zpět,
kdy byl na letišti ...
... poškozen jeden MiG-29
během přistávacího manévru.
 
    MiG-21 Lancer  
    MiG-21 Lancer  
       
      Srbská skupina Stars na Galebech G-2
      Srbská skupina Stars
na Galebech G-2
    Nizozemská F-16MLU  
    Nizozemská F-16MLU  
    Pán si to užíval :)  
    Pán si to užíval :)  
       
  Čas jít o dům dál Pár kilometrů východně zuřila bouřka, udělala ale krásně kontrastní pozadí Zoltán Vereš a jeho skvělé vystoupení ...
  Čas jít o dům dál Pár kilometrů východně zuřila
bouřka, udělala ale krásně
kontrastní pozadí
Zoltán Vereš a jeho
skvělé vystoupení ...
... včetně kreslení na oblohu - houslový klíč apod.      
... včetně kreslení na
oblohu - houslový klíč apod.
     
  Výkrut pár metrů nad zemí ... ... a nízký průlet nad stojánkou Peter Besenyei se tentokrát moc nepředvedl ...
  Výkrut pár metrů nad zemí ... ... a nízký průlet nad stojánkou Peter Besenyei se tentokrát
moc nepředvedl ...
... špatný rozhodně nebyl, ale Zoltán nasadil laťku hodně vysoko Pěkné počasí a desetitisíce  návštěvíků    
... špatný rozhodně nebyl, ale
Zoltán nasadil laťku
hodně vysoko
Pěkné počasí a desetitisíce
návštěvíků
   
  Turkish Stars letoun NF-5B NF-5A PC-6 a klasické fyziku maximálně využívající vystoupení s extrémně krátkým vzletem a přistáním
  Turkish Stars
letoun NF-5B
NF-5A PC-6 a klasické fyziku
maximálně využívající vystoupení
s extrémně krátkým
vzletem a přistáním
       
       
       
       
11. přikázání: Neodřeš     Švéd měl svého Gripena opravdu v ruce
11. přikázání: Neodřeš     Švéd měl svého Gripena
opravdu v ruce
       
Finská F/A-18C     Mirage 2000
Finská F/A-18C     Mirage 2000
    Při vystoupení španělského Typhoonu byl velmi dobře ... ... poznat obrovský přebytek výkonu
    Při vystoupení španělského
Typhoonu byl velmi dobře ...
... poznat obrovský
přebytek výkonu
       
Frecce Tricolori před diváky najíždějí na start      
Frecce Tricolori před diváky
najíždějí na start
     
       
       
       
       
     



Přístupů od 24. 4. 2002