Aktivity:
Vývoj turbínových a raketových motorů
Alternativní a dřívější označení:
OKB-276 (konstrukční kancelář 276) Ministerstva pro letecký průmysl SSSR
Vědecká a výrobní společnost Trud (NPO) - od 70. let
Státní vědecký a výrobní závod Trud (GNPP) - od začátku 90. let
Samarský vědecký a technický komplex "Motory NK" (SNTK) - od roku 1993 (1994 ?)
Samarský vědecký a technický komplex N. D. Kuzněcova - od roku 1996
KKBM
Historie:
Konstrukční kancelář 276 (OKB-276) byla založena 17. dubna 1946 na popud Ministerstva pro letecký průmysl SSSR (MAP).Základem nové společnosti se stal závod Pilot. Závod Pilot byl jakousi "odnoží" závodu č. 24, který byl do Samary přestěhován v roce 1941 z Moskvy. Závod č.24 je dnes znám jako Motorstroitel AO. OKB-276 vždy zůstávala pod zodpovědností Ministerstva pro letecký průmysl. OKB-276 se stala největším výrobcem vrtulových a proudových motorů pro letouny Tupolev. Koncem 50. let byl OKB-276 zadán úkol vyvíjet raketové motory. Vzniklo zde několik motorů na kapalný kyslík a kerosin pro mezikontinentální balistické rakety a pro rakety vesmírného výzkumu.
V 70. letech byla reorganizována na Vědeckou a výrobní společnost Trud (NPO), pravděpodobně sjednocením konstrukční kanceláře 276 a výrobního závodu Kujbyušev. Vývoj raketových motorů skončil v roce 1976, v dalších letech se úsilí kanceláře Trud zaměřilo na vývoj pokročilých turbodmychadlových motorů.
Počátkem 90. let byla NPO změněna na Státní vědecký a výrobní závod (GNPP). Od roku 1992 je závod v kontaktu se západními motorářskými firmami, kterým prodává své raketové motory. V roce 1993 (nebo 1994 ?) prošla společnost privatizací a transformací ze 'Státního vědeckého a technického podniku' na Akciovou společnost (AOOT) kontrolovanou státem. Změny doznalo i jméno, tentokrát na Samarský vědecký a technický komplex "Motory NK". Od října 1996 je společnost v čele finanční skupiny "Motory NK" sdružující několik ruských motorářských firem, jméno samotné společnosti muselo být změněno na Samarský vědecký a technický komplex N. D. Kuzněcova.
Od roku 1949 do roku 1994 společnost vedl Nikolaj Dmitrijevič Kuzněcov (1911-1995). Od roku 1949 do 1956 také zastával funkci šéfdesignera a v letech 1956-1994 byl hlavním konstruktérem. V roce 1994 byl Kuzněcov nahrazen Jevgenijem A. Gritšenkem, dříve působil jako zástupce ředitele. Podle informací z roku 2002 zůstává ve vedení generální ředitel a hlavní designer Gritšenko, zástupcem gen. ředitele je A. V. Zujev, zástupcem hlavního designera je S. M. Ignačkov.
Společnost má k dispozici zkušební standy pro testy svých raketových motorů NK-33/43 a NK-39/31 o rozloze 1,8km2 ležící 20 km severozápadně od Samary.Během více než padesáti let vzniklo v této společnosti přes 40 typů motorů.
Turbovrtulové motory:
|
NK-4, 12, 16, 20, 26, 62, 123, "28", TV-022, TV-2
|
Turbodmychadlové motory
|
NK-6, 7,
8, 22, 23, 25, 32, 34, 44, 46, 56, 64, 86, 87,
88, 89,
92, 93, 94, 104, 112, 114, 144, 321
|
Turbodmycha/turbovrt.
|
NK-62M, 63, 108, 110
|
Raketové motory
|
NK-5, 9, 15, 19, 21, 31, 33, 39, 43, 45
|
Náporové motory
|
P-020, P-032
|
Jaderné motory
|
NK-14
|
Pozemní (generátory, ...)
|
NK-12, 14, 16, 17, 18, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 91
|
Více informací, mapy, ...
|